nino skrev:
Och inga tätskikts skarvar heller....

Var det många tätskikt som läckte vid golvbrunnen på det här testet? Kommer inte ihåg nu
Vet att det var en del som gjorde det vid förra testet
Inga skarvar, är du go eller? Brunnsmanschetten går ner i brunnen och tätar med klämring. Manschetten är en del av tätskiktet.

Jag uppfattade det som framkommit i tråden som så att just de där 90-graderna var vid brunnen.

Jag står fast vid att det inte är några skarvar vid brunnen (iaf med det tätskiktet som jag använder) där ligger manschetten under folien

nino skrev:
Ska bli intressant och se vad etag 022 testerna ger för resultat när man ska testa plastmatta
Är det länsförsäkringar också?

Vet ej, är inte 100 på att det kommer att göras men en säljare sa att det var på gång.

De borde ju inkluderat tre rollade och tre mattor i testet som referenser tycker jag.....

Med rollat säger statistiken att man får x procent skador.
Med folie säger statisktiken att man får y procent skador.
Sen kan anhängarna av resp metod slå varann i skallen om vilket som är sämst.
Hantverkare kommer alltid att slarva. Trästommar kommer alltid att röra sig.
Ingen lösning i sikte då :)
I alla fall inte för Boverket.

Jehu skrev:
Med rollat säger statistiken att man får x procent skador.
Med folie säger statisktiken att man får y procent skador.
Sen kan anhängarna av resp metod slå varann i skallen om vilket som är sämst.
Hantverkare kommer alltid att slarva. Trästommar kommer alltid att röra sig.
Ingen lösning i sikte då :)
I alla fall inte för Boverket.

Fast det är ju inte någon rocket science att ta fram material som tål rörelse. Jag tror det är, liksom mycket annat, an samhällskonspiration. Konsumption gynnar utvecklingen....

Byggis1976 skrev:
Fast det är ju inte någon rocket science att ta fram material som tål rörelse. Jag tror det är, liksom mycket annat, an samhällskonspiration. Konsumption gynnar utvecklingen....
Att ta fram elastiska material som går att limma i alla möjliga vinklar och som dessutom ska hålla helt tätt trycksatt i 20+ år är nog inte så långt ifrån rocket science som man skulle kunna tro.

Och där hantverkaren omöjligen kan göra fel.
Och även om han gör fel måste det bli rätt.
Nä det är nog lättare att sätta folk på månen.:o

Tvärtom så är det en mycket enkel sak. Låt helt enkelt bli att sätta kakel och klinker med fog och fix som funkar som svampar, så är problemet i stort sett löst.

Och om ni inte tror mig så kan ni ju ta en titt på en vanlig dj-vla träfasad och fundera över hur den kan "hålla tätt" mot väder och vind i år ut och år in, trots att det bara är en planka och kanske en vindskiva som skiljer regnet från kraftigt vattenkänslig isolering.

;)

Vårt hus är över 30 år gammalt. Målad glasfiberväv på 12mm byggboard, plastfolie innan regelstomme med gullfiberisolering. Dubbeldusch utanför bastun samt badrum med badkar och dusch. Påbörjade renovering gnm att slita ned glasfiberväven och WTF??? Inga som helst vatten-/mögelskador någonstans. Ny glasfiberväv och ny färg blev resultatet. Vågar f-n inte använda "moderna" material och tätskikt. Vi överlåter åt nästa ägare att förstöra huset...

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Ja, man kan undra egentligen vad det var för pucko som kom på att man skulle använda kakel och klinker i badrummen. Men å andra sidan, det är ju det de har på badhusen, det är kanske därifrån det kommer, vad vet jag. Men då uppstår genast frågan, vad har de bakom på badhusen?

Ardex använder exakt samma tätskikt i sina poolsystem som det vi använder i badrum, med undantag för fogen som ska vara hybrid fogen eller epoxifog.
(är väl lika bra att jag tillägger att jag aldrig tätat en pool så det kan vara fler saker som skiljer, men vi en snabb koll så verkar det bara vara fogen)

Vet bara en pool som inte läcker (och jag vet ingen pool som är byggd med Ardex) och den är gjord i rostfritt stål och svetsad.

Oftast så är det ju maskinrum under poolerna oh där brukar det droppa rätt friskt, på några ställen där jag varit har man hängt upp golvbrunnar nära taket för att ta hand om droppet.

Man gjuter oftast med så kallad vattentät betong och ska gjuta utan stopp, på ett ställe hade man beställt 8? betongbilar, tanken vara att de skulle komma med 1 timmes (eller nåt sånt) mellanrum så man kunde gjuta i under hela dagen, på morgonen stod 8 betong bilar och väntade :)

Man kan injektera betongen om den läcker

Illigo är testad u.a. enligt ETAG 002 för övrigt. Den folien var inte med i SP:s undersökning. Där slipper man ju fix som kan hålla fukten kvar, om man nu vågar klabba fast kakelplattorna bara m.h.a. foliens klistrande egenskaper. Sedan finns det fog som är vattentät. Har använt Mapei Ultracolor Plus på mosaik-klädd bänk med infällt diskbänksbeslag. Underlaget var tjock MDF med rollad vattenspädbar (Maxit Serpo 550) fuktspärr. Revs efter 7 år och då mosaikplattorna hackades bort så var MDF:en opåverkad. Trots mitt (lönlösa) tjat på övriga i familjen om att torka upp kvarstående vatten..

G
Väldigt intressant att se hur detta testet har utförts. Vad jag har sett så är inte testet alls anpassat efter vad som egentligen skall finnas i ett badrum. Som erfaren plattsättare så har jag då aldrig varit med om att montera ett tätskikt direkt på trä? Har demonterat badrum från alla olika tidsepoker, men föredrar garanterat ett badrum som är murat enligt konstens alla regler. Men visst finns det påtryckningar från många olika leverantörer som vill få sina system sålda. Har vi några montörer med faktisk erfarenhet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.