cpalm, tack.

Se mitt svar #59.

C
Nyfniken skrev:
cpalm, tack.

Se mitt svar #59.
Nästan exakt samma formulering finns även på Boverkets sida som jag länkade till och jag är lika konfunderad som dig över vad de egentligen menar med detta.

Möjligen menar de att det kan förekomma lokala krav för vissa av de parametrar som enligt det tekniska bedömningsdokumentet endast skall mätas och deklareras, t.ex.ånggenomsläpplighet för tätskikt. Men det vore ju j-kligt märkligt om ett tätskikt t.ex. var vattentätt enligt CE-bedömningsdokumentet men inte enligt svenska regler.

Du har rätt. Det är jag som har problem med läsförståelsen. Man menar att CE-märket inte har något med svenska byggregler att göra.

Nyfniken skrev:
Det var första, inte sista meningen jag hakade upp mig på: "CE-märkning av byggprodukter är inte något 'godkännande' eller någon bedömning av produktens lämplighet mot svenska byggregler."[/i]

Om tillverkaren testar sin produkt mot krav i en specifikation och vid godkänt utfall märker produkten med ett CE-märke så är det i alla fall för mig 'ett godkännande'.
Ja, men inte mot svenska byggregler ;) och i de flesta fall ett egengodkännande, vilket i många fall är ett mycket svagt godkännande.

nino skrev:
vad har du för svar på de andra frågorna då?
Jag har aldrig påstått mig ha alla svar. Däremot anser jag att man ska låta bli att komma med faktoider, särskilt som yrkesman.
Jag har därtill redan skrivit hur jag själv har gjort.

cpalm skrev:
Men det vore ju j-kligt märkligt om ett tätskikt t.ex. var vattentätt enligt CE-bedömningsdokumentet men inte enligt svenska regler.
Så kan det mycket väl vara. Dock, vill jag minnas, finns vissa regler kring hur ett land får tajta till olika krav osv, eftersom det kan påverka den fria handeln.

Nyfniken skrev:
Du har rätt. Det är jag som har problem med läsförståelsen. Man menar att CE-märket inte har något med svenska byggregler att göra.
Exaktemente :)

vart googla faktoider...

Vilka plastmattor är godkända under kakel? Är de bättre?

Vi skall renovera badrum i trähus i vår...skulle vilja satsa på nått bra som håller mer än 6 år....

thomas33 skrev:
Men de har knappast enbart tätskikt, utan även kakel/klinkers överst, som får ta det varma vattnet.
De vill väl helgardera sig, vad vet jag...

docboy skrev:
De vill väl helgardera sig, vad vet jag...
Om t.ex. en tvättmaskin tömmer ut 90-gradigt vatten direkt i golvbrunnen finns ingen klinkers där som skyddar.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ni som har erfarenhet, tror ni matta är bättre än folie? dyrare? svårare? .......varför använder entreprenörer inte det?

kanske är det svårare att sätta en matta än folie.

thomasx skrev:
Om t.ex. en tvättmaskin tömmer ut 90-gradigt vatten direkt i golvbrunnen finns ingen klinkers där som skyddar.
Och inga tätskikts skarvar heller....

Var det många tätskikt som läckte vid golvbrunnen på det här testet? Kommer inte ihåg nu
Vet att det var en del som gjorde det vid förra testet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.