Rrrrr skrev:
Måste å måste.. Är väl aldrig fel att efterdra/kontroll slita i ledningar i en central då man ändå är där å pillar?

Om detta eljobb tar 15min eller 18min har väl liten betydelse :rolleyes:
"Tid är pengar" eller vad är det man brukar säga... :cool::rolleyes:

//Patrik
 
dan_norstedt skrev:
Det finns flera krav på kopplingen:
1) Det ska fungera. Både behålla och byta uppfyller det.
2) Det bör i vara enligt regelverket, både hur det görs och hur det blir. Jag skulle säga att byta säkringsbotten när en elektriker godkänt en sådan ändring åtminstone ligger nära det korrekta, men att byta kabel, nja. Sedan var det förstås det där med att ändringen ska uppfylla reglerna också...
3) Risken för att nått går snett eller att något blir icke fackmässigt när man river i elskåpet. Och ska det göras ordentligt ska man mäta igenom alla jordar efter man vart inne i elskåpet, och man bör kontrollera alla andra ledare för skador om jag förstått regelverket rätt. Och jag har hittat en jordledare med brottsanvisning som gick sönder när man försiktigt böjde på det på ett annat ställe i systemet, så jag vill av förklarliga skäl helst undvika att röra saker i onödan. Om det mot förmodan händer saker så vill jag inte stå med skägget i brevlådan.
1) Vad tänker du ansluta? Om det är en maskin som permanent (eller åtminstone länge) drar >= 25A så är det inte säkert att det fungerar bra i längden. Jag skulle kontrollera alla anslutningar i ett sådant fall, och då byta kabeln i samma veva. 1 meter 5G6 kostar inte mycket.

2) En varm sommardag är det solklart (:)) att reglerna inte uppfylls.

3) Går nånting av/sönder vid byte av kabeln så är det ett stort bonus för då har du hittat ett latent fel som har kunnat orsaka skada.
 
C
För övrigt är det väl inte tillåtet att byta en passdel själv heller?
 
cheetah1 skrev:
För övrigt är det väl inte tillåtet att byta en passdel själv heller?
Den med behörighet behöver inte utföra arbetet, bara godkänna, eller hur? Fallet skulle med lite god vilja kunna tolkas så. (Sedan fanns ett uppmärksammat fall runt 1990 där en domstol kom fram till det räckte med med att det funnits en elektriker med behörighet anställd tidigare, men men; vissa var lite upprörda efter den domen.)
 
Redigerat:
Så här är det, man måste ha behörighet ELLER vara anställd av ett företag där någon har behörigheten och man arbetar under dennes behörighet. Det räcker INTE med att en behörig "godkänner" allt annat är desinformation.
 
På ett forum jag hittade på en google-sökning så var det en gammal "byggahus:are" som hade startat ett tråd om hur vilken översittare "hempularen" var för han hade bl.a. sagt att det inte alls är godkänt att göra en installation som sedan en elektriker "tittar över". Han idiotförklarade alla på elforumet och "Hempularen" i synnerhet för allas okunskap inom vad man får och inte får göra.

Jag blev lite irriterad så var tvungen att skapa en användare och rätta honom (och andra som stämde in i klagosång) ordentligt.

Edit: Hittade tråden och forumet.
http://www.comhit.net/archive/index.php/t-24626.html

Edit: Såg nu att jag kan ha gjort en liten felsägning, men no biggie! :P

//Patrik
 
Redigerat:
C
Samma tråd visade jag för Marlene, och hon blev halvt om halvt chockad, tror jag. :D
 
cheetah1 skrev:
Samma tråd visade jag för Marlene, och hon blev halvt om halvt chockad, tror jag. :D
Aha, där ser man. :P

Ja, jag upptäckte nu att det var nog du som hade skrivit ett inlägg i slutet där. :)

//Patrik
 
Den Humlan surrade rätt mycket i ett näraliggande forum innan han blev portad.
 
Mikael_L
dan_norstedt skrev:
Den med behörighet behöver inte utföra arbetet, bara godkänna, eller hur? Fallet skulle med lite god vilja kunna tolkas så. (Sedan fanns ett uppmärksammat fall runt 1990 där en domstol kom fram till det räckte med med att det funnits en elektriker med behörighet anställd tidigare, men men; vissa var lite upprörda efter den domen.)
Det är ju rätt offtopic, men skulle du möjligen kunna hitta domen och skriva här vad den har för diarienummer eller en länk till den. Jag är alltså rätt nyfiken på hur domstolar tolkar och dömer i mål inom elområdet. Och jag har ärligt talat inte funnit speciellt många rättsfall. :)
 
Patrik_Hed skrev:
På ett forum jag hittade på en google-sökning så var det en gammal "byggahus:are" som hade startat ett tråd om hur vilken översittare "hempularen" var för han hade bl.a. sagt att det inte alls är godkänt att göra en installation som sedan en elektriker "tittar över". Han idiotförklarade alla på elforumet och "Hempularen" i synnerhet för allas okunskap inom vad man får och inte får göra.

Jag blev lite irriterad så var tvungen att skapa en användare och rätta honom (och andra som stämde in i klagosång) ordentligt.

Edit: Hittade tråden och forumet.
[länk]

Edit: Såg nu att jag kan ha gjort en liten felsägning, men no biggie! :P

//Patrik
Haha.. vilket roligt inlägg. Tack för ett gott skratt så här på kvällskvisten :cool:
 
Rrrrr skrev:
Haha.. vilket roligt inlägg. Tack för ett gott skratt så här på kvällskvisten :cool:
Varsågod. :cool:

//Patrik
 
elmont skrev:
Så här är det, man måste ha behörighet ELLER vara anställd av ett företag där någon har behörigheten och man arbetar under dennes behörighet. Det räcker INTE med att en behörig "godkänner" allt annat är desinformation.
Jag hade i bakhuvudet att det var någon liten sak till, du har rätt. Men detta gäller huruvida det är olagligt att koppla det (vilket har preskribtionstid), men i en ev försäkringsprocess (om något som kan vara elrelaterat händer) så tror jag inte det kommer att spela någon verklig roll eftersom det där rör om det är rätt gjort, så anställningsförhållanden i sig är så marginellt att det inte kommer att spela någon roll. Det är vad jag menar nära det korrekta. Men, det finns naturligtvis inga garantier, så alla får göra sin egen bedömning.
 
Hur var och en gör bryr jag mig inte om, men jag tycker att man ska ha korrekt information när man tar sitt beslut. Ett "problem" med "nästan rätt" är att det har en tendens att tolkas som "rätt" av dom som vill att det ska var "rätt". Det leder osökt till att folk fattar beslut på felaktiga grunder.
 
H
Vad håller ni på och tjafsar om. Ta e el-firma. endast en person behöver ha en behörighet. Han behöver inte ens vara inblandad i installationsarbetet utan står på pappret som behörighetsansvarig. Vid större installationer åker han kanske ut och tittar. Om man känner en sådan person som har behörighet så kan man komma överens om att man själv gör visst arbete enligt hans beskrivning. Sedan kommer han eller någon i hans firma och kopplar ihop och drftsätter systemet. Hade just nu en elfirma för att byta elcentral. En yngre kille utan behörighet, han hade den lägre, gjorde allt arbete. Någon annan har inte synat arbetet. Rätt eller fel, elen funkar och det är det viktigaste. Nu kanske man inte känner en elfirma som ställer upp på att man gör vissa saker själv, då är det kört!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.