6 102 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
12v spot i sänkt tak, hur dra sladden?
Är det här något som uppstår redan efter 2,5m eller krävs det 10, 15, 20 meter för att uppnå denna effekt?hempularen skrev:Tillverkaeren av transformator specar hur lång kabel man får ha. Oftast är det 2m max.
Skälet är att de här "transformatorerna" arbetar med höga frekvenser, och de skickar ut strömmen på kabeln mot armaturen med lite eller ingen filtrering, då skapas radiostörningar. Kör man då för långa kablar så blir det en alltför bra sändarantenn.
Radiostörningar kanske en del tycker "det bryr jag mig inte om". Och OK i bästa fall så kanske det bara ger lite brus i köksradion, men det kan lika gärna störa ut en larmanläggning, få pacemakern i fotgängaren som passerar på gatan att stanna osv.
Dessutom så är det inte definierat vad som händer med "transformatorn" om ledningarna blir längre, transformatorns slutsteg kan få alltför stor kapacitiv last, reflekterad effekt via stående våg fenomen och annat. Med lite otur bränner man sönder transformatorn, med mycket otur (OK ganska osannolikt) så brinner den och tänder eld på huset.
Så det gäller att man måste följa tillverkarens anvisningar. En del skriver här på forumet att det är bara att ta till grövre ledningar om de är för långa. Det är INTE ett bra råd.
Däremot så finns det fler och fler tranformatorer som har bra avstörning och som tillåter längre ledningar. De kostar ofta lite eller mycket mer.
Och har man då en transformator som tillåter långa ledningar så kan man behöva ta till kraftigare kabel så att inte spänningsförlusten i kabeln blir så stor att lampan längst bort lyser påtagligt sämre. Tänk på att 1V spänningsfall i en 12V anläggning är nästan 10% (ca 3% fall påstås ge 10% mindre ljus) medan 1V spänningsfall i en 230V anläggning är mindre än 0,5%.
Hur stark blir störningen? Du nämner att någon går förbi på gatan? Grannhuset? Hela kvarteret?
Per
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det kan vi inte veta. Om tillverkaren utfärdar en begränsning i kabelängd så innebär det att de vid sina mätningar har uppfattat störningar eller andra onyttiga fenomen vid kabelängder som överstiger 2m (eller vilken längd de nu specar).
Exakt vad som händer om man tar längrer kablar har med all sannolikhet aldrig testats. En EMC test är relativt komplicerad att utföra och är dyr för tillverkaren. Så troligen gör de först en egen lite enklare mätning för att bestämma sina begränsingar. Sedan skickas prylen typiskt iväg till ett certifierat testlabb som gör detaljerade mätningar. Men då testar man troligen bara med den ledningslängd man tror/hoppas att produkten skall bli godkänd med.
En dylik mätning kostar i stroleksordningen 50 - 500 000 beroende på hur komplicerad apparaten är. Så man gör inga onödiga tester.
Detta är lite gissning från min sida, jag har varit med och fått elektronik certifierad men elektronik av annan typ än belysningstransformatorer. Där vi håller på just nu så kostar instrumentparken vi använder för de inledande grova mätningarna åtskilliga milj.
Så fort man skapar störningar som överstiger tillåtna gräsnvärden så riskerar man att störa ut de mest oväntade saker. Så det enda man kan säga är att det är viktigt att man håller sig inom tillåtna gränser.
För även saker som kan bli störda testas (om man är seriös tillverkare), då testar man att apparaten inte blir störd av störningar som understiger det tillåtna gränsvärdet. Det är ett av kriterierna för CE märkning.
På 80 talet arbetade jag på ett företag som låg ganska långt från Bromma flygplats, men i rak linje mot ladningsbanan. Det pågick en del utveckligsarbete, i labbet håller man ju på med prylar som ännu inte klarar störningsnormerna. Vi fick klagomål från luftfartsverket efterssom flygplan under inflygning vid flera tillfällen tappade all radiokontakt när de flög över vårt labb (jag jobbade mest med mjukvara så jag kände mig inte så skyldig).
Exakt vad som händer om man tar längrer kablar har med all sannolikhet aldrig testats. En EMC test är relativt komplicerad att utföra och är dyr för tillverkaren. Så troligen gör de först en egen lite enklare mätning för att bestämma sina begränsingar. Sedan skickas prylen typiskt iväg till ett certifierat testlabb som gör detaljerade mätningar. Men då testar man troligen bara med den ledningslängd man tror/hoppas att produkten skall bli godkänd med.
En dylik mätning kostar i stroleksordningen 50 - 500 000 beroende på hur komplicerad apparaten är. Så man gör inga onödiga tester.
Detta är lite gissning från min sida, jag har varit med och fått elektronik certifierad men elektronik av annan typ än belysningstransformatorer. Där vi håller på just nu så kostar instrumentparken vi använder för de inledande grova mätningarna åtskilliga milj.
Så fort man skapar störningar som överstiger tillåtna gräsnvärden så riskerar man att störa ut de mest oväntade saker. Så det enda man kan säga är att det är viktigt att man håller sig inom tillåtna gränser.
För även saker som kan bli störda testas (om man är seriös tillverkare), då testar man att apparaten inte blir störd av störningar som understiger det tillåtna gränsvärdet. Det är ett av kriterierna för CE märkning.
På 80 talet arbetade jag på ett företag som låg ganska långt från Bromma flygplats, men i rak linje mot ladningsbanan. Det pågick en del utveckligsarbete, i labbet håller man ju på med prylar som ännu inte klarar störningsnormerna. Vi fick klagomål från luftfartsverket efterssom flygplan under inflygning vid flera tillfällen tappade all radiokontakt när de flög över vårt labb (jag jobbade mest med mjukvara så jag kände mig inte så skyldig).
Redigerat:
Klicka här för att svara