6 612 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
16A 6h CEE 3 fas handske eller WAGO 221 klämmor i kopplingsdosa?
Nej. Inte att olika märken av samma typ är lika bra heller. Båda typerna har definitivt sina för och nackdelar. Men kraven är likvärdiga när det gäller belastning.
Att då påstå att den ena är godkänd för kontinuerligt bruk men inte den andra blir fel.
Att då påstå att den ena är godkänd för kontinuerligt bruk men inte den andra blir fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Varför dyker denna diskussion upp igen? Jag trodde det rådde konsensus byggd på fakta och erfarenhet att man aldrig ska belasta ett befintligt schukouttag med mer än 6-10 A kontinuerligt. Även nya uttag kan man behöva vara försiktig med.
Finns det erfarenhet som visar att CEE don är bättre? Kraven på dem är ju likvärdiga.
Jag har ungefär 40-50 års erfarenhet och det säger mig att CEE är vida överlägset Schuko.
Det torde även finnas någon orsak till att man tillverkar och säljer CEE uttagen. Men som jag skrev tidigare lyft ögonen från papperet
Det torde även finnas någon orsak till att man tillverkar och säljer CEE uttagen. Men som jag skrev tidigare lyft ögonen från papperet
CEE 17 är ju klart bättre än semko 17 som den i allmänhet ersatte. Så där är det en klar fördel. Enfas CEE17 är ju väldigt mycket ovanligare än CEE 7. Så om man räknar antalet utfall förstår jag om det skiljer stort. Även ålder på uttag och var de sitter skiljer ganska mycket.
Jag gissar att den primära orsaken är två faser extra jämfört med Schuko.E elmont skrev:
Men skämt åsido. Det räcker väl att titta på forumet här efter förhållandet mellan brända Schuko och brända CEE för att dra slutsatser om vilka som tål hög kontinuerlig belastning bättre?
Hur tror du fördelningen mellan uttagstyperna är då? Och åldern på respektive typ.
Det är mycket ovanligt med Schuko säkrat och belastat med 16 A, CEE 216 säkras nästan alltid med 16A men belastas oftast med mindre.D Daniel 109 skrev:
Hur ofta byter man CEE 216 i princip aldrig.
Schuko lite då och då för att dom är brända och oftast inte säkrade med mer än 10 A
Mitt fel detta… Jag börjar med att citera ESV:
Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Sen får jag helt enkelt pudla och erkänna att @Daniel 109 har rätt. Schuko är godkända för 16A AC.
Jag borde skrivit ” … lämpliga för …”
Jag tycker forfarande att schuko är olämpliga för 16A last under lång tid. Branchen för elbilsladdare håller tydligen också med mig (eller så lyssnar de på ESV). Google-reserachade lite
för en tid sedan.
Svenska företag marknadsför portabla laddare/laddkablar för
Naturligtvis går det också att hitta laddkablar för 16A med schukoplugg, men då på mer tveksamma websiter där man få ha lite mer koll själv på vad man köper och om man litar på produkterna.
Det finns väl iofs andra skäl än pluggen till att mer än 10A (13A) är olämpligt. Ofta är fasta kablaget klent och avsäkrat 10A.
Det är väldigt lite kontaktyta mot stiftet i uttaget. Blå CEE har mycket kraftigare hylsor med större kontaktyta.
Har läst någon stans att Schucko testas med 20A i 2h, och får då bli max 70˚C vid 20˚C omgivningstemperatur, men har ingen källa på det.
Varför är pluggarna märkta 10/16A?
DIN49441:91972 Two-pole plugs with earthing-contact 10 A 250 V≅ and 10 A 250 V–, 16 A 250 V∼: (Schuko plugs)
DIN 49440-1 (2006) Two-pole socket-outlets with earthing contact, 16 A 250 V a.c
Har också hört/läst att vissa länder bara skulle godkänna schuko för 10A. Vet inte om det är sant.
Vad säger Elsäkerhetsverket?
