spinout skrev:
Enl. beräkningsprogrammet ELVIS
Max. 30gr omgivning temp.

Infälld ledning i rör:
2,5mm2 Diaz: 16A
2,5mm2 Dvärg: 16A

PVC-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 20A
2,5mm2 Dvärg: 20A
PEX-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 25A
2,5mm2 Dvärg: 25A
Nu har jag ett riktigt extremt fall som jag vill ha synpunkter på:

Jag har en 2,5mm EKK light (eller möjligen EQQ light) som går mellan säkringsskåpet och ett 32A-uttag. Elektrikern säger att det går att säkra kabeln till 25A (Diaz), vilket låter plausibelt, då ledningen är kort, närmare bestämt går den i sitt hölje under 5cm i längd (!), övrig längd går den som fria enkelledare för ansutning i elskåpet respektive i uttaget (vilket jag gissar går att räkna som en friliggande EK/FK-kabel). Ytterligare godartade omständigheter är att eftersom huvudsäkringen är på 25A så måste alla andra kretsar vara olastade om man ska kunna dra max på den gruppen, och att säkringsskåpet sitter i en källare med cementväggar som svårligen kommer över 25 grader även varma dagar. (Och att uttaget mycket sällan kommer att utnyttjas, vi behövde det för att kunna köra bygg-el på.)

Anledningen att säkra upp det är för att det ligger parallelt med värmepannan (via en separat 5G6-kabel i centralen, runt 5m lång) som behöver säkras upp til 25A.

Rent praktiskt föreligger som jag ser det ingen större praktisk risk med att säkra upp (även om kabelisoleringen t.o.m. skulle smälta är placeringen sådan att man måste sträcka sig för att komma åt den synliga delen), men går det att räkna hem detta innanför regelverket? I annat fall, hur nära ligger det?
 
Man kan ju undra vad det är för elektriker, att byta till "rätt" dimension tar kanske en kvart och kostar i matr. några tior. Gör man det behöver man inte ens fundera.
 
elmont skrev:
Man kan ju undra vad det är för elektriker, att byta till "rätt" dimension tar kanske en kvart och kostar i matr. några tior. Gör man det behöver man inte ens fundera.
Visst, men nu blev det fel. Skillnaden mellan att byta kabel eller inte är i slutänden en tusenlapp och sannolikt invänta att semestrarna är slut...

Så, vad säger expertisen samt ELVIS? Att man slipper fundera om man byter kablar är inte riktigt poängen, frågan om det är nödvändigt?
 
dan_norstedt skrev:
Nu har jag ett riktigt extremt fall som jag vill ha synpunkter på:

Jag har en 2,5mm EKK light (eller möjligen EQQ light) som går mellan säkringsskåpet och ett 32A-uttag. Elektrikern säger att det går att säkra kabeln till 25A (Diaz), vilket låter plausibelt, då ledningen är kort, närmare bestämt går den i sitt hölje under 5cm i längd (!), övrig längd går den som fria enkelledare för ansutning i elskåpet respektive i uttaget (vilket jag gissar går att räkna som en friliggande EK/FK-kabel). Ytterligare godartade omständigheter är att eftersom huvudsäkringen är på 25A så måste alla andra kretsar vara olastade om man ska kunna dra max på den gruppen, och att säkringsskåpet sitter i en källare med cementväggar som svårligen kommer över 25 grader även varma dagar. (Och att uttaget mycket sällan kommer att utnyttjas, vi behövde det för att kunna köra bygg-el på.)

Anledningen att säkra upp det är för att det ligger parallelt med värmepannan (via en separat 5G6-kabel i centralen, runt 5m lång) som behöver säkras upp til 25A.

Rent praktiskt föreligger som jag ser det ingen större praktisk risk med att säkra upp (även om kabelisoleringen t.o.m. skulle smälta är placeringen sådan att man måste sträcka sig för att komma åt den synliga delen), men går det att räkna hem detta innanför regelverket? I annat fall, hur nära ligger det?
Har inte tillgång till Elvis hemma på semestern. Men jag kan tänka mig att det går bra. Jag skulle dock se det som en tillfällig lösning, eftersom det är så enkelt att fixa till så de blir ordentligt!
 
Faran i det här fallet är kanske inte personfaran utan att plasten vid max belastning blir så varm att plasten tar eld. Men det är ju din anläggning och det kan ju fungera, men den elektriker som tycker att det är OK ger jag inte mycket för.
 
2,5mm pallar under inga omständigheter med 25A diazed, ej heller dvärgbrytare. Gör om, gör rätt.
 
dan_norstedt skrev:
Rent praktiskt föreligger som jag ser det ingen större praktisk risk med att säkra upp (även om kabelisoleringen t.o.m. skulle smälta är placeringen sådan att man måste sträcka sig för att komma åt den synliga delen), men går det att räkna hem detta innanför regelverket? I annat fall, hur nära ligger det?
Som du säger fungerar just detta fall säkert rent praktiskt, men det ligger för långt från de tumregler som är bra för rimlighetskontroll. Lätt hänt att man börjar glida iväg i farlig riktning om man inte vet fullt ut vad man gör.
Din elektriker har med de förutsättningar du redovisar här fel i att säkra med 25A Diazed enligt regelverk.

