417 453 läst ·
605 svar
417k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fyllde ett STORT lass virke och körde till tippen idag, fick även byggstädat och handlat lite skruv + sågblad (och en ny handbromsvajer till byggbilen)
Satte upp lite rännkrokar innan regnet kom
Kommer att ha 150mm ränna då jag har så brant tak
Var uppe och synade taket då det nu har regnat rejält några timmar men inga läckor
Satte upp lite rännkrokar innan regnet kom
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer att ha 150mm ränna då jag har så brant tak
Logga in
Skapa konto
Var uppe och synade taket då det nu har regnat rejält några timmar men inga läckor
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Rev lite gammal vägg för att få bort en 45mm gullfiberisolering, kommer sen att sätta min ångbroms och sen regala på en ny 45'a och ha en skiva träfiberisolering och eldragning.
Hittade en gammal vattenskada under fönstret, såg ut som det kommit in vatten vid sidan av fönsterblecket och sen vandrat in i väggen. Rev bort de gamla skadade plankorna. Ska måla på lite boracol runt om skadan men jag fick bort nästan allt skadat trä.
Kommer att ha sammaisoleringslösning på denna väggen
Fixat färdigt med rännkrokarna, fick även använda falstången för att göra en liten bock på slutet av ränndalen. Detta pga att jag har takfot med torrläggning under rännan, fotplåten går då innanför rännan och inte i som vanligt. Har även en tryckt 45mm regel som första läkt för paannorna.
De sista småbitarna för inbyggnaden av limträt kom på plats.
Lagt i lite bitar för golvet till badrummet
Brädor under takfoten på plats, på plan1 ska det reglas ut 70mm och byta fasad senare (kanske mycket senare
)
Drog ut ett par "Norska spikar" enligt min gamle far, klippta i plåt.
Min KA var på besök igen, nu för att kontrollera takstolarna på västsidan.
Hittade en gammal vattenskada under fönstret, såg ut som det kommit in vatten vid sidan av fönsterblecket och sen vandrat in i väggen. Rev bort de gamla skadade plankorna. Ska måla på lite boracol runt om skadan men jag fick bort nästan allt skadat trä.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer att ha sammaisoleringslösning på denna väggen
Logga in
Skapa konto
Fixat färdigt med rännkrokarna, fick även använda falstången för att göra en liten bock på slutet av ränndalen. Detta pga att jag har takfot med torrläggning under rännan, fotplåten går då innanför rännan och inte i som vanligt. Har även en tryckt 45mm regel som första läkt för paannorna.
Logga in
Skapa konto
De sista småbitarna för inbyggnaden av limträt kom på plats.
Logga in
Skapa konto
Lagt i lite bitar för golvet till badrummet
Logga in
Skapa konto
Brädor under takfoten på plats, på plan1 ska det reglas ut 70mm och byta fasad senare (kanske mycket senare
Logga in
Skapa konto
Drog ut ett par "Norska spikar" enligt min gamle far, klippta i plåt.
Logga in
Skapa konto
Min KA var på besök igen, nu för att kontrollera takstolarna på västsidan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "falstången"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Alla vindskivor på plats men inte kapade längst ner ännu.
Fick upp några hängrännor så det gick att börja lägga lite tegel
Gjorde hål i rännan för omvikningskupan med ett hålborr, smidigt!
Pannorna sitter med rostfri skruv, men det tar tid och borra igenom hålet i pannan (det är bara förgjutit)
Ser ok ut med mansardbrytningen nedifrån
Ovanifrån
Tätat klart i facken för lösullen
Logga in
Skapa konto
Fick upp några hängrännor så det gick att börja lägga lite tegel
Logga in
Skapa konto
Gjorde hål i rännan för omvikningskupan med ett hålborr, smidigt!
Logga in
Skapa konto
Pannorna sitter med rostfri skruv, men det tar tid och borra igenom hålet i pannan (det är bara förgjutit)
Logga in
Skapa konto
Ser ok ut med mansardbrytningen nedifrån
Logga in
Skapa konto
Ovanifrån
Logga in
Skapa konto
Tätat klart i facken för lösullen
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Färdig med rännorna och takdukens uppvik på sidorna av vindskivan
Fick upp några pannor till, tar en väldans tid att borra hålet till skruven. Skruvar all pannor på nederdelen av mansarden och 2 rader runnt om på ovandelen + var tredje panna
Borrning
Pannor som väntar, tar man med sig en bunt upp varje gång man tar en tur uppför stegen så är det ju snart klart
Reglat på för glesen som kommer att gå ner mellan takstolarna
Nästan färdig med alla småreglar för glesen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick upp några pannor till, tar en väldans tid att borra hålet till skruven. Skruvar all pannor på nederdelen av mansarden och 2 rader runnt om på ovandelen + var tredje panna
Logga in
Skapa konto
Borrning
Logga in
Skapa konto
Pannor som väntar, tar man med sig en bunt upp varje gång man tar en tur uppför stegen så är det ju snart klart
Logga in
Skapa konto
Reglat på för glesen som kommer att gå ner mellan takstolarna
Logga in
Skapa konto
Nästan färdig med alla småreglar för glesen
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fick på några pannor till, har beställt ett dyrt borr för att se om jag kan få lite snurr på borrandet
Fick byggstädat lite och samlat ihop alla våra verktyg (det finns 2 rörelsedeckare kopplade till larmet om någon skulle vara intresserad att låna lite verktyg på obestämd tid
)
Det bästa verktyget hitills efter byggsågen (Bosch GCM 8sj med sågbord) är nog min brors Dewalt batterikit, där speciellt sticksågen har varit väldigt användbar när man kutar omkring på taket. Längst till vänster ses min pappas hemmabyggda bockar (4st) fantastiskt bra då man inte behöver vara rädd att såga i eller om man behöver fästa en spik.
