417 454 läst ·
605 svar
417k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Tankarna går mot nåt gammalt skepp i still med Vasa-skeppet. Jag skulle känna att bilden från inlägg 90 skulle bli en fin kaptenshytt! Lite mörklaserat trä och stora ljusstakar så är det perfekt 
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fixade färdigt väggen (nästan)
FIck upp lite gles och duk i det gamla sovrummet, dyr-tejpen går åt som smör i solsken.
Svärfar kom på besök och hjälpte mig att ta ner en vägg och få upp lite mer reglar för att få ihop glesen och ångbromsen
Lite duk på väggen i det nya allrumet
Min bror hjälpte mig med lite rör för avluftningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FIck upp lite gles och duk i det gamla sovrummet, dyr-tejpen går åt som smör i solsken.
Logga in
Skapa konto
Svärfar kom på besök och hjälpte mig att ta ner en vägg och få upp lite mer reglar för att få ihop glesen och ångbromsen
Logga in
Skapa konto
Lite duk på väggen i det nya allrumet
Logga in
Skapa konto
Min bror hjälpte mig med lite rör för avluftningen
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ok ska försöka hålla ut, jag vet själv hur kul det är med bilder och långa projekt.Riggen skrev:
Dagens jobb gles, ångbroms, tejp och lite fog. Färdig upp i nock i sovrummet.
Logga in
Skapa konto
Och i allrummet
Logga in
Skapa konto
Blev bra i mötet med den gamla och nya delen, men gick åt lite tejp
Logga in
Skapa konto
Fick upp duken och lite gles även i badrummet, sen tog glesen plötsligt slut? Vem hade mägndat den
Logga in
Skapa konto
Tar väldans tid att fixa alla de små facken med tejp och fogmassa. (varför byggde man inte nytt istället?)
Logga in
Skapa konto
För du had inte vi fått glädjas åt dina bilder.... 
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fick åka och hämta lite mer gles idag och fick även hem min beställda 28x95.
Satte upp nästan all ångbromsen, nu är det bara att skära ut för några takstolar och tejpa ca 40m till...
Har snickarna verkligen tid till sådant här pilll på byggerna eller fuskas det? det tar ju en herrnas massa tid.
På väggen till vänster ska jag sätta ångbroms direkt på trät och sen regla på en 45x45 med träfiberskiva som isolering.
Pavaflex träfiberisolering
Satte upp nästan all ångbromsen, nu är det bara att skära ut för några takstolar och tejpa ca 40m till...
Logga in
Skapa konto
Har snickarna verkligen tid till sådant här pilll på byggerna eller fuskas det? det tar ju en herrnas massa tid.
Logga in
Skapa konto
På väggen till vänster ska jag sätta ångbroms direkt på trät och sen regla på en 45x45 med träfiberskiva som isolering.
Logga in
Skapa konto
Pavaflex träfiberisolering
Logga in
Skapa konto
Pavaflex har vi också använt på en vägg där vi satte igen ett fönster. Svår att arbeta med för det var krångligt att dela skivorna och de smulade mycket men det känns väldigt bra att använda en sund isolering.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fick tipset av min leverantör att köra med cirkelsåg med vass klinga, återkommer om det fungerar.Sophie skrev:
Fick upp lite mer tejp och gles med hjälp av min långa (tvilling)bror, har nu bara kvar sidorna och då kan man stå på golvet så man slipper klänga runt som en apa
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite senare på kvällen kom en kompis förbi och var rastlös så vi la på lite mer pannor, inte mycket kvar nu. Presseningen ligger på för att skydda den övre delen mot solljus då detta bryter ner materialet i takduken. Den klarar några månader utan med varför chansa?
Logga in
Skapa konto
Imorgon är jag ledig så inga mer bilder förrän på måndag
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Äntligen färdig med glesen!
Har sågat upp golvet för att skyffla ut spånet på de två yttersta facken. De ska fyllas med lösull samtidigt som taket och väggarna görs, detta för att bli av med problemen med spånfyllda golv och kalldrag. Spånet som finns nu har sjunkt ca 5cm.
I denna delen var det extra trångt att tejpa och foga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har sågat upp golvet för att skyffla ut spånet på de två yttersta facken. De ska fyllas med lösull samtidigt som taket och väggarna görs, detta för att bli av med problemen med spånfyllda golv och kalldrag. Spånet som finns nu har sjunkt ca 5cm.
Logga in
Skapa konto
I denna delen var det extra trångt att tejpa och foga.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Pappa kom upp och hjälper mig lite, fick gjort färdigt väggen där den gamla fuktskadan var. Det blev bätre än nytt!
Passade på att hämta och bära upp gipsskivorna + OSB innan vi sätter igen byggdörren (nu blir det ett fönster)
Det var ju bara ca 2ton att bära upp
men man kom ju på det i tid och slapp att dra det uppför trappan.
Fick skyfflat upp spånet i yttersta facken i blivande allrummet.
Förstärkte golvbjälkaget med lite kortlingar, fick även dit de sista blecken i skarven på bjälkarna.
Logga in
Skapa konto
Passade på att hämta och bära upp gipsskivorna + OSB innan vi sätter igen byggdörren (nu blir det ett fönster)
Logga in
Skapa konto
Det var ju bara ca 2ton att bära upp
Logga in
Skapa konto
Fick skyfflat upp spånet i yttersta facken i blivande allrummet.
