35 577 läst ·
182 svar
36k läst
182 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Det verkar säljas två termostater till den, 65 och 88 grader, så det borde gå att byta.. Men om man byter så måste man sätta dit en blandningsventil också, så det är kanske bättre att byta till en större på en gång?
Det Metro sa var förvisso att det GICK att ändra termostat men att det minskar livslängden ngt, de rekommenderade därför ny vvb.useless skrev:
Ja frågan är ju vad som blir billigast.
ALT 1: ny beredare + blandarventil + installation - sälj gammal beredare
ALT 2: ny termostat + blandarventil + installation
Gissar att ALT 2 blir billigare, dock lite beroende på vad en 88-termostat kan tänkas kosta.
Eller ge upp takduschen och skaffa en snålspolande handdusch på stång.H hus226 skrev:Det Metro sa var förvisso att det GICK att ändra termostat men att det minskar livslängden ngt, de rekommenderade därför ny vvb.
Ja frågan är ju vad som blir billigast.
ALT 1: ny beredare + blandarventil + installation - sälj gammal beredare
ALT 2: ny termostat + blandarventil + installation
Gissar att ALT 2 blir billigare, dock lite beroende på vad en 88-termostat kan tänkas kosta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Den gamla VVB har också ett värde, allt går att sälja..
Men folk här säger ju att inte ens i lagom-landet Sverige där man gärna har både livrem och hängslen, är det krav på vvb-blandare för vvb under 60 grader? I Sverige brukar man ju låta staten avgöra vad som är "idiotiskt" och lösa det åt en, så det verkar märkligt att det skulle vara idiotiskt.G guggen skrev:
Men man kan tänka själv också. Blandare har ingenting med staten att göra, man har det i alla länder om man inte snålar, det brukar dessutom ingå när man köper en vvb.H hus226 skrev:
Livet är fullt av stora och små risker. Risken att bränna sig på varmvattnet är en liten risk. Men den är enkel att åtgärda. Det är bra att ha en blandningsventil. Om du inte har det. Var försiktig så att du inte bränner dig. Konstigare än så är det inte.
Ja, instämmer.A Avemo skrev:
Jag är mer orolig över att där inte är ett övergångsställe precis utanför mitt hus. Jag kanske borde ut o måla dit ett. Risken att jag blir påkörd där är betydligt större än att jag bränner mig till obehag när jag står i duschen o det kommer vatten på min 60 graders vvb. O då har jag inte ens varit i närheten av att bli påkörd.
Du var verkligen inte mottaglig för information och tips.H hus226 skrev:Ja, instämmer.
Jag är mer orolig över att där inte är ett övergångsställe precis utanför mitt hus. Jag kanske borde ut o måla dit ett. Risken att jag blir påkörd där är betydligt större än att jag bränner mig till obehag när jag står i duschen o det kommer vatten på min 60 graders vvb. O då har jag inte ens varit i närheten av att bli påkörd.
Du har uppenbarligen tidigare sänkt värmen på din vvb för att det var för hett. Lösningen på detta är en blandare, som är standard men din montör struntat i att sätta dit.
Sen kan du jämföra det med vad du vill, tex kan du sänka värmen och fortsätta duscha 10 min. Utöver det har du fått en uppsjö tips om hur du kan förbättra din dusch.
Absolut, men diskussionen kring blandare på vvb har gått över styr. Det är inte krav i Sverige på att ha en sådan. Jag bor i Danmark, så även om det är krav i Sverige så är det irrelevant här. Ditt svar var ett av de bättre i sammanhanget men där är ju väldigt många som fortsätter påpeka just kravet på vvb-blandare.G guggen skrev:Du var verkligen inte mottaglig för information och tips.
Du har uppenbarligen tidigare sänkt värmen på din vvb för att det var för hett. Lösningen på detta är en blandare, som är standard men din montör struntat i att sätta dit.
Sen kan du jämföra det med vad du vill, tex kan du sänka värmen och fortsätta duscha 10 min. Utöver det har du fått en uppsjö tips om hur du kan förbättra din dusch.
Ang att vi "uppenbarligen" tidigare sänkt värmen för att det var för hett, så är det en felaktig slutsats. Den sänktes enbart då VVS-montören och elektrikern sa att man bör ha den på 3/4 och inte fullt blås. Som jag skrev tidigare vet jag inte varför de gav det rådet, jag ifrågasatte det inte.
Jag har redan tackat för alla tips i denna tråd, det har verkligen varit mkt som varit väldigt användbart. Jag kan tacka en gång till om du inte tycker att jag redan gjort det tillräckligt.
Är du inte lite onödigt hård i orden nu? Jag vill börja med att säga att jag råder alla som installerar en ny varmvattenberedare att förse den med en blandningsventil. Men på dig låter det som att det vore en dödssynd att ha en installation där det kan komma vatten varmare än 60º ur kranen. Sedan i somras har jag en blandningsventil på min varmvattenberedaren. De föregående 9 åren jag bott här har varmvattnet varit varmare än 60º utan att jag eller någon annan fått en brännskada av det. Därför att jag har respekt för varmt vatten. När jag en gång mätte upp att varmvattnet från kranen var 96º så skruvade jag ner beredaren. Utan att bränna mig.G guggen skrev: