gäst skrev:
Väldigt intressant att se hur detta testet har utförts. Vad jag har sett så är inte testet alls anpassat efter vad som egentligen skall finnas i ett badrum.
Ett sådant här test ska givetvis utformas för tuffare förhållanden än den faktiska tillämpningen. Det är på det sättet man får fram vissa av långtidsegenskaperna. På samma sätt testar man korrosion med saltspray trots att knappast några produkter används i en sådan miljö.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Okej det är jag med på. Men att montera ett tätskikt på ett rörligt material är ju knappast att föredra. Sker en hel del mer friktion gentemot en gipskiva eller en fiberbaserad skiva som humidboard etc. Jag är med på vad du säger, men om gvk och bkr hade gått ihop till ett så garanterar jag att det hade gynnat alla inblandade. Är du involverad i bygg processen?

Nej. Jag utvecklar och testar produkter.

Okej i byggbranschen antar jag.

fredrikmollden skrev:
Okej i byggbranschen antar jag.
Nej.

Då har du knappast någon koll på hur egentligen ett test borde utföras och vad som olika delar i en fasad kan påverka materialen i fråga. Om man inte använder de material som egentligen förespråkar kan knappast testet vara bra.vet att ardex ex inte fick rättvisa i detta testet heller.

fredrikmollden skrev:
Då har du knappast någon koll på hur egentligen ett test borde utföras och vad som olika delar i en fasad kan påverka materialen i fråga. Om man inte använder de material som egentligen förespråkar kan knappast testet vara bra.vet att ardex ex inte fick rättvisa i detta testet heller.
Men du har full koll på Nyfnikens kompetens? Sluta med personpåhoppen och håll dig till ämnet istället!
Om du intresserar dig för Nyfnikens kompetens, så fråga istället för att tala om för honom vad han vet och inte.

• Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Haha

Undra om det blir lekmän som kommer göra montering av plastmatta om det blir tester av dom.
Undra om SP personalen har gått steg 3 utbildningen på tätskiktet.

Nej mycket möjligt att jag inte har. Var inte meningen att låta nedlåtande i fråga. Det är så dåligt hur dessa testen är vinklade och leverantörer och entreprenörer inte får vara med och medverka i ett större perspektiv.

Haha ja man kan ju undra. Dem verkar veta bäst iallafall. Behöver kanske inte finnas några yrkesmän. De flesta amatörerna vet ju oftast bättre. Knappt någon mening att be dem med erfarenhet om råd:)

nino skrev:
Haha

Undra om det blir lekmän som kommer göra montering av plastmatta om det blir tester av dom.
Undra om SP personalen har gått steg 3 utbildningen på tätskiktet.
Fast så länge som som det är lagligt för vem som helst att installera och att man följer monteringsansviningen så ska det väl inte vara ett problem?

Självklart är det lagligt. Men oftast tar många människor vatten över huvudet och då kan det oftast innebära stora följder när det blir fel. Men visst finns det många skickliga amatörer som vet vad som är rätt. Många säljare som dock inte har någon kunskap av det praktiska.Har man då en svag beställare så kan det oftast ske missförstånd mellan säljare, beställare och entreprenör i vissa fall.

Nej olagligt är det så klart inte.
Men 9/10 (gissning ) lekmän / hemmapulare monterar folie tätskikt själv men jag tror 1/10 skulle ge sig på att montera en plastmatta. Trots att det med matta bara är 4 hörn att svetsa, ca 40cm, medans man i ett folie badrum har kanske 20 m skarvar (kanske mer)

Det lär inte vara Sp själva som monterar tätskikten utan certiierade fackmänn som utför det med produktens monteringsanvisningar. Däremot så är det ju självklart att alla system måste testas på samma sätt, så där kan man inte ta in 10 företag som lägger sig i.

Huggan: där är jag inte lika säker som dig, tror det SP personal som monterar.

Kopierat från rapporten:
Monteringen av systemen har utförts av personal från SP. De som har utfört monteringen har mångårig erfarenhet av provning enligt den använda provningsmetoden.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.