35 577 läst ·
182 svar
36k läst
182 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Som Harry nämnde är det för det mesta tvärtom med en gammal mekanisk mätare de visar för lite.H hus226 skrev:
Sen i dina övriga punkter kommer inte 400 V göra någon skillnad så länge du har tid på dig värma volymen helt mellan uttagen. En blandningsventil är bra att ha så inte VV ut blir mer än 55-60 grader pga skållningsrisk mm. Den kommer däremot inte hjälpa dig få mer duschtempererat vatten som gått igenom många gånger i tråden. Det som hjälper är att du får upp temp i VVB till högre tex 75-90 grader. Där skulle det gå att byta termostat men är den gjord med indirekt värme kommer livslängden på elementen gå ner.
Finns inga genvägar om du kollat det grundläggande och har den temp du kan max få behöver du inte kolla flöde osv.
OK, som om jag förstår ditt och några andra inlägg här rätt så kan en blandningsventil direkt på vvb ge oss längre duschar. I så fall kan jag såklart ordna att ngn lägger en timme på att installera en sådan.H Husqvarna220Ac skrev:Vad är det för intervall på vattenmätarna? Vi har bott här i 8år och ingen har då bytt mätare här.
Sätt in en bladningsventil, och ställ den på max, 110liter 90gr vatten gör VVB innehåller nästan dubbelt, i energimängd alltså.
Och duschen du har är inte ekonomisk, för att få denna att spruta med tryck ur alla hålen krävs mycket volym/tryck på vattnet, vild gissning 15-20liter i minuten.
Är medveten om att det är en oekonomisk dusch men jag är inte så priskänslig. Jag vill bara kunna duscha mer än 8 min, thats all.
En blandningsventil kan vara bra att ha. Men den kan inte ge dig längre duschar.H hus226 skrev:
Det är några råd och kommentarer som jag ser som rent felaktiga.
Det är definitivt tillåtet med varmvatenberedare utan blandningsventil även i sverige, men då får den ju inte gå upp för högt i temperatur. Kravet är max 60grader i kranen. Det kan man lösa både med och utan blandningsventil.
Att man absolut inte ska ställa upp den till 65grader håller jag inte heller med om, visst det är lite över vad som är tillåtet, men det är på marginalen.
Kravet på golvbrunn har inte alltid funnits i Sverige, det fär var väl inte ett ny bygge?
Det är definitivt tillåtet med varmvatenberedare utan blandningsventil även i sverige, men då får den ju inte gå upp för högt i temperatur. Kravet är max 60grader i kranen. Det kan man lösa både med och utan blandningsventil.
Att man absolut inte ska ställa upp den till 65grader håller jag inte heller med om, visst det är lite över vad som är tillåtet, men det är på marginalen.
Kravet på golvbrunn har inte alltid funnits i Sverige, det fär var väl inte ett ny bygge?
Nej det är ett badrum från 70-talet som byggs om. Istället för att ha beredaren inne i badrummet, på väggen, som de hade tidigare, så har förlagt den till ett litet utrymme precis utanför badrummet.D Daniel 109 skrev:Det är några råd och kommentarer som jag ser som rent felaktiga.
Okej, då är det nytt med beredare där, då bör man följa reglerna.
Ja, de regler som gäller. Jag har anlitat en dansk VVS-montör och utgår ifrån att han gör det enligt regelverket. Det kan jag kanske inte utgå ifrån men det skiter jag i.D Daniel 109 skrev:
På landet har vi en beredare på 60 liter som ger ca 25 minuters dusch. Termostaten är ställd på max, vilket nog är i närheten av 90 grader. Det andra jag har gjort är montera en strypbricka efter termostatblandaren. Sedan har vi ett snålspolande duschmunstycke.
Din takdusch är inte snäll när det gäller vattenförbrukning och du bör byta ut huvudet alternativt täppa för ett antal hål som någon föreslog tidigare. Prova därefter med en strypbricka och kolla hur det funkar. Om du byter beredare se till att du kan ställa upp termostaten högt, upp till 85-90 grader, givetvis med efterföljande blandningsventil.
Din takdusch är inte snäll när det gäller vattenförbrukning och du bör byta ut huvudet alternativt täppa för ett antal hål som någon föreslog tidigare. Prova därefter med en strypbricka och kolla hur det funkar. Om du byter beredare se till att du kan ställa upp termostaten högt, upp till 85-90 grader, givetvis med efterföljande blandningsventil.
Jag har ingen aning om vad som gäller i Danmark. De kanske inte ens har en branschorganisation som hittar på regler själva.
Heller ingen aning vad som gäller I Danmark. Men hade det varit i Sverige skulle det funnits golvbrunn och tätskikt i garderoben.ClasseClas skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Självklart räcker vattnet längre om du kan höja tempen i VVB från 60-90gr, VVB innehåller mer energi, 100Liter 90gr vatten blir ”nästan” 200liter 40gr vatten.