Mackin skrev:
Jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att kuta på tak med "farliga" skor. Själv springer jag omkring i träskor året runt. Så under semestertider när jag är hos föräldrarna å hjälper till med huset så är det träskor jag springer runt i på ställningar å tak.
Träskor? Får du något fäste med dom? Eller är det såna med gummi istället för trä i basen? Foppisarna har riktigt bra fäste om det nu inte har regnat.

Mycket trevlig tråd. Så duktiga ni är. Ser ut att bli väldigt bra och inte alls så "blaffigt" (ursäkta :) ) som det såg ut att bli i början. Jobb på och stort lycka till med det fortsatta bygget :)

Fortsatte med taket, borra borra kapa borra kapa....osv
Nu är det inte så mycket kvar

P1030704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även dit en säkerhetskrok, nu har jag ju ingen skorsten eller imkanal eller något annat på taket, förutom en avluftning, men man vet aldrig vem som ska upp där och springa.

P1030703.jpg
Skapa konto

Baksidan
P1030706.jpg
Skapa konto

Körde slut på svärfars stora vinkelslip så det fick bli en resa och handla en ny
Börjar att bli lite kapspill :eek: tror att vi kapat ca 100 pannor
P1030702.jpg
Skapa konto

Gillar att ni verkar kapa pannorna på backen, far inte riktigt lika mycket kapdamm då! ;) Men är det inte riktigt svårt få bra ränndalar då?

lorens skrev:
Gillar att ni verkar kapa pannorna på backen, far inte riktigt lika mycket kapdamm då! ;) Men är det inte riktigt svårt få bra ränndalar då?
Ränndalarna blir helt ok, sen ser man ju inte så mycket ändå när man står på backen, blir lite konstigt ändå då pannorna böljar. Det rekomenderas att man kapar på backen då man även bör skölja av pannorna efter kapning. Det hade även varit jobbigt att kapa på takdelarna med över 70 graders lutning.

Fick gjort de sista kapningarna på ränndalarna nu är det bara ca 200 pannor kvar att lägga. Fick det efterlängtade borret från Monier, fick även mitt beställda tegellim. Först fick jag en tub vanlig våtrumssilicone, känndes snopet då jag hade beställt ett tegelrött lim, ringde och klagade lite på att om dom nu har en sådan beskrivning så vill man inte betala överpris för ett våtrumssilicone.

Nu är det prioritet på att fixa färdigt invändigt så att lösullen hinner att sprutas innan semestern.
Fick upp lite mer ångbroms och gles
P1030717.jpg
Skapa konto

Trött i armen nu, gillar inte att spika i tak. Börjar att bli sugen på att hyra en spikpistol nu när mina "spikpistoler" svärfar + pappa har lämnat mig. Så nu kommer tempot att sjunka rejält, det är bara ert stöd kära forum som kommer att hålla mig uppe (förutom frugan) så fortsätt gärna heja på.

P1030718.jpg
Skapa konto

Allt för denna gången, nu är det midsommar och vila som gäller...

• Gilla
kiirus
  • Laddar…
Heja heja ;)

• Gilla
lorens
  • Laddar…
spikpistol är värd varenda krona!!!

• Gilla
erik_n
  • Laddar…
lorens skrev:
spikpistol är värd varenda krona!!!
Ja eller mer än så skulle jag vilja säga!

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Fick spikat lite gles idag, ska spruta lösull i slutet av nästa vecka så nu blir det till att rappa på. Köpte mig en picka och lånade en kompressor så nu är det inte så jobbigt att spika i taket :cool:

P1030822.jpg
Skapa konto

Fick lite hjälp med att få upp lite mer ångbroms och täta lite i facken mot golvet.

P1030823.jpg
Skapa konto

Hela ditt bygge är ju så stiligt och ordnat så man får en liten tår i ögat ju :)

Wow, vad häftigt att se alla takstolar mm. Det ser nästan ut som konst invändigt! :)

Danne12345 skrev:
Wow, vad häftigt att se alla takstolar mm. Det ser nästan ut som konst invändigt! :)
Instämmer! Du behöver inte skynda på att få på ytskikten bara för att det ska se klart och snyggt ut!

Det är nått sexigt över råa konstruktioner som sagt! Snyggt jobbat!

Tack för pepp och sköna inlägg, visst är det något snyggt med träkonstruktiner?

Glesat färdigt i taket på den nya utbyggnaden, börjat med väggen. Det hjälper med en picka men det är högt i tak, långa gles och bara 2 armar wink.gif
P1030885.jpg
Skapa konto

Fick även installerat 5 mätpunkter för fukt mätning i den inbyggda konstruktionen innan jag sätter igen det med ångbromsen.

Fuktmätning vid test punkt
P1030840.jpg
Skapa konto

Fuktmätning vid änden av kablen
P1030842.jpg
Skapa konto

Detta kanske inte är ett exakt värde men jag kan senare göra en uppföljning och se om trenden är stigande eller sjunkande. Mer om detta i denna tråden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.