Tankarna går mot nåt gammalt skepp i still med Vasa-skeppet. Jag skulle känna att bilden från inlägg 90 skulle bli en fin kaptenshytt! Lite mörklaserat trä och stora ljusstakar så är det perfekt :)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Fixade färdigt väggen (nästan)
P1030899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FIck upp lite gles och duk i det gamla sovrummet, dyr-tejpen går åt som smör i solsken.
P1030895.jpg
Skapa konto

Svärfar kom på besök och hjälpte mig att ta ner en vägg och få upp lite mer reglar för att få ihop glesen och ångbromsen
P1030898.jpg
Skapa konto

Lite duk på väggen i det nya allrumet
P1030897.jpg
Skapa konto

Min bror hjälpte mig med lite rör för avluftningen
P1030900.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Sluta aldrig posta här förrän du är klar. Mumma :)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Riggen skrev:
Sluta aldrig posta här förrän du är klar. Mumma :)
Ok ska försöka hålla ut, jag vet själv hur kul det är med bilder och långa projekt.
Dagens jobb gles, ångbroms, tejp och lite fog. Färdig upp i nock i sovrummet.
P1030920.jpg
Skapa konto

Och i allrummet
P1030922.jpg
Skapa konto

Blev bra i mötet med den gamla och nya delen, men gick åt lite tejp ;) Här syns även kablarna för fuktmätningen.

P1030929.jpg
Skapa konto

Fick upp duken och lite gles även i badrummet, sen tog glesen plötsligt slut? Vem hade mägndat den :o (jag hade glömt att räkna med kortlingarna på höjden)
P1030924.jpg
Skapa konto

Tar väldans tid att fixa alla de små facken med tejp och fogmassa. (varför byggde man inte nytt istället?)

P1030926.jpg
Skapa konto

För du had inte vi fått glädjas åt dina bilder.... :)

Fick åka och hämta lite mer gles idag och fick även hem min beställda 28x95.

Satte upp nästan all ångbromsen, nu är det bara att skära ut för några takstolar och tejpa ca 40m till...
P1030934.jpg
Skapa konto

Har snickarna verkligen tid till sådant här pilll på byggerna eller fuskas det? det tar ju en herrnas massa tid.
P1030935.jpg
Skapa konto

På väggen till vänster ska jag sätta ångbroms direkt på trät och sen regla på en 45x45 med träfiberskiva som isolering.
P1030933.jpg
Skapa konto

Pavaflex träfiberisolering
P1030937.jpg
Skapa konto

Pavaflex har vi också använt på en vägg där vi satte igen ett fönster. Svår att arbeta med för det var krångligt att dela skivorna och de smulade mycket men det känns väldigt bra att använda en sund isolering.

Sophie skrev:
Svår att arbeta med för det var krångligt att dela skivorna och de smulade mycket men det känns väldigt bra att använda en sund isolering.
Fick tipset av min leverantör att köra med cirkelsåg med vass klinga, återkommer om det fungerar.

Fick upp lite mer tejp och gles med hjälp av min långa (tvilling)bror, har nu bara kvar sidorna och då kan man stå på golvet så man slipper klänga runt som en apa ;)
P1030940.jpg
Skapa konto

P1030941.jpg
Skapa konto

Lite senare på kvällen kom en kompis förbi och var rastlös så vi la på lite mer pannor, inte mycket kvar nu. Presseningen ligger på för att skydda den övre delen mot solljus då detta bryter ner materialet i takduken. Den klarar några månader utan med varför chansa?
P1030946.jpg
Skapa konto

Imorgon är jag ledig så inga mer bilder förrän på måndag;)

Äntligen färdig med glesen!
P1030949.jpg
Skapa konto

P1030950.jpg
Skapa konto

Har sågat upp golvet för att skyffla ut spånet på de två yttersta facken. De ska fyllas med lösull samtidigt som taket och väggarna görs, detta för att bli av med problemen med spånfyllda golv och kalldrag. Spånet som finns nu har sjunkt ca 5cm.
P1030947.jpg
Skapa konto

I denna delen var det extra trångt att tejpa och foga.
P1030948.jpg
Skapa konto

Pappa kom upp och hjälper mig lite, fick gjort färdigt väggen där den gamla fuktskadan var. Det blev bätre än nytt!
P1030951.jpg
Skapa konto

