Försöker få till extraljus på åkgräsklipparen som går som snöslunga nu i vinter.

Tanken är att ha en brytare med funktionen: [fram+bak] / [bara fram] / [allt av].

Detta går ju enkelt att koppla med en on-off-on brytare, men jag vill även få in ett relä i det hela, och där går jag bet.

Finns det nåt relä som skulle passa in i detta, eller blir jag tvungen att köpa 2 enkla relän och ha 2 separata brytare?
 
Kopplingsschema för lampor: 1) Till Backlampa, 2) Till Framlampa med +12 V, 3) Ej ansluten. Diod kan kopplas mellan 1 och 2.

Om inte framlampan drar allför mycket ström, så koppla en passande diod mellan 1 och 2
och du har funktionen med en enkel 3-lägesomkopplare eller en Till-Från-Till- omkopplare ( byt plats på 2 och 3).
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.