35 578 läst ·
182 svar
36k läst
182 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Inte för att det hjälper TS men jag undrar ändå hur du räknar här? Men det ger mig en större förståelse för en del andra trådar där jag inte heller helt greppar dina slutsatser.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att nyttan med hett vatten i VV-beredaren och blandningsventil fastnat för mycket på brännrisken, den andra delen är uppenbarligen viktigare för TS.
Om VVB-vattnet är 85 grader och blandas med 5 gradigt kallvatten 50/50 får man ut dubbla tankvolymen 45 gradigt vatten. (85+5)/45=2
Har man istället 55 gradigt vatten får man bara 1,3 ggr tankvolymen. (55+5)/45=1,333...
Teoretiskt kan man förstås nå samma nytta med hett vatten i beredaren och blandning med kallvatten vid kranarna, men det är som sagt onödigt riskabelt. Oavsett riskerna, ju hetare vatten i varmvattenberedaren, desto mer varmvatten räcker det till i kranarna.
"Inte för att det hjälper TS men jag undrar ändå hur du räknar här?"
Satte lite myror i huvudet på mig också först, men jag gissar på att det är en förenkling av ett tänkt totalt energiinnehåll. Eftersom problemet dessutom inte är så exakt ( temperatur, vattenflöden m.m. ), så behöver man troligen inte ta hänsyn till olika densitet för olika temperaturer.
Satte lite myror i huvudet på mig också först, men jag gissar på att det är en förenkling av ett tänkt totalt energiinnehåll. Eftersom problemet dessutom inte är så exakt ( temperatur, vattenflöden m.m. ), så behöver man troligen inte ta hänsyn till olika densitet för olika temperaturer.
Nej inga såna korrigeringar, jag undrar bara hur det beräknats och om man ska se det som korrekt. Jag antar att värmningen 5-45 ska tas via blandning från 55 i VVB.HasseTeknik skrev:
"Inte för att det hjälper TS men jag undrar ändå hur du räknar här?"
Egentligen brukar jag lita så mycket på @Nötegårdsgubben, att jag inte brukar kontrollera hans påståenden och beräkningar så mycket, men nu var det några som undrade om beräkningen stämde, och nej det gör den inte.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att nyttan med hett vatten i VV-beredaren och blandningsventil fastnat för mycket på brännrisken, den andra delen är uppenbarligen viktigare för TS.
Om VVB-vattnet är 85 grader och blandas med 5 gradigt kallvatten 50/50 får man ut dubbla tankvolymen 45 gradigt vatten. (85+5)/45=2
Har man istället 55 gradigt vatten får man bara 1,3 ggr tankvolymen. (55+5)/45=1,333...
Teoretiskt kan man förstås nå samma nytta med hett vatten i beredaren och blandning med kallvatten vid kranarna, men det är som sagt onödigt riskabelt. Oavsett riskerna, ju hetare vatten i varmvattenberedaren, desto mer varmvatten räcker det till i kranarna.
Har jag 110 liter 55°C vatten, behöver man blanda det med 27,5 liter 5°C vatten och då får man 137,5 liter 45°C vatten, dvs 1,25 ggr innehållet av VVB.
Kan göra en liten översikt:
110 liter 45°C + 0 liter 5°C = 110 liter 45°C (1,000)
110 liter 50°C + 13,75 liter 5°C = 123,75 liter 45°C (1,125)
110 liter 55°C + 27,5 liter 5°C = 137,5 liter 45°C (1,25)
110 liter 60°C + 41,25 liter 5°C = 151,25 liter 45°C (1,375)
110 liter 65°C + 55 liter 5°C = 165 liter 45°C (1,5)
110 liter 70°C + 68,75 liter 5°C = 178,75 liter 45°C (1,625)
110 liter 75°C + 82,5 liter 5°C = 192,5 liter 45°C (1,75)
110 liter 80°C + 96,25 liter 5°C = 206,25 liter 45°C (1,875)
110 liter 85°C + 110 liter 5°C = 220 liter 45°C (2)
110 liter 90°C + 123,75 liter 5°C = 233,75 liter 45°C (2,125)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Det var ett lite korkat sätt att försöka hoppa över några räknesteg. Tror det blev rätt i det enskilda fallet, men det håller inte när man drar ut det.
Såhär tänkte jag: Om man blandar lika delar 85 gradigt vatten och femgradigt vattenfår man 45 gradigt vatten: (85+5)/2=45. Men ekvationen innehåller ju också information om förhållandet mellan delarna och skrivs då lämpligen (85+5)/45=2
Minskar man sen värmen i VV-beredaren ser man snabbt hur mycket sämre utväxling man får. Men det är ju ett felaktigt antagande med där, att fördelningen VVB-vatten och kallvatten är konstant.
Så jag räknade fel kort sagt. Får räkna först och skriva sen nästa gång.
Såhär tänkte jag: Om man blandar lika delar 85 gradigt vatten och femgradigt vattenfår man 45 gradigt vatten: (85+5)/2=45. Men ekvationen innehåller ju också information om förhållandet mellan delarna och skrivs då lämpligen (85+5)/45=2
Minskar man sen värmen i VV-beredaren ser man snabbt hur mycket sämre utväxling man får. Men det är ju ett felaktigt antagande med där, att fördelningen VVB-vatten och kallvatten är konstant.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Jag har en 80liters vv och den står på 80 grader.
