417 453 läst ·
605 svar
417k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Träskor? Får du något fäste med dom? Eller är det såna med gummi istället för trä i basen? Foppisarna har riktigt bra fäste om det nu inte har regnat.Mackin skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fortsatte med taket, borra borra kapa borra kapa....osv
Nu är det inte så mycket kvar
Fick även dit en säkerhetskrok, nu har jag ju ingen skorsten eller imkanal eller något annat på taket, förutom en avluftning, men man vet aldrig vem som ska upp där och springa.
Baksidan
Körde slut på svärfars stora vinkelslip så det fick bli en resa och handla en ny
Börjar att bli lite kapspill :eek: tror att vi kapat ca 100 pannor
Nu är det inte så mycket kvar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick även dit en säkerhetskrok, nu har jag ju ingen skorsten eller imkanal eller något annat på taket, förutom en avluftning, men man vet aldrig vem som ska upp där och springa.
Logga in
Skapa konto
Baksidan
Logga in
Skapa konto
Körde slut på svärfars stora vinkelslip så det fick bli en resa och handla en ny
Börjar att bli lite kapspill :eek: tror att vi kapat ca 100 pannor
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ränndalarna blir helt ok, sen ser man ju inte så mycket ändå när man står på backen, blir lite konstigt ändå då pannorna böljar. Det rekomenderas att man kapar på backen då man även bör skölja av pannorna efter kapning. Det hade även varit jobbigt att kapa på takdelarna med över 70 graders lutning.lorens skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fick gjort de sista kapningarna på ränndalarna nu är det bara ca 200 pannor kvar att lägga. Fick det efterlängtade borret från Monier, fick även mitt beställda tegellim. Först fick jag en tub vanlig våtrumssilicone, känndes snopet då jag hade beställt ett tegelrött lim, ringde och klagade lite på att om dom nu har en sådan beskrivning så vill man inte betala överpris för ett våtrumssilicone.
Nu är det prioritet på att fixa färdigt invändigt så att lösullen hinner att sprutas innan semestern.
Fick upp lite mer ångbroms och gles
Trött i armen nu, gillar inte att spika i tak. Börjar att bli sugen på att hyra en spikpistol nu när mina "spikpistoler" svärfar + pappa har lämnat mig. Så nu kommer tempot att sjunka rejält, det är bara ert stöd kära forum som kommer att hålla mig uppe (förutom frugan) så fortsätt gärna heja på.
Allt för denna gången, nu är det midsommar och vila som gäller...
Nu är det prioritet på att fixa färdigt invändigt så att lösullen hinner att sprutas innan semestern.
Fick upp lite mer ångbroms och gles
Logga in
Skapa konto
Trött i armen nu, gillar inte att spika i tak. Börjar att bli sugen på att hyra en spikpistol nu när mina "spikpistoler" svärfar + pappa har lämnat mig. Så nu kommer tempot att sjunka rejält, det är bara ert stöd kära forum som kommer att hålla mig uppe (förutom frugan) så fortsätt gärna heja på.
Logga in
Skapa konto
Allt för denna gången, nu är det midsommar och vila som gäller...
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fick spikat lite gles idag, ska spruta lösull i slutet av nästa vecka så nu blir det till att rappa på. Köpte mig en picka och lånade en kompressor så nu är det inte så jobbigt att spika i taket 
Fick lite hjälp med att få upp lite mer ångbroms och täta lite i facken mot golvet.
Logga in
Skapa konto
Fick lite hjälp med att få upp lite mer ångbroms och täta lite i facken mot golvet.
Logga in
Skapa konto
Wow, vad häftigt att se alla takstolar mm. Det ser nästan ut som konst invändigt! 
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Tack för pepp och sköna inlägg, visst är det något snyggt med träkonstruktiner?
Glesat färdigt i taket på den nya utbyggnaden, börjat med väggen. Det hjälper med en picka men det är högt i tak, långa gles och bara 2 armar
Fick även installerat 5 mätpunkter för fukt mätning i den inbyggda konstruktionen innan jag sätter igen det med ångbromsen.
Fuktmätning vid test punkt
Fuktmätning vid änden av kablen
Detta kanske inte är ett exakt värde men jag kan senare göra en uppföljning och se om trenden är stigande eller sjunkande. Mer om detta i denna tråden
Glesat färdigt i taket på den nya utbyggnaden, börjat med väggen. Det hjälper med en picka men det är högt i tak, långa gles och bara 2 armar

Logga in
Skapa konto
Fick även installerat 5 mätpunkter för fukt mätning i den inbyggda konstruktionen innan jag sätter igen det med ångbromsen.
Fuktmätning vid test punkt
Logga in
Skapa konto
Fuktmätning vid änden av kablen
Logga in
Skapa konto
Detta kanske inte är ett exakt värde men jag kan senare göra en uppföljning och se om trenden är stigande eller sjunkande. Mer om detta i denna tråden