Sitter och filar lite på att reda ut skatboet, framför allt på minussidan, i min snipa, och önskar lite input och rekommendationer framför allt på var man köper billig RK.

Nuläge:
  • Huvudbrytare 1 används istället för ett skiljerelä så att man inte drar ur startbatteriet, men allt fungerar ju även om man bara har på brytare 2.
  • Motorjord går på startbatteriet direkt. Hur laddningen från generatorn är kopplad vet jag inte. Inte följt.
  • Säkringarna under ratten är flatstiftssäkringar + minusplint av sockerbitar som är byglad. I huvudsak är det lanternor och vindrutetorkare.
  • Säkringarna i SB garderob är porslinssäkring, likaså i akterruffen men de används knappt.
  • Jag har förutom kylboxen en Waeco CDF-18 inga direkta förbrukare. Bara två lampor i kojen och en bilstereo.
  • Länspumpen i aktern går på konstantström från säkringarna i aktern. Har även en i fören som är kopplad på något bra sätt antagligen till Plint (+) som egentligen bara är en fd. huvudbrytare som nu agerar plint.
  • Jag tror regulatorn är kopplad med 2,5 mm² till plus-plint men jag vet inte.
  • Sen påstick och skarvar där man använt sig av krympverktyg och flatstiftshylsor där man knipsat av själva flatstiftet.
Jag har funderat på att dra 4 eller 6 mm² kabel till ruffen i fören respektive aktern för säkringspanel för förbrukare.
Är det rätt tänkt? Hur mycket ska man ha? Hur avsäkrar man innan säkringspanelen? Behöver man ha en "huvudsäkring" för respektive säkringsdosa?

Är det bara Skyllermarks som gäller? Hur märker man upp på ett bra sätt? Var köper man prisvärd RK?

• Färgglatt schema över elsystem med komponenter som batterier, säkringar och motor kopplade med linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.