33 079 läst ·
328 svar
33k läst
328 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Meh, ju vårat badrum på bild (före lite mer inredning) 
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Japp 
Hoppas du tycker det är ok, annars kan jag byta bild.
Hoppas du tycker det är ok, annars kan jag byta bild.
Okej. Det hade jag inte trott. Låter lite märkligt men så har dom fått kritik med.nino skrev:
Det är ju en intressant kommentar i perspektiv till att yrkesmän i tråden uttalar sig helt felaktigt om saker och ting i ämnet....fredrikmollden skrev:
Vem är det som har uttalat sig helt felaktigt och i vad?
Menar du mig och att jag sa att det var tryck på vattnet? Det har jag erkänt att jag förmodligen hade fel och även klippt in vad det är som gäller. Sen vad trycket är vet varken du eller jag...
Varför har du thomasx inte svarat på de frågor jag ställde dig tidigare?
Tycker någon att det är rätt att ett ackrediterat institut som SP inte följer monteringsanvisningarna och byter ut komponenter i systemet?
Menar du mig och att jag sa att det var tryck på vattnet? Det har jag erkänt att jag förmodligen hade fel och även klippt in vad det är som gäller. Sen vad trycket är vet varken du eller jag...
Varför har du thomasx inte svarat på de frågor jag ställde dig tidigare?
Tycker någon att det är rätt att ett ackrediterat institut som SP inte följer monteringsanvisningarna och byter ut komponenter i systemet?
Jag citerar mig själv: "Ett sådant här test ska givetvis utformas för tuffare förhållanden än den faktiska tillämpningen. Det är på det sättet man får fram vissa av långtidsegenskaperna. På samma sätt testar man korrosion med saltspray trots att knappast några produkter används i en sådan miljö."fredrikmollden skrev:
Varken tillverkaren av tätskiktet, BKR eller SP har ifrågasatt testmetoden*. Jag förstår inte varför du gör det. Besitter du högre kompetens än den samlade expertisen hos de tre?
Vad gäller min kompetens i ämnet så förstår jag inte vad den har med saken att göra. Jag har, vad jag minns, inte haft några åsikter kring det rent yrkesmannamässiga. Endast vad gäller principerna vid sådan här provning. De är exakt de samma oavsett inom vilken bransch man verkar.
*) Bortsett från SP då, som har ifrågasatt det faktum att de två tidigare inte demonterat testriggen efter testet.
Redigerat:
Nja, enligt Ny Teknik-artikeln menar ju BKR att det är SP själva som genomfört flera av de tester som ligger till grund för BKR:s godkänt-lista. Så det ifrågasättandet är i så fall även en självkritik.Nyfniken skrev:
Ja, det vore ju lite lustigt. Såhär står det i rapporten: "Vid vissa provningsinstitut i Europa görs tolkningen att tätskiktet inte ska tas bort vid den avslutande inspektionen. Dessa provningar har sedan legat till grund för godkännanden."cpalm skrev:
Det är ju inte omöjligt att SP själva ingår i den gruppen.
Eftersom det är en eu std testmetod så är det väl inte helt otroligt att andra än SP har utfärdat godkännanden på "svenska" tätskikt, har för mig att någon säljare sa att det var kö till SP då innan nya reglerna skulle träda i kraft
Det må så vara i vissa undantag. Finns en hel del amatörer som kan sin sak också. Oftast är det kanske inte bara det praktiska som har inverkan på utfallet i ett projekt. Avtal och olika ätor kan ligga grund för beslut. Tyvärr allt för många beställare som är svaga i sina beslutstagande, att tillägga så finns de några som kan sin sak både i teori som praktik.
Kan du citera? Jag hittar det inte det inte explicit. Jag hittar det här citatet:cpalm skrev:
"Han är också frågande till att flera av de tätskiktsleverantörer som nu fick underkänt hos SP tidigare har testat sina system hos samma institut."
Det framgår inte om det är de aktuella systemen som testats hos SP eller om det är helt andra produkter.
Så kan det säkert vara. Jag testar en del saker i jobbet och SP är betydligt dyrare än konkurrenter i GB/Schweiz mfl. (kanske för att de demonterar tätskikt :wownino skrev:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article3868814.eceNyfniken skrev:
Det är inte helt glasklart vad han egentligen menar, men jag tolkar det som att flera leverantörer har testat sina system hos SP och att SP säger att de vid dessa tester då inte har demonterat tätskiktet."Han är också frågande till att flera av de tätskiktsleverantörer som nu fick underkänt hos SP tidigare har testat sina system hos samma institut.
- Om vi gör en test vill man kunna känna sig trygg och säker med resultatet. Vi har frågat SP om det men de säger att de inte har gjort den analysen, säger Magnus Janson."
Edit: Men det kan förstås också tolkas som att SP förnekar att de gjort dessa tester överhuvudtaget.
Redigerat: