Byggahus.se

skarvsladd 3-fas 16amp?

1. B
    Medlem · Västra Götalands län · 318 inlägg

Berka81

Medlem
    Skall sätta igång med husbygget i nästa vecka. Byggskåpet står ca 75m från plattan (av olika anledningar bl.a. länsstyrelsens fel) och nu behöver snickarna ha ström.

Jag skall tydligen fixa kabel fram till plattan. Såg att det finns billiga 3-fas kablar på 25m på Biltema (499:)

Min fråga är skall jag köpa 3 st sådana kablar och slänga ut 1500:- på detta eller finns det nån här som har tips???

Min svåger är elektriker, och om jag kunde få tag på kabel billigt kanske han kunde montera kontakterna i var ända av kabeln......

Som sagt vore oerhört tacksam för tips...

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Biltema kabeln är ju bara 1,5 kvmm, det låter aldeles för klent framförallt med den långa sträckan.

Borde inte din elektriker kunna ordna en provisorisk inkoppling med den kabel som du senare skall gräva ner? Om vi alltså antar att din överlämmningspunkt skall ligga där 75m bort även senare.

3. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

injonil

Medlem
    Lustigt att Biltema-kabeln är 1,5mm2. Då måste man väl ha 10h-säkring mellan kabel och maskin/verktyg, tex i en byggcentral, eller?

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Man brukar ju säga att en anslutningskabel får vara en dimension mindre än motsvarande fast installerade kabel. Så det kanske är OK med 16A på biltema kabeln, rent belastningsmässigt. Men om kabeln skall vara så lång så tror jag att det blir problem med utlösningsvillkor, kanske tom. problem att få en stor elsåg att starta ordentligt pga. spänningsfall. Du kommer ju att få ett spänningsfall på typ 30V vid normal hög belastning, dvs ca 1kw förlusteffekt i kabeln, och mycket större fall vid startström på en elmotor.

Redigerat 24 sep 2008 21:27
  5. E
    Medlem · jämtland · 20 803 inlägg

elmont

Medlem
    Man kan ju även hyra en "riktig" gummikabel under byggtiden, det är ju vad man normalt gör när man bygger hus om man inte har egna kablar.

6. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Om det är ett mer omfattande jobb så kanske det vore lämpligare att låta nån sätta upp en mindre central vid plattan som matas via 32A istället?
    Där lär ju behövas ström till mer än sågen och en kabel på 3x1,5 kvmm lär inte räcka speciellt långt. Byggsåg, kompressor, belysning, handcirkel...

75 m är rätt långt precis som hemmapularen skriver...

/Kent

7. B
    Medlem · Västra Götalands län · 318 inlägg

Berka81

Medlem
    Fick tag på en kabel på 50m + en på 25m båda är 5x2,5mm2 16 amp.

har även hyrat en central som jag skall sätta in anslutning till plattan. Hyra för 5 månader för alltihop. 1800:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.