i vår lägenhet som vi totalrenoverade när vi köpte den, dvs rev ut väggar och tak, rubbet, så är eldragningen ett spännande kapitel.
säkrat med 20A (2pol brytare) och 1,5mm2. halogenspotar 50W i träpanel utan burkar, så lägger man något i överslåpen utan att vara vaksam så smälter/brinner det.
allt gjort enligt gällande sed och norm (?)
jag är inte säker men jag tror att det är TT-system, det är det i italien i alla fall, men jag är inte säker.
flera jordfelsbrytare är det i alla fall.
man tar väl seden dit man kommer, tur att det är ett stenhus!
säkrat med 20A (2pol brytare) och 1,5mm2. halogenspotar 50W i träpanel utan burkar, så lägger man något i överslåpen utan att vara vaksam så smälter/brinner det.
allt gjort enligt gällande sed och norm (?)
jag är inte säker men jag tror att det är TT-system, det är det i italien i alla fall, men jag är inte säker.
flera jordfelsbrytare är det i alla fall.
man tar väl seden dit man kommer, tur att det är ett stenhus!
TT-system innebär att du inte har någon jord framdragen till huset, man har då istället egna jordtag vid husen, brukar användas där det är långa avstånd och en extra jordledning skulle bli dyrt.
läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system
läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Ja, det är det är väl främst avsaknaden av 3-fas/2-fas dvs möjligheten att ta ut större effekter (utan de förluster som en lägre spänning ger) som gör att de håller på att byta. Varför man inte gjort det tidigare i ett land som är uppvärmt med direktverkande el (även i "hus med lägenheter") och dessutom är till största delen landsbyggd (dvs en massa vedkapar, höfläktar och jag vet inte vad) är väl lite av ett mysterium.electrocuted skrev:
Nåja, man skall väl inte vänta sig för mycket av ett land som tills inte så länge sedan hade två olika pulskodningssystem för telefoni (ett i Oslo och ett annat för resten av landet) som gjorde att man inte ostraffat kunden flytta en telefon från huvudkomunen ut i landet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
borde inte TT minska vagabonderande strömmar också med lokalt jordtag?
Nåja, den historiska orsaken är för mig okänd. när frankisterna vann inbördeskriget var eldragning vilda västern. så förblev det ända tills det började bli lite fart i ekonomin och standarden höjdes för gemene man.
men normer och mentalitet släpar en del
vaje lägenhet har egen elmätare, egen gasmätare, i äldre hus egen vattenmätare.
kanske inte så konstigt om energibolaget håller med servis och inget mer, jordtag får du ordna efter bästa förmåga.
i det av mundigheter och storföretag så skyddade sverige har man tyckt att det blir för rörigt om alla ska ansvara för sina egna jordtag, och kostar i stället på att dra en massa ledningar, men bara TN-C TN-S är ganska nytt trots allt.
Nåja, den historiska orsaken är för mig okänd. när frankisterna vann inbördeskriget var eldragning vilda västern. så förblev det ända tills det började bli lite fart i ekonomin och standarden höjdes för gemene man.
men normer och mentalitet släpar en del
vaje lägenhet har egen elmätare, egen gasmätare, i äldre hus egen vattenmätare.
kanske inte så konstigt om energibolaget håller med servis och inget mer, jordtag får du ordna efter bästa förmåga.
i det av mundigheter och storföretag så skyddade sverige har man tyckt att det blir för rörigt om alla ska ansvara för sina egna jordtag, och kostar i stället på att dra en massa ledningar, men bara TN-C TN-S är ganska nytt trots allt.
jag har vart på genomresa i Polen ett par gånger, och passade på att ta en liten semester där och handla billiga varor, samtidigt som jag fäste ögonen vid allt elektriskt på diverse byggen osv..lars_stefan_axelsson skrev:
platta kablar (med ledarna "på rad") ingjutna under putsen (mest stenhus därborta) apparatdosor och VP-rör existerar inte, det bilas hål i betongen för apparaten istället.
vet inte hur det ser ut i trähus dock.
detta är nyinstallationer som jag beskrev ovan, "hempulet" som vi i sverige kallar det, förekommer ÖVERALLT där, och ser en miljon gånger värre ut. såg ett 3-fas uttag (runt i metall med 4 hål) som hängde fritt i luften ner från en elstolpe I ENDAST 3 KABLAR!! det var alltså bara faserna ner till uttaget, jorden var väl inte så viktig, den kan ju ändå inte transportera nån ström..
vet inte vad som brukade pluggas in där för att snylta på elräkningen, troligtvis nån motor eller elradiator som inte behöver nolla, men jag skulle inte vija vara den som går fram och tar tag i höljet på det uttaget för att sätta i kontakten..
på en byggarbetsplats ser det ännu värre ut.. betongblandare som står och snurrar med skyddslocket till motorns kopplingsdosa bortskruvat eller trasigt, såg en enfasstickpropp ansluten till ett 3-fasuttag på ett lustigt sätt, dom hade 3-fasuttag med 4 hål (3 fas och jord) men nån hade klämt in en schuko i ett av fashålen och jordhålet... visst det finns ju 220v däremellan iofs.. men i byggvaruhandeln sålde dom CEE-don, men det var inget man såg något av utanför affären.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Ja, i Norge följer de ju i alla fall norm. Även om den är lite underlig. 
Klicka här för att svara