Passade på att hämta och bära upp gipsskivorna + OSB innan vi sätter igen byggdörren (nu blir det ett fönster)
P1030952.jpg
Skapa konto

Det var ju bara ca 2ton att bära upp:rolleyes: men man kom ju på det i tid och slapp att dra det uppför trappan.
P1030954.jpg
Skapa konto

Fick skyfflat upp spånet i yttersta facken i blivande allrummet.
P1030953.jpg
Skapa konto

Förstärkte golvbjälkaget med lite kortlingar, fick även dit de sista blecken i skarven på bjälkarna.
P1030958.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Skyfflade lite spån men mina säckar blev fulla så det fick bli en oväntad resa till tippen. Underskatta aldrig tyngden på spån! Det är en milsvid skillnad på kutterspån och vanligt spån.

Tömde tillslut facken i gamla sovrummet.
P1030964.jpg
Skapa konto

Fick upp lite nya reglar mellan gamla och nya delen. Nu ser man lite på den sneda delen som blir ingången till de nya rummen.
P1030961.jpg
Skapa konto

Fixade den sista duken och och fick upp lite reglar på väggen till badrummet, nu blir det till att klättra om man ska ut :p
P1030959.jpg
Skapa konto

Från utsidan
P1030965.jpg
Skapa konto

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Började dagen med att försöka få tillbaks matsalstaket i sitt ursprungliga läge, vi har ramlat mellan reglarna och gått lite på det ibland. Det gick bra spänna upp igen med lite reglar, spikarna hade lossnat lite ifrån takreglen. Gjorde sen fast det med en bräda på plan2 som skruvades i takplanken och sen i takreglen.
P1030967.jpg
Skapa konto

Fick ta bort lite och laga i mer i taket/golvet efter den gamla fuktskadan som blev synlig efter jag tagit bort spånet.
P1030970.jpg
Skapa konto

Sen kom Livab och sprutade lösull.
P1030972.jpg
Skapa konto

Ska ni isolera gör det med cellolosalösull, extremt skönt att slippa allt kli och trassel. Om ni nu ska ha annan isolering gör det ändå med lösull, vet inte hur många timmar man sparar med det. Jag vet knappt om det hade gått med alla mina vinklar och vrår.
P1030973.jpg
Skapa konto

Golvet i sovrummen är endast för stegdämpning därav att det ej är fyllt upp helt.
P1030974.jpg
Skapa konto

Fick upp lite ångbroms på väggen i gamla sovrummet, ska nu regala på 45 och isolera med Pavaflex isolering. Här syns även de två yttersta facken som är fyllda med lösull.
P1030976.jpg
Skapa konto

Livab var noggranna med sprutningen, tog ifrån kl 800 till 1400, fick snabb/bra support med alla mina frågor. Fick även en säck med ull om jag behöver fylla på lite i golvet på något ställe.

Ännu en milstolpe i projektet slutfört.

Redigerat:
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
På kvällen kom en kompis förbi och hjälpte mig med att borra/bära upp de sista pannorna.
P1030987.jpg
Skapa konto

Fick över 118 pannor men det är väl normalt då man behöver några i reserv och det bara går att köpa hela pallar(220st/pall)
Nu är det bara valmtätning och nockpannor kvar.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Riktigt kul att följa ditt bygge! Huset ser ut att få väldigt fina proportioner.

Det tog över hundra inlägg innan vi fick se en bild från nedervåningen - är det mycket som skall göras där också så småningom? Bor ni i huset redan nu?

The Tor skrev:
Det tog över hundra inlägg innan vi fick se en bild från nedervåningen - är det mycket som skall göras där också så småningom? Bor ni i huset redan nu?
Nedervåningen har vi fixat lite med när vi flyttade in förra hösten, men det var mest målning och byte av bänkskiva + lite annat, se mitt första inlägg. Tanken är att det på 10 årsplanen ska läggas golvärme på nedervåningen och bygga om lilla toaletten till en tvättstuga då väggen flyttas en meter i det befintliga badrummet.
Och ja vi bor nu på nedervåningen, inte stort men det fungerar bra nu på sommaren

Köket
P1030988.jpg
Skapa konto

Längst bort sover barnen, 3,5 år + 1 år, vi har satt upp en tjock gardin i öppningen till vardagsrummet som vi drar för på kvällen
P1030989.jpg
Skapa konto

Vardagsrum/sovrum, lekhörna längst in i rummet
P1030991.jpg
Skapa konto

Hallen
P1030993.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.