Mikael_L skrev:
Det är ju rätt offtopic, men skulle du möjligen kunna hitta domen och skriva här vad den har för diarienummer eller en länk till den. Jag är alltså rätt nyfiken på hur domstolar tolkar och dömer i mål inom elområdet. Och jag har ärligt talat inte funnit speciellt många rättsfall. :)
Detta var från minnet, saken diskuterades på Fidonet en gång i tiden men jag kan inte hitta något nu. Tidsangivelsen är ganska ungefärlig, men det var med säkerhet efter 1986. Jag tror det var i Norrköping, men jag vet att det var någonstans i den trakten. Behörig elektriker hade slutat, och de fortsatte att installera som inget hänt, men med undermålig kvalité.
 
hokamp, oavsett hur många på elfirman som har den formella kompetensen till behörighet ska det vara EN som står som behörig.
Det vilar på dennes ansvar att dom som utför arbetet har rätt kompetens, han behöver aldrig åka och kolla för han ska veta vad hans gubbar kan. Och jag har aldrig under mina år sett att den behörige kopplat in det någon annan utfört.
Det är helt klart så att det råder en mycket stor okunskap om hur systemet fungerar men det är desto fler som tror sig veta.
 
H
elmont skrev:
hokamp, oavsett hur många på elfirman som har den formella kompetensen till behörighet ska det vara EN som står som behörig.
Det vilar på dennes ansvar att dom som utför arbetet har rätt kompetens, han behöver aldrig åka och kolla för han ska veta vad hans gubbar kan. Och jag har aldrig under mina år sett att den behörige kopplat in det någon annan utfört.
Det är helt klart så att det råder en mycket stor okunskap om hur systemet fungerar men det är desto fler som tror sig veta.
Vad det inte det jag skrev???
 
Mikael_L
hokanp skrev:
...Om man känner en sådan person som har behörighet så kan man komma överens om att man själv gör visst arbete enligt hans beskrivning. Sedan kommer han eller någon i hans firma och kopplar ihop och drftsätter systemet...
Så kan man ju göra, elektrikern kan skita i vad du gjort och inte gjort, för han gör inget lagbrott. Det gör däremot du medan du drar ledningarna.
Förövrigt förändras ingenting ett endaste dyft för att någon behörig elektriker kommer och kollar lite, ditt lagbrott blir inte ogjort genom detta. Så jag föreslår att du helt enkelt på något vis tar reda på exakt hur det ska göras, sen blandar du inte in någon elektriker öht.

Gillar jag behörighets-systemets utformning --- Nej. :)
 
hokanp, nej det var inte det du skrev.
Du skrev bla:Om man känner en sådan person som har behörighet så kan man komma överens om att man själv gör visst arbete enligt hans beskrivning. Sedan kommer han eller någon i hans firma och kopplar ihop och drftsätter systemet.
Om du inte förstod vad jag menade med : kopplat in det någon annan utfört, så var det naturligtvis någon annan på det företaget där den behörige arbetade.
 
elmont skrev:
Så här är det, man måste ha behörighet ELLER vara anställd av ett företag där någon har behörigheten och man arbetar under dennes behörighet. Det räcker INTE med att en behörig "godkänner" allt annat är desinformation.
Studerade behörighetsbestämmelserna, och det finns faktiskt ett litet undantag i 13§ som kan ha betydelse, "1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.". Jag har dock inte sett någon formell definition vad "yrkesmän" innebär, kanske står det i någon annan föreskrift, annars bör det betyda att det är upp till domstolen att försöka tolka (vilket kan gå lite hur som helst).
 
Det där handlar väl om utlåning av elektriker mellan företag?
 
Rikard Ågren skrev:
Det där handlar väl om utlåning av elektriker mellan företag?
Troligen något i den stilen (även om de enkla fallen täcks av undantag 2 och 3), men den täcker mer än så. Står ingenstans att det måste vara under arbetstid.
 
Redigerat:
En sak jag insåg nu, efter läst Elsäkerhetsverkets skrifter:

spinout skrev:
El-vis godkänner inte 1,5mm2 Diaz 13A infälld ledning 30gr - 25gr funkar däremot

Dvärgbrytare är dock inga problem
Frågan om man "får" säkra upp Diaz 10A -> 13A är faktiskt lite mer komplicerat, eftersom 13A Diaz passar i 10A passdel OCH man får byta säkring utan att ha någon (större?) kännedom om el. Detta leder till att även om det visserligen är fel att stoppa in en 13A i en 10A:s botten, är det sannolikt inte olagligt då det rimligen kommer att betecknas som mild vårdslöshet. Om det däremot skulle hända något så faller det på den allmänna regeln om ägaransvar för anläggningen, men nivån är sådan att det är tveksamt om försäkringsbolaget kan slippa ersättningsansvar om det händer något.
 
Det som är lite skrämmande i resonemanget angående "större" säkringar är att tonvikten tenderar läggas på om det kan passera som lagligt och inte om det skulle kunna vara farligt/skadligt
 
elmont skrev:
Det som är lite skrämmande i resonemanget angående "större" säkringar är att tonvikten tenderar läggas på om det kan passera som lagligt och inte om det skulle kunna vara farligt/skadligt
Visst, men orsaken till att det går bra rent tekniskt behöver inte vara samma som orsaken till att det går (någorlunda) bra rent legalt... Det är väl ganska bra att 13A-säkringarna är lite svåra att hitta...
 
Och mina "bekymmer" är att trots det är "lagligt" inte alltid är tekniskt "bra" utan kan vålla problem
 
elmont skrev:
Och mina "bekymmer" är att trots det är "lagligt" inte alltid är tekniskt "bra" utan kan vålla problem
Men är det verkligen lagligt att sätt dit en 13A smältsäkring i en 10A passdel.. ???
Jag tänker jämförelsen knivsäkringar....
 
Det är det säkert (vet dock inte jag bara tror) det är ju den som skruvar i säkringen som ska ha koll på konsekvensen. Elinstallationer regleras ju inte i detalj genom lagar.
 
elmont skrev:
Det är det säkert (vet dock inte jag bara tror) det är ju den som skruvar i säkringen som ska ha koll på konsekvensen. Elinstallationer regleras ju inte i detalj genom lagar.
Jo jag förstår hur du menar... Men har man inte brustit i sitt ansvar som anläggningsinnehavare om man skruvar i fel säkring? Man har inte tagit till se de normer och standarder som finns... Men jag vet inte... Förstår inte varför man ska göra det bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.