man kan köra utan säkring åxå, sen beror det på belastningen vad som händer, men vid en kortis blir det en rejäl sådan!

men det är väl normalfallet vi bör hålla oss till?
 
Kom ihåg att murphy alltid finns där och väntar på sin chans. Iom detta ska man inte ta några risker alls utan där gäller värsta sämsta tänkbara fall plus lite i marginal när man designar lösningen
 
RilleRock
zombie: Du verkar var den som skall slappna av.
Sverre är lika saklig och kunnig som vanligt.
 
RilleRock skrev:
zombie: Du verkar var den som skall slappna av.
Sverre är lika saklig och kunnig som vanligt.
Man får tacka! (Nu vågade jag kosta på mig ett utropstecken ;D )
 
Skall vi sammanfatta denna utdragna diskussion med att man i en normal villa på normal ort kan avsäkra sin 1,5mm[sup]2[/sup]kabel med 13A?

Man kan inte planera elsäkerheten efter det bästa fallet, utan alltid det sämsta, med tanke på vår hatade vän Murphy!
 
SkaneErik skrev:
Skall vi sammanfatta denna utdragna diskussion med att man i en normal villa på normal ort kan avsäkra sin 1,5mm[sup]2[/sup]kabel med 13A?

Man kan inte planera elsäkerheten efter det bästa fallet, utan alltid det sämsta, med tanke på vår hatade vän Murphy!
Ja.
 
H
När ni nu ändå håller på.
Vad är max amp i en 2,5 kvmm?
Är det skillnad om den ligger i VP rör eller i en Kuloledning.
Vi pratar 1-faslaster?
Vi pratar en vanlig villa i tätort. Max 10 meter obruten kabel.
 
C
Nu vet inte jag, men i en annan tråd i samma ämne har jag för mig att man kom fram till att det inte var tillåtet att säkra 1,5 kvadrat till 13 A annat än vid öppen förläggning typ på en kabelstege eller liknande? Fast det var väl ett halvår sen eller nåt, så jag kanske blandar ihop det.
 
Enl. beräkningsprogrammet ELVIS
Max. 30gr omgivning temp.

Infälld ledning i rör:
2,5mm2 Diaz: 16A
2,5mm2 Dvärg: 16A

PVC-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 20A
2,5mm2 Dvärg: 20A
PEX-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 25A
2,5mm2 Dvärg: 25A
 
H
spinout skrev:
Enl. beräkningsprogrammet ELVIS
Max. 30gr omgivning temp.

Infälld ledning i rör:
2,5mm2 Diaz: 16A
2,5mm2 Dvärg: 16A

PVC-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 20A
2,5mm2 Dvärg: 20A
PEX-Isolerad kabel klammrad ensam på vägg:
2,5mm2 Diaz: 25A
2,5mm2 Dvärg: 25A
Tack
 
Mikael_L
Strömvärdet på FK 1,5 kvmm förlagd i rör är 14,5 A.

Så därför går det alltid att avsäkra 1,5 mm2 i VP-rör med 13A ...
Ifall
1. Ingen anhopning av kablar föreligger (kan vara svårt att avgöra i ett färdigbyggt hus då alla väggar är igenspikade).
2. Utlösningvillkoret är uppfyllt.
3. Omgivningstemp är max 30°C

1,5 kvmm öppet förlagd, t.ex. utanpåliggande 3g1,5 eller i VPrör utanpåliggande har ett strömvärde på 16,5 - 19,5 A

2,5 kvmm har ett strömvärde på 19,5 A i VPrör inne i vägg.

Men som sagt villkoren 1,2 och 3 måste alltid vara uppfyllda.
 
Redigerat:
Mikael_L
Dessa strömvärden avser dessutom en ledartemp på 70°C, vilket är onödigt högt. Ledningarna åldras rätt snabbt då. Så det finns god anledning att inte gå på maximal belastning.
 
hokanp skrev:
När ni nu ändå håller på.
Hehe Det är väl att ta i kanske, det var ju ändå några år sen det diskuterades. ;):wow:

hokanp skrev:
Vad är max amp i en 2,5 kvmm?
Är det skillnad om den ligger i VP rör eller i en Kuloledning.
Vi pratar 1-faslaster?
Vi pratar en vanlig villa i tätort. Max 10 meter obruten kabel.
Menar du max avsäkring eller vad arean klarar av?
Tumreglern säger 16 A avsäkring för 2.5 mm2.
Arean klarar av olika många ampere beroende på hur den är förlagd m.m.

Edit: Lite sen kanske. :D Började skriva och sedan gick och gjorde annat för att sedan posta inlägget.

//Patrik
 
Ni kan inte säga helt rätt ut att man alltid kan säkra 1,5mm2 med 13A. Beror på en massa faktorer. Vad är de för "ledning"? FK? EKK? PEX? Vad är det för förimpedans? Hur lång är kabeln? Hur är den förlagd? I rör? Klammrad? Tillsammans med massa andra kablar? osv osv osv...
 
Mikael_L skrev:
Strömvärdet på FK 1,5 kvmm förlagd i rör är 14,5 A.

Så därför går det alltid att avsäkra 1,5 mm2 i VP-rör med 13A ...
Ifall
1. Ingen anhopning av kablar föreligger (kan vara svårt att avgöra i ett färdigbyggt hus då alla väggar är igenspikade).
2. Utlösningvillkoret är uppfyllt.
3. Omgivningstemp är max 30°C
El-vis godkänner inte 1,5mm2 Diaz 13A infälld ledning 30gr - 25gr funkar däremot

Dvärgbrytare är dock inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.