harry73
Ts kollade upp om han kunde höja tempen och sätta in en annan termostat. Det gick inte

Det verkar säljas två termostater till den, 65 och 88 grader, så det borde gå att byta.. Men om man byter så måste man sätta dit en blandningsventil också, så det är kanske bättre att byta till en större på en gång?

useless useless skrev:
Det verkar säljas två termostater till den, 65 och 88 grader, så det borde gå att byta.. Men om man byter så måste man sätta dit en blandningsventil också, så det är kanske bättre att byta till en större på en gång?
Det Metro sa var förvisso att det GICK att ändra termostat men att det minskar livslängden ngt, de rekommenderade därför ny vvb.

Ja frågan är ju vad som blir billigast.

ALT 1: ny beredare + blandarventil + installation - sälj gammal beredare
ALT 2: ny termostat + blandarventil + installation

Gissar att ALT 2 blir billigare, dock lite beroende på vad en 88-termostat kan tänkas kosta.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
ClasseClas
H hus226 skrev:
Det Metro sa var förvisso att det GICK att ändra termostat men att det minskar livslängden ngt, de rekommenderade därför ny vvb.

Ja frågan är ju vad som blir billigast.

ALT 1: ny beredare + blandarventil + installation - sälj gammal beredare
ALT 2: ny termostat + blandarventil + installation

Gissar att ALT 2 blir billigare, dock lite beroende på vad en 88-termostat kan tänkas kosta.
Eller ge upp takduschen och skaffa en snålspolande handdusch på stång.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Den gamla VVB har också ett värde, allt går att sälja..

ClasseClas ClasseClas skrev:
Eller ge upp takduschen och skaffa en snålspolande handdusch på stång.
Mja. Har jag precis köpt en dusch för 13,000 kr och fått den monterad så jag inte så sugen på att kasta ut den igen. Den fungerar dessutom mkt bra i övrigt och ger ett bra känsla vid användning.

Att inte ha en blandning efter vvb är dock idiotiskt oavsett i vilket land man befinner sig. Man vill ha beredare på max om man har en 60-65c termostat både för legionella, undvika skållning och för maximal laddning.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Sen i dina övriga punkter kommer inte 400 V göra någon skillnad så länge du har tid på dig värma volymen helt mellan uttagen.
Precis, men tiden för att värma tanken fullt kan vara lång, 15h tar det för vår.
Vi har en 200L Nibe som är kopplad med 1-fas 1kW, såhär ser en vanlig dags förbrukning ut.
Skärmdump av energiförbrukningsdata för en 200L Nibe värmepanna med tidsintervaller och wattförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G guggen skrev:
Att inte ha en blandning efter vvb är dock idiotiskt oavsett i vilket land man befinner sig. Man vill ha beredare på max om man har en 60-65c termostat både för legionella, undvika skållning och för maximal laddning.
Men folk här säger ju att inte ens i lagom-landet Sverige där man gärna har både livrem och hängslen, är det krav på vvb-blandare för vvb under 60 grader? I Sverige brukar man ju låta staten avgöra vad som är "idiotiskt" och lösa det åt en, så det verkar märkligt att det skulle vara idiotiskt.

H hus226 skrev:
Men folk här säger ju att inte ens i lagom-landet Sverige där man gärna har både livrem och hängslen, är det krav på vvb-blandare för vvb under 60 grader? I Sverige brukar man ju låta staten avgöra vad som är "idiotiskt" och lösa det åt en, så det verkar märkligt att det skulle vara idiotiskt.
Men man kan tänka själv också. Blandare har ingenting med staten att göra, man har det i alla länder om man inte snålar, det brukar dessutom ingå när man köper en vvb.

Livet är fullt av stora och små risker. Risken att bränna sig på varmvattnet är en liten risk. Men den är enkel att åtgärda. Det är bra att ha en blandningsventil. Om du inte har det. Var försiktig så att du inte bränner dig. Konstigare än så är det inte.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Livet är fullt av stora och små risker. Risken att bränna sig på varmvattnet är en liten risk. Men den är enkel att åtgärda. Det är bra att ha en blandningsventil. Om du inte har det. Var försiktig så att du inte bränner dig. Konstigare än så är det inte.
Ja, instämmer.

Jag är mer orolig över att där inte är ett övergångsställe precis utanför mitt hus. Jag kanske borde ut o måla dit ett. Risken att jag blir påkörd där är betydligt större än att jag bränner mig till obehag när jag står i duschen o det kommer vatten på min 60 graders vvb. O då har jag inte ens varit i närheten av att bli påkörd.

H hus226 skrev:
Ja, instämmer.

Jag är mer orolig över att där inte är ett övergångsställe precis utanför mitt hus. Jag kanske borde ut o måla dit ett. Risken att jag blir påkörd där är betydligt större än att jag bränner mig till obehag när jag står i duschen o det kommer vatten på min 60 graders vvb. O då har jag inte ens varit i närheten av att bli påkörd.
Du var verkligen inte mottaglig för information och tips.
Du har uppenbarligen tidigare sänkt värmen på din vvb för att det var för hett. Lösningen på detta är en blandare, som är standard men din montör struntat i att sätta dit.
Sen kan du jämföra det med vad du vill, tex kan du sänka värmen och fortsätta duscha 10 min. Utöver det har du fått en uppsjö tips om hur du kan förbättra din dusch.

• Gilla
Sebbe89 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Du har uppenbarligen tidigare sänkt värmen på din vvb för att det var för hett. Lösningen på detta är en blandare, som är standard men din montör struntat i att sätta dit.
Sen kan du jämföra det med vad du vill, tex kan du sänka värmen och fortsätta duscha 10 min. Utöver det har du fått en uppsjö tips om hur du kan förbättra din dusch.
Absolut, men diskussionen kring blandare på vvb har gått över styr. Det är inte krav i Sverige på att ha en sådan. Jag bor i Danmark, så även om det är krav i Sverige så är det irrelevant här. Ditt svar var ett av de bättre i sammanhanget men där är ju väldigt många som fortsätter påpeka just kravet på vvb-blandare.

Ang att vi "uppenbarligen" tidigare sänkt värmen för att det var för hett, så är det en felaktig slutsats. Den sänktes enbart då VVS-montören och elektrikern sa att man bör ha den på 3/4 och inte fullt blås. Som jag skrev tidigare vet jag inte varför de gav det rådet, jag ifrågasatte det inte.

Jag har redan tackat för alla tips i denna tråd, det har verkligen varit mkt som varit väldigt användbart. Jag kan tacka en gång till om du inte tycker att jag redan gjort det tillräckligt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Är du inte lite onödigt hård i orden nu? Jag vill börja med att säga att jag råder alla som installerar en ny varmvattenberedare att förse den med en blandningsventil. Men på dig låter det som att det vore en dödssynd att ha en installation där det kan komma vatten varmare än 60º ur kranen. Sedan i somras har jag en blandningsventil på min varmvattenberedaren. De föregående 9 åren jag bott här har varmvattnet varit varmare än 60º utan att jag eller någon annan fått en brännskada av det. Därför att jag har respekt för varmt vatten. När jag en gång mätte upp att varmvattnet från kranen var 96º så skruvade jag ner beredaren. Utan att bränna mig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.