Rostskyddsfärg rent generellt är till smide och konstruktioner typ. Ställen man målar med rostskyddsfärg och kanske nån enkel mekanlack. På bilar blir det lite annorlunda, där får man tänka på grundfärgen som en bas för att de andra skikten ska sitta bra.En bildörr tex som målas med alla system från botten och ut har ju skikt som är så täta att rostskyddande funktioner blir sekundärt. Finns liksom ingen anledning. Är plåten tät så det inte kommer in fukt bakom färgen så sitter det . Lagar man rost så blir det andra aspekter såklart, fukt som kryper i svetsar från baksidan och in under färgen är väl det största problemet. Med bra sittande grundfärg tar det ju längre tid innan det blossar igenom men processen har ändå börjat. Då spelar det ingen roll om det är nå rostskyddande partiklar i färgen.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Tomture61
När man tennspacklar bilplåt används ett flussmedel som penslas på och värms med svets / gasol , blir blankt och tätar porer .
Undrar om det kan vara ngt :thinking:
 
Nja så mycket porer lär det inte fylla. Då får man nog tenna också.
 
Tomture61
S Stefan1972 skrev:
Nja så mycket porer lär det inte fylla. Då får man nog tenna också.
Har du tennat bilplåt ?
I början av filmen ser man när flussen värms .
 
Redigerat:
Ja jag har tennat plåt. Har jobbat med både plåtskador och lack tidigare.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du tennat bilplåt ?
[media]I början av filmen ser man när flussen värms .
Skulle INTE vilja lägga den typen av värme på en hel bil...
 
Tomture61
Violina Violina skrev:
Skulle INTE vilja lägga den typen av värme på en hel bil...
Min tanke var att förtenna där det troligtvis kommer att uppstå rost igen , tex TS fall . Det måste vara mycket rent när man utför förtenning med flussen , blästrad yta funkar inte , blånad yta måste putsas bort .
Har man svetsat / bytt plåt så har värmen pajat plåtens egenskaper att motstå rost bättre .
Förtennar man denna yta så borde det bli mycket bättre , baksidan av plåten måste också behandlas , med Tectyl eller dylikt.
Obs en förtennad yta måste spacklas med spackel avsett för tex aluminium.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min tanke var att förtenna där det troligtvis kommer att uppstå rost igen , tex TS fall . Det måste vara mycket rent när man utför förtenning med flussen , blästrad yta funkar inte , blånad yta måste putsas bort .
Har man svetsat / bytt plåt så har värmen pajat plåtens egenskaper att motstå rost bättre .
Förtennar man denna yta så borde det bli mycket bättre , baksidan av plåten måste också behandlas , med Tectyl eller dylikt.
Obs en förtennad yta måste spacklas med spackel avsett för tex aluminium.
Har faktiskt tennspacklat en del i mina dar, men det har varit på riktigt gamla bilar med rejäla plåtar i karossen, moderna bilars karosseri har för tunn plåt så de klarar inte av värmen som behövs för att koka flussen/smälta tennet..

Hur värme/svets påverkar en bit metall behöver du inte förklara för mig :geek:
 
J
Violina Violina skrev:
Hur värme/svets påverkar en bit metall behöver du inte förklara för mig :geek:
För andra läsare som tex mig är dock förklaringar bra! Jag försökte tenna en gång men jag insåg att det skulle ta för lång tid att lära sig när det är något jag kanske bara skulle göra en gång i livet. :( Hade varit kul att ha kunnat dock...
 
M MRosén skrev:
Någon med erfarenhet av en rostlangning som har hållit i mer än 10 år?

Jag har en Mercedes från 2008. För snart 6 år sedan lagade jag en rostskada på sidan av bilen se bilderna. Redan 5 år efter lagningen började rost synas efter färgen. Och nu 6 år senare ser det ut som bilderna visar.

Vad kan jag ha gjort som inte blev bra? Jag tyckte jag gjorde allt by-the-book: noggrann nerslipning - 2k primer - 2k klarlack, osv.

Någon här som har gjort en lagning som verkligen håller?
Jag tippar på att rosten kommer från baksidan av plåten. Jag skulle sprutat rå linolja bakom plåten efter lagningen om det inte gick att slippa bakom. Sen gjort det varje år hädanefter.

e: Hoppsan jag verkar ha kommit in på en riktigt gammal tråd?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.