Logga in
Skapa konto
Förstärkte golvbjälkaget med lite kortlingar, fick även dit de sista blecken i skarven på bjälkarna.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Skyfflade lite spån men mina säckar blev fulla så det fick bli en oväntad resa till tippen. Underskatta aldrig tyngden på spån! Det är en milsvid skillnad på kutterspån och vanligt spån.
Tömde tillslut facken i gamla sovrummet.
Fick upp lite nya reglar mellan gamla och nya delen. Nu ser man lite på den sneda delen som blir ingången till de nya rummen.
Fixade den sista duken och och fick upp lite reglar på väggen till badrummet, nu blir det till att klättra om man ska ut
Från utsidan
Tömde tillslut facken i gamla sovrummet.
Logga in
Skapa konto
Fick upp lite nya reglar mellan gamla och nya delen. Nu ser man lite på den sneda delen som blir ingången till de nya rummen.
Logga in
Skapa konto
Fixade den sista duken och och fick upp lite reglar på väggen till badrummet, nu blir det till att klättra om man ska ut
Logga in
Skapa konto
Från utsidan
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Började dagen med att försöka få tillbaks matsalstaket i sitt ursprungliga läge, vi har ramlat mellan reglarna och gått lite på det ibland. Det gick bra spänna upp igen med lite reglar, spikarna hade lossnat lite ifrån takreglen. Gjorde sen fast det med en bräda på plan2 som skruvades i takplanken och sen i takreglen.
Fick ta bort lite och laga i mer i taket/golvet efter den gamla fuktskadan som blev synlig efter jag tagit bort spånet.
Sen kom Livab och sprutade lösull.
Ska ni isolera gör det med cellolosalösull, extremt skönt att slippa allt kli och trassel. Om ni nu ska ha annan isolering gör det ändå med lösull, vet inte hur många timmar man sparar med det. Jag vet knappt om det hade gått med alla mina vinklar och vrår.
Golvet i sovrummen är endast för stegdämpning därav att det ej är fyllt upp helt.
Fick upp lite ångbroms på väggen i gamla sovrummet, ska nu regala på 45 och isolera med Pavaflex isolering. Här syns även de två yttersta facken som är fyllda med lösull.
Livab var noggranna med sprutningen, tog ifrån kl 800 till 1400, fick snabb/bra support med alla mina frågor. Fick även en säck med ull om jag behöver fylla på lite i golvet på något ställe.
Ännu en milstolpe i projektet slutfört.
Logga in
Skapa konto
Fick ta bort lite och laga i mer i taket/golvet efter den gamla fuktskadan som blev synlig efter jag tagit bort spånet.
Logga in
Skapa konto
Sen kom Livab och sprutade lösull.
Logga in
Skapa konto
Ska ni isolera gör det med cellolosalösull, extremt skönt att slippa allt kli och trassel. Om ni nu ska ha annan isolering gör det ändå med lösull, vet inte hur många timmar man sparar med det. Jag vet knappt om det hade gått med alla mina vinklar och vrår.
Logga in
Skapa konto
Golvet i sovrummen är endast för stegdämpning därav att det ej är fyllt upp helt.
Logga in
Skapa konto
Fick upp lite ångbroms på väggen i gamla sovrummet, ska nu regala på 45 och isolera med Pavaflex isolering. Här syns även de två yttersta facken som är fyllda med lösull.
Logga in
Skapa konto
Livab var noggranna med sprutningen, tog ifrån kl 800 till 1400, fick snabb/bra support med alla mina frågor. Fick även en säck med ull om jag behöver fylla på lite i golvet på något ställe.
Ännu en milstolpe i projektet slutfört.
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
På kvällen kom en kompis förbi och hjälpte mig med att borra/bära upp de sista pannorna.
Fick över 118 pannor men det är väl normalt då man behöver några i reserv och det bara går att köpa hela pallar(220st/pall)
Nu är det bara valmtätning och nockpannor kvar.
Logga in
Skapa konto
Fick över 118 pannor men det är väl normalt då man behöver några i reserv och det bara går att köpa hela pallar(220st/pall)
Nu är det bara valmtätning och nockpannor kvar.
Riktigt kul att följa ditt bygge! Huset ser ut att få väldigt fina proportioner.
Det tog över hundra inlägg innan vi fick se en bild från nedervåningen - är det mycket som skall göras där också så småningom? Bor ni i huset redan nu?
Det tog över hundra inlägg innan vi fick se en bild från nedervåningen - är det mycket som skall göras där också så småningom? Bor ni i huset redan nu?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Nedervåningen har vi fixat lite med när vi flyttade in förra hösten, men det var mest målning och byte av bänkskiva + lite annat, se mitt första inlägg. Tanken är att det på 10 årsplanen ska läggas golvärme på nedervåningen och bygga om lilla toaletten till en tvättstuga då väggen flyttas en meter i det befintliga badrummet.The Tor skrev:
Och ja vi bor nu på nedervåningen, inte stort men det fungerar bra nu på sommaren
Köket
Logga in
Skapa konto
Längst bort sover barnen, 3,5 år + 1 år, vi har satt upp en tjock gardin i öppningen till vardagsrummet som vi drar för på kvällen
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum/sovrum, lekhörna längst in i rummet
Logga in
Skapa konto
Hallen
Logga in