358 läst ·
9 svar
358 läst
9 svar
Funderar på kombiugn, ugn och micro i ett
Hej
Ska inreda ett litet kök i en extra lägenhet. Funderar på kombiugn, dvs ugn och micro i ett. Då spar vi plats och slipper micro men jag undrar om någon tycker dessa kombiugnar fungerar bra för att micra gröten på morgonen, värma mjölk till kaffet eller matlådor. I en extra lägenhet kommer ju micro användas på detta sätt mer än ugn.
Ska inreda ett litet kök i en extra lägenhet. Funderar på kombiugn, dvs ugn och micro i ett. Då spar vi plats och slipper micro men jag undrar om någon tycker dessa kombiugnar fungerar bra för att micra gröten på morgonen, värma mjölk till kaffet eller matlådor. I en extra lägenhet kommer ju micro användas på detta sätt mer än ugn.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
De få gånger jag använt en sådan har jag upplevt display/hantering som sjukt komplex. Jäkla meck att sätta på micro 1min jämfört med en vanlig micro. Själva funktionen i sig har sen funkat bra... volymen i ugnen blir nog dock lidande så inte så bra om man vill få plats med stora formar.
Säkert en vanesak.
Säkert en vanesak.
Instämmer med tidigare, ugnen blir mycket mindre än en vanlig ugn (invändigt).A aasal skrev:Hej
Ska inreda ett litet kök i en extra lägenhet. Funderar på kombiugn, dvs ugn och micro i ett. Då spar vi plats och slipper micro men jag undrar om någon tycker dessa kombiugnar fungerar bra för att micra gröten på morgonen, värma mjölk till kaffet eller matlådor. I en extra lägenhet kommer ju micro användas på detta sätt mer än ugn.
Hur micron fungerar tycker jag man listar ut, även om det är lite krångligare mot en vanlig micro.
Tycker att det är ett rimligt alternativ om ni behöver platsen till något annat.
När vi köpte vårt hus Sep 2022. så hade tidigare ägarna installerat ett nytt IKEA kök typ 2019-2021 har ja för mig, De köpte tydligen fel enligt deras egna utsago och köpte en kombinerad Micro / Ugn från Ikea plus en vanlig ugn på IKEA.
Storleksmässigt är det bara höjden som skilljer de åt, samma galler och plåtar till båda ugnarna.
Vi använder båda dagligen medans ugnen i kombinationsugnen skulle ja säga att vi använt 3-4ggr under de här 3+ åren. Däremot så går micron flera gånger per dag (vi fick en dotter samma månad vi flyttade in så har värmt både mat , och kopiösa mängder välling genom åren ^^ ).
Skulle jag fått välja hade jag absolut hellre haft en renodlad micro men de är mest pga bekvämlighet.
Nu måste man varje gång vrida på ratten ner till 1000w o starta micron.
Om man inte är nöjd med värmen när den pipit. Så måste man vrida tillbaka ratten till klockläget och sedan ner tillbaka till 1000w. Detta har gjort att jag alltid öppnar dörren med typ 1 sekund kvar , kollar om de är lagom varmt. Är det inte det så behöver jag "bara" vrida på timerhjulet för att fortsätta värma.
Den är otroligt seg oxå på den tiden. Om ja låter den ticka ner till t ex 15 sekunder och vill höja upp med 10 sekunder till så tar det LÄTT ett par sekunder innan den börjar ticka ner igen! Detta när man ska finjustera värmen i en vällingflaska är extremt irriterande då man kanske bara behöver några få sekunder till för att få rätt värme.
Innan detta har ja ju i 30 årstid bara behövt typ 1 knapp på mina micros.. Jetstart för o få 30 sekunder maxvärme haha Men i lägenheten vi bodde i innan husköpet hade vi även där ett Ikea kök fast med en ugn och en micro. Den micron led inte alls av dessa "problem" utan funkade precis som vilken micro som helst.
Storleksmässigt är det bara höjden som skilljer de åt, samma galler och plåtar till båda ugnarna.
Vi använder båda dagligen medans ugnen i kombinationsugnen skulle ja säga att vi använt 3-4ggr under de här 3+ åren. Däremot så går micron flera gånger per dag (vi fick en dotter samma månad vi flyttade in så har värmt både mat , och kopiösa mängder välling genom åren ^^ ).
Skulle jag fått välja hade jag absolut hellre haft en renodlad micro men de är mest pga bekvämlighet.
Nu måste man varje gång vrida på ratten ner till 1000w o starta micron.
