Finns det någon fördel med att dela upp på 2 strängar? 9 paneler per sträng alltså.

Det beror på förutsättningarna:

1. Om alla paneler sitter i samma rikting och lutning och inte har skuggor under dagen så kvittar det om det är 1x18 eller 2x9 ur effektsynpunkt. Viss fördel för 2x9 om det händer något med en panel i ena strängen så kommer andra strängen att fortsätta producera fullt så man åtminstone får halva produktionen.

2. Som 1 men en del paneler har vandrande skuggor under dagen. Här lönar sig 2 strängar så att man samlar de paneler som inte har skugga alls i ena strängen. Det kan vara 9+9, 8+10 eller 7+11.

3. Är panelerna delade i 2 grupper med olika riktning och/eller lutning är 2 strängar alltid bäst.

Logad Logad skrev:
Det beror på förutsättningarna:

1. Om alla paneler sitter i samma rikting och lutning och inte har skuggor under dagen så kvittar det om det är 1x18 eller 2x9 ur effektsynpunkt. Viss fördel för 2x9 om det händer något med en panel i ena strängen så kommer andra strängen att fortsätta producera fullt så man åtminstone får halva produktionen.

2. Som 1 men en del paneler har vandrande skuggor under dagen. Här lönar sig 2 strängar så att man samlar de paneler som inte har skugga alls i ena strängen. Det kan vara 9+9, 8+10 eller 7+11.

3. Är panelerna delade i 2 grupper med olika riktning och/eller lutning är 2 strängar alltid bäst.
Tack. Jag förstår.

Samma sida och lutning.

Min tanke är precis som du säger att om det händer något så har man ju ändå 1 slinga som ger något för jag antar att om 1 panel strular så skiter sig resten?

Växelriktaren har ett optimalt arbetsområde gällande spänningen. Så om de 18 paneler som det gäller är på 450W kan det hända att 2st slingor är lämpligast. Men man skulle ju kunna sätta upp allt så att det är möjligt att koppla om vid behov.

M merbanan skrev:
Växelriktaren har ett optimalt arbetsområde gällande spänningen. Så om de 18 paneler som det gäller är på 450W kan det hända att 2st slingor är lämpligast. Men man skulle ju kunna sätta upp allt så att det är möjligt att koppla om vid behov.
Du menar att växlaren arbetar optimalast vid en viss spänning? Får kolla det isf. Fast o andra sidan. Skiter det sej så kanske det är bättre att ha 2 slingor. Hmm. Ev som du säger. Omkopplingsbart.

När jag satte mina 16 paneler på taket så delade jag på dem 2*8 men kopplade ihop det inomhus till 1 slinga, då får jag en hyfsat hög obelastad spänning ( 650V ). Fördelen är att går någon slinga sönder så har jag möjlighet att koppla om så att jag i alla fall har 8 paneler som funkar tills jag har lagat felet. Priset ? 20 meter kabel 250 kr och 1 arbetstimme. Sedan så tillkommer ju några fler watt i förluster i den längre strängkabeln, men nästan försumbart på max 11 A och 20 m 6 kvadratskabel. Mina 5 vägghängda ger nu 250 V i tomgång, de ska snart få sällskap av 2 till så jag kommer upp i 350 V, nu är de farligt nära att hamna under gränsen på 140V vid belastning. De kan då koppla ifrån t.ex vid en varm dag som idag och solen plötsligt gåt i moln.

• Gilla
noclip
  • Laddar…
Ursäkta sent svar... på era svar hehe. Haft annat att styra med än att re med solcellspaneler.

Men ok jag ska klura lite på hur jag skulle vilja ha det. Känns gutt att veta lite när sakerna väl ska på plats.

Tack alla!

E Elajomannen skrev:
När jag satte mina 16 paneler på taket så delade jag på dem 2*8 men kopplade ihop det inomhus till 1 slinga, då får jag en hyfsat hög obelastad spänning ( 650V ). Fördelen är att går någon slinga sönder så har jag möjlighet att koppla om så att jag i alla fall har 8 paneler som funkar tills jag har lagat felet. Priset ? 20 meter kabel 250 kr och 1 arbetstimme. Sedan så tillkommer ju några fler watt i förluster i den längre strängkabeln, men nästan försumbart på max 11 A och 20 m 6 kvadratskabel. Mina 5 vägghängda ger nu 250 V i tomgång, de ska snart få sällskap av 2 till så jag kommer upp i 350 V, nu är de farligt nära att hamna under gränsen på 140V vid belastning. De kan då koppla ifrån t.ex vid en varm dag som idag och solen plötsligt gåt i moln.

Hej igen!

Som du gjort är riktigt vettigt. Skulle vilja ha det så men.... Jag har några problem..

Så här det att panelerna som kommer sitta ger 12,8A vid STC. Växelriktaren har en gräns på 11A. Har tagit i kontakt med tillverkaren av växelriktaren och dom säger att det inte är några problem med det. Växelriktaren stryper allt över 11A. (11A per sträng. 2 strängar finns att använda till växelriktaren.) Så det funkar ihop. Ok fine.
Jag lär nog aldrig komma upp i 12,8A iaf men...

Har fått en uträkning som är gjort i PVSol som visar att det rekommenderas 1 sträng då man kommer under 22A. Eh va? Där hänger jag inte med.

Är det möjligt att ha 1 sträng inkopplad på 2 i växelriktaren? Parallellt då antar jag? Känns weird.

Så..

1. Antingen ha 2 strängar o bli begränsad till 11A vilket det troligtvis kommer ligga under ändå.

2. 1 sträng omkopplingsbar till 2 ifa något skiter sej.

3. Hmmm. 1 sträng kopplad mot 2? Om det nu kan funka så.

Bifogar 2 bilder från PVSol..

BTW...

• Skärmdump från PVSol-visning av solenergisystem med en GoodWe Solar Inverter konfiguration.
  • Skärmdump från PVSol som visar konfigurationskontroll med strömmen i ampere och effekten i kilowatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.