I en broschyr rekommenderar de varken schuko eller CEE, utan fast installation.
I broschyren ”Ladda Elbilen, Ger du råd om elbilsladdning?”, https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
Skriver de bland annat [min fetning]:
…
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Laddkabeln med kontrollbox som ofast medföljer fordonet är normalt avsedd för temporär användning, när andra möjligheter saknas.
Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Sen får jag helt enkelt pudla och erkänna att @Daniel 109 har rätt. Schuko är godkända för 16A AC.
Jag borde skrivit ” … lämpliga för …”
Jag tycker forfarande att schuko är olämpliga för 16A last under lång tid. Branchen för elbilsladdare håller tydligen också med mig (eller så lyssnar de på ESV). Google-reserachade lite
Svenska företag marknadsför portabla laddare/laddkablar för
- 230V 10A och 13A med schuckoplugg och
- 16A med blå enfas CEE 16A.
Naturligtvis går det också att hitta laddkablar för 16A med schukoplugg, men då på mer tveksamma websiter där man få ha lite mer koll själv på vad man köper och om man litar på produkterna.
Det finns väl iofs andra skäl än pluggen till att mer än 10A (13A) är olämpligt. Ofta är fasta kablaget klent och avsäkrat 10A.
Det är väldigt lite kontaktyta mot stiftet i uttaget. Blå CEE har mycket kraftigare hylsor med större kontaktyta.
Har läst någon stans att Schucko testas med 20A i 2h, och får då bli max 70˚C vid 20˚C omgivningstemperatur, men har ingen källa på det.
Varför är pluggarna märkta 10/16A?
DIN49441:91972 Two-pole plugs with earthing-contact 10 A 250 V≅ and 10 A 250 V–, 16 A 250 V∼: (Schuko plugs)
DIN 49440-1 (2006) Two-pole socket-outlets with earthing contact, 16 A 250 V a.c
Har också hört/läst att vissa länder bara skulle godkänna schuko för 10A. Vet inte om det är sant.
Vad säger Elsäkerhetsverket?
I en broschyr rekommenderar de varken schuko eller CEE, utan fast installation.
I broschyren ”Ladda Elbilen, Ger du råd om elbilsladdning?”, https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
Skriver de bland annat [min fetning]:
…
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Laddkabeln med kontrollbox som ofast medföljer fordonet är normalt avsedd för temporär användning, när andra möjligheter saknas.
- Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen.
- Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
- Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.
Redigerat:
Det har ju varit uppe tidigare och precis som du skriver är det en avgörande skillnad. Finns inte mycket som skiljer rent elektriskt mellan de två som gör att de inte skulle uthärda 16 A.D Daniel 109 skrev:
Jag skulle gärna komma till att man läser #21 och #23 funderar en stund och sen eventuellt svarar på detta efter bästa förmåga. Mycket konstigare än så är det inte närmast en rent statistisk grund 1A som krävs för att släppa det mer perifera att CEE X16 skulle ha så framträdande fördelar.Att man använder det systemet har i många fall sin grund i att det medger skild nyckling och polarisering för att skilja olika spänningsband, frekvenser osv på ett entydigt och standardiserat sätt.Alfredo skrev:
Fjättra Maxwells berömda apor inte framför skrivmaskiner utan de får i ur och skur istället ansluta och lossa blå CEE 16 A och med samma installerade bas som Schuko. Med över tiden försämrade tillverkningstoleranser/processer som märks även på många CEE-don och i större omfattning på gamla spridda typer som Schuko.kommer skillnaderna bli marginella men något till CEE:s fördel dock långt från vad som normalt görs gällande.
Ingen av typerna är några eltekniska underverk och för lasten 16 A krävs inga grova stift bara korrekt och noga tillverkade don. Det vore kanske bättre att det utkristalliserade sig typer även för nätanslutningen i dessa fall med de olika boxarna avpassade och avsedda för laddning pss som i änden för bilanslutningen.
Klicka här för att svara