Jag kör med blandningsventil.
Jag har haft fru 3 barn polare hund, kanske inte i duschen samtidigt........
Aldrig att varmvattnet tagit slut på 26 år.
Jag har en snålspolande duschandtag.
Så..................... vill man duscha längre under ett vattenfall får man skaffa större varmvattenberedare, enkelt.
Hur länge vill TS duscha? A
Hur mycket vatten går åt i minuten? B
AxB=C
C= Hur stor varmvattenberedare TS behöver.
Väljer TS att köra med blandningsventil så kan TS köpa mindre VVB.
Jag kör med blandningsventil.
Jag har haft fru 3 barn polare hund, kanske inte i duschen samtidigt........
Aldrig att varmvattnet tagit slut på 26 år.
Jag har en snålspolande duschandtag.
Så..................... vill man duscha längre under ett vattenfall får man skaffa större varmvattenberedare, enkelt.
Hur länge vill TS duscha? A
Hur mycket vatten går åt i minuten? B
AxB=C
C= Hur stor varmvattenberedare TS behöver.
Väljer TS att köra med blandningsventil så kan TS köpa mindre VVB.
Nej det är inte korkat tyder bara på att du inte är så van, tränad och naturligt får det rätt intuitivt ur grundläggande samband utan att direkt räkna eller fördjupa sig i detaljer. Var en stund lite orolig för att delar av konservationen var i fara.Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett lite korkat sätt att försöka hoppa över några räknesteg. Tror det blev rätt i det enskilda fallet, men det håller inte när man drar ut det.
Visst blir blandningen så, men det känns helt fel att räkna såhär när man har en vvb med i ekvationen.harry73 skrev:
När man använder varmvatten, så fylls vvb på med kallt vatten, redan efter 20 liter uttag av varmvatten är tempen i beredaren nere i 39°.
Och då kan duschblandaren inte längre blanda något trevligt duschvatten.
När jag duschat slut på varmvatten har det på ett antal sekunder gått från behaglig temperatur till iskallt. Så skulle det inte fungera om vattnet blandades om ordentligt i beredaren. Då skulle temperaturen på duschen i stället sakta sjunka från inställd temperatur på blandaren efter att temperaturen i beredaren sjunkit under denna. Denna erfarenhet får mig att tro på att skiktning fungerar i åtminstone de varmvattenberedare jag haft.Peter2400 skrev:
Ja du har då verkligen lyckats med konststycket att inte förstå tråden. Jag antar att man inte kan utgå ifrån att alla greppar saker snabbt. Hur som - jag är inte orolig för några 10.000 kr, du måste ha blandat ihop det med ngn annan. "Normala" duschar är väl ett ganska märkligt begrepp att slänga sig med. Vad är en normal dusch år 2019... man duschar väl utifrån eget behag och för att bli ren, så är det iaf för de flesta skulle jag tro. Att "lära alla i familjen att duscha rimligt" får det att låta som att du är en väldigt kontrollerade person men jag tycker vi stänger den diskussionen där.Isakare skrev:
Förstår inte riktigt TS.
Du är orolig för 10.000:- extra för en ny beredare, och skriver senare att du inte är priskänslig och vill duscha.
110 liter räcker utan problem för "Normala" duschar, t.o.m till en familj om man lär alla i familjen att duscha rimligt.
Vad är problemet ?? 10" är väl kaffepengar jämfört med alla pengar du kommer lägga på el för att värma allt vatten.
Kollade runt lite på duschar, en 400mm takdusch tar 20 liter/min, en handdusch 9 liter/min, och där har du svaret.
Irrelevant hur det såg ut i en annan dusch i en annan del av världen i en annan tid, det är ju inte det som är frågeställningen här. Frågan gällde min dusch, med min vvb, inget annat. Och vattnet tar som sagt slut för snabbt, eller åtminstone gjorde det innan jag bytte till den där 400 V-lösningen. Nu tycker jag det funkar skapligt, åtminstone klarar jag mig igenom mina duschar. Vi har inte hunnit pröva att duscha 2-3 pers i rad ännu utan tänkte låta det gå några månader för att utvärdera hur ser det ut. Ett minimum för oss är iaf att kunna duscha 10-15 minuter per person, där ngn person använder mestadels regndusch och den andra mestadels handdusch. Duschen vi har är utrustad med både och, så det går att välja. Oavsett vilket val man gör så duschar man inte hela rummet som du tycks tro, se bilder. Det är inte fråga om en dusch som strålar ut från taket i hela badrummet om du trodde det.KnockOnWood skrev:
Jag har inte läst allt i tråden så kanske är det nämnt redan, men jag har inte sett det påtalas.
Din VVS montör har projekterat och utfört arbetet på ett icke tillfredställande sätt om hen viste vilken dusch ni skulle använda och hur ni ville använda den.
Det är fel vvb för er vv förbrukning!
Edit: Och monteras alltså bara för att det blir billigare med en lågtemp vvb då man slipper ett fördyrande ventilrör (blandningsventil, avtappning osv)
Din VVS montör har projekterat och utfört arbetet på ett icke tillfredställande sätt om hen viste vilken dusch ni skulle använda och hur ni ville använda den.
Det är fel vvb för er vv förbrukning!
Edit: Och monteras alltså bara för att det blir billigare med en lågtemp vvb då man slipper ett fördyrande ventilrör (blandningsventil, avtappning osv)
Redigerat: