Byggahus.se

10 år rostlagning på bil - som håller

1. M
    Medlem · 5 inlägg

MRosén

Medlem
    Någon med erfarenhet av en rostlangning som har hållit i mer än 10 år?

Jag har en Mercedes från 2008. För snart 6 år sedan lagade jag en rostskada på sidan av bilen se bilderna. Redan 5 år efter lagningen började rost synas efter färgen. Och nu 6 år senare ser det ut som bilderna visar.

Vad kan jag ha gjort som inte blev bra? Jag tyckte jag gjorde allt by-the-book: noggrann nerslipning - 2k primer - 2k klarlack, osv.

Någon här som har gjort en lagning som verkligen håller?

2. Violina
    Husägare · 2 285 inlägg

Violina

Husägare
    Byta ut den delen av plåten mot en ny.

Annars är att blästra bort rosten det bästa.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Sthlm · 182 inlägg

reez

Medlem
    Har upplevt samma problem trots blästring, ska i år testa att ta det sista efter blästringen med syra.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Västernorrland · 6 161 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Oftast är det mer porer än man tror och mycket kanske kommer inifrån. Dagens plåt är lövtunn.

5. M
    Medlem · 5 inlägg

MRosén

Medlem
    Tack. Jag funderar också på det med inifrån. En liten del av lagningen gick rätt igenom plåten, ungefär stor som en lillfingernagel så där fick jag också spackla. Hur det ser ut på baksidan av plåten har jag inte kunnat se. Jag tycker jag slipade ordentligt. Men vissa porer kanske inte ens går att upptäcka?

Byta plåten låter som ett stort projekt. :) Är det att då först skära ut och sen svetsa ihop. Ett arbete som övergår mina möjligheter...

Syra. Någon med positiva 10-åriga erfarenheter av det? :)

6. S
    Medlem · Västernorrland · 6 161 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Har du spacklat där det är hål så har du ju svaret där. Undantaget är väl glasfiberspackel men det håller ju inte i evighet det heller.

7. M
    Medlem · 1 434 inlägg
    Behövde en 6 år gammal bil rostlagas?? Nog för att jag sett att Mecedes haft rostproblem men att det var så illa.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 5 inlägg

MRosén

Medlem
    Nja, jag tror inte hålet är problemet. Vid stället där jag slipade ner genom plåten visar inga tecken på rost nu. Om det var så du menade?

9. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 757 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Sparklåda som ligger mot kanten och samtidigt ser du ut att ha en del framhjulsprut där.

Skaffa stänkskydd fram.

10. M
    Medlem · Stockholm · 447 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Tyvärr tror jag 6 år är helt normalt på en rostlagning, ofta håller det inte ens så länge.
    Uppenbarligen höll det ju heller inte längre när bilen var ny (vilket i sig är skandal).
    När rosten väl fått fäste är det nästan omöjligt att bli av med den.

11. H
    Medlem · Dalarna · 1 796 inlägg

HSP

Medlem
    För att lyckas är det bäst att byta ut rostig plåt.

Men det går att få det bra. Men oftast behöver man då komma åt insidan och även blästra där.
    Sedan brukar 2komponents epoxi grund stoppa nya angrepp bättre än andra grundfärger, epoxi färgen är dock ett skit att slipa.... Men den är vattentät.
    Lämnas spacklade hål obehandlade på insidan då suger spacklet åt sig fukt. Spacklade ytor måste täckas med färg...

12. U
    Medlem · 4 349 inlägg
    Bra sammanfattning om det måttliga kunskapsläget av Covid19. Men kortfattat få inte denna sjukdom

"Although scientists hope they’ll learn how to avert chronic symptoms and help patients currently suffering, this latest chapter in the COVID-19 chronicle has been sobering. The message many researchers want to impart: Don’t underestimate the force of this virus. “Even if the story comes out a little scary, we need a bit of that right now,” Iwasaki says, because the world needs to know how high the stakes are. “Once the disease is established, it’s really hard to go backward.”

https://www.sciencemag.org/news/202...ovid-19-s-lingering-problems-alarm-scientists

13. Handyman 1
    Medlem · 2 211 inlägg
    Har civid-19 tråden spridit sig på forumet nu,klustersmitta? :)

14. Bästa svaret

H
    Medlem · Österbotten · 6 081 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag har rostreparationer som har hållit länge på min bil. De äldsta är såvitt jag vet gjorda i början på 90-talet.
    Fast det stora flertalet rostreparationer verkar hålla 12-15 år innan rosten tar fart igen och det är dags att slipa och sandblästra och måla om.

Knepet är att sandblästra ordentligt och grundmåla med någon riktig bilfärg. Inte sprayfärg. Sedan tvåkomponents bilfärg (billack) utanpå.
    Sedan gäller det att spruta olja i alla hålrum varje sommar så att det är oljigt på insidan och rosten inte kommer igång igen. Det finns en tjock smörjolja som är ämnad för biogasdrivna dieselmotorer och den blir lättflytande när man värmer den och då går den att spruta. När den svalnar tjocknar den igen. Helt idealisk.

När man slipar och låter bli att sandblästra blir det rost kvar i porerna och efter en tid är den igång igen. Där är största misstaget du gjorde.
    Sprayburksfärg för bilar är bluff. Min erfarenhet är att den håller allra högst 5 år innan rosten kommer igenom hur nogrannt man än har sandblästrat och hur väl man än oljar hålrummen och underredet.

15. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 364 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare
    =) enklast är att skaffa bil som inte har rostproblem elr känd för att rosta

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.