2 822 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
16A och 1,5mm2 skarvsladd
Det slog mig nu att den CEE 3-fas till Schuko 1-fas adaptern jag köpt är 1,5mm2 (lös sladd, ca 1 meter). Och laddaren för 16A har också 1mm2 från Schuko in till dosan, därefter 5m med 2.5mm2. Sladdarna blir ungefär 30-40 grader bedömer jag det som, dvs det känns att de är uppvärmda om man tar på de med händerna.
Finns det några regler för detta?
Finns det några regler för detta?
Ja, anslutningskablar kan normalt vara ett "snäpp"* klenare dimension än motsvarande gruppledning. Speciellt i ett fall där man kan vara säker på belastningen (t.ex. en elbilsladdare). Maxtemperatur under drift bestäms av isoleringsmaterialet samt om ledaren är berörbar eller inte. Att det är så beror på att en anslutningskabel förutsätts hänga/ligga fritt och därmed ha bättre kylning.
Inget konstigt att 16A adaptern är 1,5kvmm, det är de nästan alltid. Konstigare i så fall att din elbilsladdare är 1 kvmm. Sannolikt har tillverkaren räknat på det och kommit fram till att det håller sig inom marginalen och sparar några ören.
* så att 2,5 -> 1,5, 1,5 -> 1 eller t.o.m 0,75 (tänk dammsugarsladd, där apparaten dessutom drar rätt mycket).
Inget konstigt att 16A adaptern är 1,5kvmm, det är de nästan alltid. Konstigare i så fall att din elbilsladdare är 1 kvmm. Sannolikt har tillverkaren räknat på det och kommit fram till att det håller sig inom marginalen och sparar några ören.
* så att 2,5 -> 1,5, 1,5 -> 1 eller t.o.m 0,75 (tänk dammsugarsladd, där apparaten dessutom drar rätt mycket).
Klicka här för att svara