Hehe, läste inte sista meningen i ditt inlägg :)

Vilken diskussion det blev.
Kabeln hos mig är ca 2,6 meter och automatsäkringar i centralen. Nu ska jag bestämma ifall jag ska byta kabel eller byta säkringar. Oavsett vad behövs det göras vissa ingrepp. Har man inte att göra skaffar man sig... :)

Att kabeln måste tåla 18 A innebär väl inte att den får säkras med 18 A, en 1,5mm2 får säkras med 10 A, undantag finns.
Så snälla skriv inget annat, för det är allt för många som läser inläggen som f**n läser bibeln. Dom flesta besökarna är trots allt glada hempulare som vill hitta en lätt genväg och inte riktigt förstår hur och varför saker händer

Nä det var det jag mena med mitt inlägg, hade man haft diazed så hade det inte ens varit att tänka på att annvända en 1,5 till 16A... Har man automat kan det gå men inget man kan göra bara sådär..

Även om kabeln TÅL en viss ström så betyder de inte att du får säkra kabeln enligt de. Man måste klara av utlösningsvillkor, spänningsfall och de ena med de tredje..

Nä givetvis.. Men det måste du ju kontrollera oavsett... Det är ju bla därför inte hempulare får göra installationer själv...

Bara intressant att höra lite åsikter innan jag tar ställning till hur jag ska gå vidare. Trodde det bara var att byta ut spisen mot en ny, men eftersom kabeln i slutet är för klen så måste jag ju vidta åtgärder innan spisen ställs på plats.

Kan du inte bara byta säkringarna mot 10or?
Fungerar det inte får du ju byta kabeln...

Melpho skrev:
Bara intressant att höra lite åsikter innan jag tar ställning till hur jag ska gå vidare. Trodde det bara var att byta ut spisen mot en ny, men eftersom kabeln i slutet är för klen så måste jag ju vidta åtgärder innan spisen ställs på plats.
13A kan ju vara en gyllene medelväg, men som tidigare nämnts klarar du dig säkert med 10A.

Enklast är nog ändå att byta ut sista delen av kabeln så det blir 2,5mm² hela vägen.
Synd bara att kabeln är övermålad så det blir fult på väggen efter bytet.

Mikael_L
Prova först med 3x10A, med stor sannolikhet klarar ni spisen på det.

Det blev kabelbyte istället och 16A-säkringarna sitter kvar. Det känns mer framtidssäkert än att byta till 10A pga klen kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.