Hade kabeln haft ledarisolering av PEX hade 25A Diazed eller dvärgbrytare varit OK.
Vid PVC isolering ligger 25A dvärg precis på fel sida gränsen vid 30℃ och OK vid 25℃,
dock med så liten marginal att man bör se det som icke fackmässigt.

En kopparledare 2.5mm² har vid PVC - 24A och PEX - 30A nominellt strömvärde.
Detta värde ska vid dvärg matcha >25A och Diazed > 28A, vid korrektör 25℃ hamnar du för
PVC strax över 25A därför teoretiskt OK med dvärg men praktiskt tveksamt.

Normalt ska man som nämns ovan i praktiken byta kabel, och då följa tumregler, om det inte är mer omfattande anläggningar där noggrann dimensionering sker både av tekniska och ekonomiska skäl.
 
Vad ska du ha uttaget till? kontinuerlig last eller tillfälligt för tex golvslip eller nåt sånt?
 
Rrrrr skrev:
Vad ska du ha uttaget till? kontinuerlig last eller tillfälligt för tex golvslip eller nåt sånt?
Byggström skrev h*n. :)

//Patrik
 
GK100 skrev:
Hade kabeln haft ledarisolering av PEX hade 25A Diazed eller dvärgbrytare varit OK.
Vid PVC isolering ligger 25A dvärg precis på fel sida gränsen vid 30℃ och OK vid 25℃,
dock med så liten marginal att man bör se det som icke fackmässigt.

En kopparledare 2.5mm² har vid PVC - 24A och PEX - 30A nominellt strömvärde.
Detta värde ska vid dvärg matcha >25A och Diazed > 28A, vid korrektör 25℃ hamnar du för
PVC strax över 25A därför teoretiskt OK med dvärg men praktiskt tveksamt.
Precis detta jag ville veta. En sak till dock, du har väl räknat på den som en EKK 5G2,5 och inte som separata EK/FK-trådar? Man kan ju betrakta det som enkelledare som går ihop en kort bit och får förbättrad kylning via värmeledning ut i strömskenan/kontaktdonet (den längsta enskilda fasledaren är runt 30 cm lång) vilket i verkligheten förbättrar kylförmågan en aning. Men det kanske inte gör någon skillnad enligt regelverket? (eller annorlunda uttryckt, hur ser det ut om det skulle vara belastning av en EK eller FX inne i ett säkringsskåp (ja, jag är medveten om att vi är inne på högst hypotetiska kabeldragningar nu).

Saken är ju den att det är hyfsat sannolikt att kontaktdonet aldrig kommer att användas igen, så det känns som lite onödigt arbete att byta kabeln om det inte är absolut nödvändigt. (Sätta det ur funktion kan vara ett alternativ men då måste man väl koppla ur det i centralen iallafall så då kan man lika gärna byta kabeln.)
 
Men hur svårt/dyrt kan det vara att byta < 30 cm kabel? Förstår inte riktigt diskussionen men jag kanske har missat något...
 
Alfredo skrev:
Men hur svårt/dyrt kan det vara att byta < 30 cm kabel? Förstår inte riktigt diskussionen men jag kanske har missat något...
Det finns flera krav på kopplingen:
1) Det ska fungera. Både behålla och byta uppfyller det.
2) Det bör i vara enligt regelverket, både hur det görs och hur det blir. Jag skulle säga att byta säkringsbotten när en elektriker godkänt en sådan ändring åtminstone ligger nära det korrekta, men att byta kabel, nja. Sedan var det förstås det där med att ändringen ska uppfylla reglerna också...
3) Risken för att nått går snett eller att något blir icke fackmässigt när man river i elskåpet. Och ska det göras ordentligt ska man mäta igenom alla jordar efter man vart inne i elskåpet, och man bör kontrollera alla andra ledare för skador om jag förstått regelverket rätt. Och jag har hittat en jordledare med brottsanvisning som gick sönder när man försiktigt böjde på det på ett annat ställe i systemet, så jag vill av förklarliga skäl helst undvika att röra saker i onödan. Om det mot förmodan händer saker så vill jag inte stå med skägget i brevlådan.
 
Och varifrån har du fått att man måste kolla alla jordar sedan man bytt en kabel i en central?
Det enda som måste kollas är det arbete som man utfört.
Och hittar du en skadad del i anläggningen måste det väl ses som en bonus att det hittas innan skadan är skedd.
Och än en gång att byta en kabelstump på några dm. är VARKEN svårt eller dyrt, och då kan du även vara säker på att allt är ok.
 
Jag brukar göra en liten snabb koll att allt sitter när jag slår igång en central jag pillat i. Har varit med om en central i ett hus där PEN och någon skyddsjord till någon grupp lossnade medans jag la in en ny grupp.
Hade kunna blivit lite mindre trevligt dagen innan julafton, om jag inte hade märkt det när jag skulle sätta på kåpan.

//Patrik
 
elmont skrev:
Och varifrån har du fått att man måste kolla alla jordar sedan man bytt en kabel i en central?
Det enda som måste kollas är det arbete som man utfört.
Och hittar du en skadad del i anläggningen måste det väl ses som en bonus att det hittas innan skadan är skedd.
Och än en gång att byta en kabelstump på några dm. är VARKEN svårt eller dyrt, och då kan du även vara säker på att allt är ok.
Måste å måste.. Är väl aldrig fel att efterdra/kontroll slita i ledningar i en central då man ändå är där å pillar?

Om detta eljobb tar 15min eller 18min har väl liten betydelse :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.