Har även en gammal trådback med alla ritningar, monteringsanvisningar mm.
Logga in
Skapa konto
Fick byggstädat lite och samlat ihop alla våra verktyg (det finns 2 rörelsedeckare kopplade till larmet om någon skulle vara intresserad att låna lite verktyg på obestämd tid
Logga in
Skapa konto
Det bästa verktyget hitills efter byggsågen (Bosch GCM 8sj med sågbord) är nog min brors Dewalt batterikit, där speciellt sticksågen har varit väldigt användbar när man kutar omkring på taket. Längst till vänster ses min pappas hemmabyggda bockar (4st) fantastiskt bra då man inte behöver vara rädd att såga i eller om man behöver fästa en spik.
Har även en gammal trådback med alla ritningar, monteringsanvisningar mm.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
FIck igång sågningen av pannorna för ränndalarna
Byggde en liten inhängnad för att inte grannen skulle få allt sågdamm i sin trädgård
Fick även dit avloppsavluftaren och några pannor på framsidan
Luftaren på undersidan
När regnet kom flyttade vi in och borrade pannor och satte lite ångbroms bakom glesen. Sätter gles även på höjden då jag sen ska ha råspont som takbeklädnad
Logga in
Skapa konto
Byggde en liten inhängnad för att inte grannen skulle få allt sågdamm i sin trädgård
Logga in
Skapa konto
Fick även dit avloppsavluftaren och några pannor på framsidan
Logga in
Skapa konto
Luftaren på undersidan
Logga in
Skapa konto
När regnet kom flyttade vi in och borrade pannor och satte lite ångbroms bakom glesen. Sätter gles även på höjden då jag sen ska ha råspont som takbeklädnad
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Tack för tipset, det är det jag har kört med mest. Har nu testat ca 10 olika borr. Skarpa borr med smal spets går bäst. Det jag kör med nu är ett 4mm borr som jag sen rymmer upp med ett 5mm.b8q skrev:
Efter ca 15-30 hål är det dax för slipning på diamantklingan på vinkelslipen.
Mitt beställda "dyr" borr ifrån Monier dök inte upp idag som lovat, hoppas på morgondagen.
Borret som går bäst:
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Mycket att kapa, men fint blir det.
Söder sidan färdig
Färdig nock
Fick även dit några kopplade taksteg
Från framsidan
Söder sidan färdig
Logga in
Skapa konto
Färdig nock
Logga in
Skapa konto
Fick även dit några kopplade taksteg
Logga in
Skapa konto
Från framsidan
Logga in
Skapa konto
Ränner du omkring på taket i foppatofflor? Verkar livsfarligt!
Övrigt så ser det mycket bra ut. Din takpapp, vad är fördelen resp. nackdelen med en sådan diffusionsöppen papp? Jag la om mitt tak i våras (dock med hjälp av hantverkare) och använde diffusionstät papp, fast den var mer som ett tjockt tyg i konsistensen istället för den traditionella YAP 2200. Minns inte vad den hette nu dock.
Övrigt så ser det mycket bra ut. Din takpapp, vad är fördelen resp. nackdelen med en sådan diffusionsöppen papp? Jag la om mitt tak i våras (dock med hjälp av hantverkare) och använde diffusionstät papp, fast den var mer som ett tjockt tyg i konsistensen istället för den traditionella YAP 2200. Minns inte vad den hette nu dock.
Jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att kuta på tak med "farliga" skor. Själv springer jag omkring i träskor året runt. Så under semestertider när jag är hos föräldrarna å hjälper till med huset så är det träskor jag springer runt i på ställningar å tak.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ränner vet jag väl inte riktigt om jag görvectrex skrev:Ränner du omkring på taket i foppatofflor? Verkar livsfarligt!
Fördel med difföppen underlagsduk är väl (särskilt i mitt fall) att konstruktionen ska kunna andas lite. Den väger, mindre och går att häfta med häftpistol (med svindyra rostfria klamrar) I post #35 har jag lite mer info om den.