Om man inte är nöjd med värmen när den pipit. Så måste man vrida tillbaka ratten till klockläget och sedan ner tillbaka till 1000w. Detta har gjort att jag alltid öppnar dörren med typ 1 sekund kvar , kollar om de är lagom varmt. Är det inte det så behöver jag "bara" vrida på timerhjulet för att fortsätta värma.
Den är otroligt seg oxå på den tiden. Om ja låter den ticka ner till t ex 15 sekunder och vill höja upp med 10 sekunder till så tar det LÄTT ett par sekunder innan den börjar ticka ner igen! Detta när man ska finjustera värmen i en vällingflaska är extremt irriterande då man kanske bara behöver några få sekunder till för att få rätt värme.
Innan detta har ja ju i 30 årstid bara behövt typ 1 knapp på mina micros.. Jetstart för o få 30 sekunder maxvärme haha Men i lägenheten vi bodde i innan husköpet hade vi även där ett Ikea kök fast med en ugn och en micro. Den micron led inte alls av dessa "problem" utan funkade precis som vilken micro som helst.
Lite ot men ändå...
Vi fick en airfryer i julklapp av yngste sonen med flickvän. De tyckte väl att vi var rysligt efterblivna som aldrig hade använt en sådan.
Jag var mycket tveksam måste jag säga. "Tar upp plats på bänken och hmm onödig pryl" och allt vad jag tänkte, men oj, vilken grej det var 🤩.
Jag har inte använt ungen en enda gång sedan vi vågade oss på att testa första gången. Jo, nu ljuger jag, jag har gjort en sockerkaka i ugnen men jag såg att det gick att baka muffins i airfryer med någon form, ska undersöka det.
Vad vill jag säga med det här då... Jo i en liten lägenhet där man kanske inte bor mer än tillfälligt kanske man inte behöver någon ugn? En micro och en airfryer kanske räcker?
Eller så kanske en lite smalare (50 cm) vanlig spis funkar, med ugnen precis som det var förr?
Vi fick en airfryer i julklapp av yngste sonen med flickvän. De tyckte väl att vi var rysligt efterblivna som aldrig hade använt en sådan.
Jag var mycket tveksam måste jag säga. "Tar upp plats på bänken och hmm onödig pryl" och allt vad jag tänkte, men oj, vilken grej det var 🤩.
Jag har inte använt ungen en enda gång sedan vi vågade oss på att testa första gången. Jo, nu ljuger jag, jag har gjort en sockerkaka i ugnen men jag såg att det gick att baka muffins i airfryer med någon form, ska undersöka det.
Vad vill jag säga med det här då... Jo i en liten lägenhet där man kanske inte bor mer än tillfälligt kanske man inte behöver någon ugn? En micro och en airfryer kanske räcker?
Eller så kanske en lite smalare (50 cm) vanlig spis funkar, med ugnen precis som det var förr?
Det finns väldigt bra micro med grillelement och varmluft som kan vara en bättre lösning än en kombiugn (ugn med mícro-funkrion).A aasal skrev:
En micro klarar betydligt mer uppgifter än en ugn. Speciellt om det är en avancerad micro. Så jag skulle titta på en sådan lösning i första hand.A aasal skrev:
Sedan är det med en micro som med mycket annat. Man måste lära sig hur den fungerar och hur man kan använda den. Oavsett om det är att värma barnet välling, koka potatis, baka bröd, tina bullar, värma/koka broccoli, mjukna glass, värma pizza, steka en rostbiff, göra julskinka eller göra varm choklad så är det svårt att slå en micro.
Så om valet står mellan ugn och micro tycker jag är det enkelt. Speciellt i en liten lägenhet.
Precis! I en liten lägenhet är det nog en perfekt flexibel kombination. Speciellt eftersom man kan ställa undan airfryern i ett skåp när den inte används och på så sätt frigöra bänkyta.Jiji skrev:
Har en Siemens combiugn (och en vanlig ugn med). För att köra micro så trycker man bara på micro knappen o sedan ”play” knappen så kör den 1min full effekt. Tycker den är precis lika smidig som en renodlad micro. Vi använder den många gånger dagligen och om det är något att säga om den är det väl att lucka är lite tyngre än man är van vid på vanliga microugnar just då den har en glaslucka som precis som på vanliga ugnar fälls ned. Knappast ett bekymmer men noterat.
Tack för svar. Lite dåligt med skåp i litet kök oxå och ingen riktig bänkyta heller så tror det blir bättre med kombiugn om jag läser övrigas svar som inte tar direkt mer plats än en micro inbyggd i skåp.O skrev:
Klicka här för att svara