Jag ska byta spis och hade tidigare en bänkspis kopplad till ett perilexuttag. Det är framdraget en 5-ledare med 1,5mm2 till uttaget från en kopplingsdosa 3 meter bort där det är 2,5mm2 från central. Funkar det bra att använda befintlig kabel till en nyare spis? Kabeln är utanpåliggande hela vägen förutom ca 1 meter som går under sockeln på ett bänkskåp.
Hoppas slippa demontera delar av köket för ny kabeldragning.
Tack på förhand!

En fråga till: Går det att "låna" el till en taklampa från matningen till spisen som är säkrad med 16A eller är jag tvungen att låta dra fram en helt ny kabel? Frågar för centralen rymmer inte fler säkringar.

1: Man får går ner i area endast på anslutningssladden från perilexuttaget till spisen. Är de 1,5mm2 så ska de säkras 10A

2: De korta svaret är Nej.

2b: Måste väl finnas annat att "låna" el från? Belysning/uttag osv.. en taklampa behöver ju knappast en egen säkring.

Okej, så då borde det sättas 10A i centralen för att slippa byta ut kabeln.
Går det att köra en vanlig 400V-spis går att köra på 3x10A?
2 plattor + ugn kan jag tänka mig är på samtidigt.

2b. Anledningen till frågan är att jag redan har alla köksuttag + belysning + kyl/frys + micro + kaffekokare på en säkring.

Har i centralen 3 16A till spis, 2x10A till värme (3 element 600W 400V), 10A till ljus och uttag i övriga rum, 10A till badrum, 10A till hall+utebelysning och så den sista 10:an som går till allt i köket. Frågan är om det räcker.

Bevisligen har det väl fungerat, man kan väl undvika kaffekokaren och micron samtidigt.

En 400V spis går alldeles utmärk på 3x10A, jag har inte pangat en enda säkring sedan 1979 och det händer vi lagar mat för 9 personer.

Protte

Det går oftast med 10A till en "normal" spis vid vardagligt användande. Kör du alla plattor + ugn funkar de troligen bara några minuter. Eller om du har en modern spis/häll med "turbo-zon" eller dyligt kan de bli problem.

Jag bör kanske vänta med att bestämma mig tills jag köpt spisen för på vissa modeller står det 3x10A som ett installationsalternativ. Annars får det bli att byta kabeln även om det blir en hel del merarbete då, men så är det alltid tycker jag. :/

Tittar man i Elbasen Tabell 5 - Belastningsförmåga i ampere vid 30 C omgivningstemperatur ser man att en kabel med area 1.5mm2 med 3 belastade ledare med PVC-isolering klamrad på trävägg kan belastas med 17A.

Verkligen? I så fall borde det inte vara några problem att behålla den befintliga kabeln. Den sitter klamrad mot en tunn yttervägg som inte överstiger 20 grader och spisen kommer inte köras på max. I värsta fall får jag säkra ner till 3x10A.

C
eller 3x13A. Men jag tror inte den får vara klamrad mot en vägg då, är inte det bara om den ligger fritt på en stege eller nåt sånt?

• Gilla
Erik Simu
  • Laddar…
Oavsett vad som står Elbasen så SKA 1,5mm2 säkras tio A, jag garanterar att 17 A i 1,5 mm2 i en timme gör att man inte kan ta i kabeln.
Och jag har haft 3x10 A till mina 3 spisar i snart 30 år utan att behöva byta propp en enda gång ( tänkte jag skulle testa då jag byggde och det har blivet en verklig långtest)

Rikard Ågren skrev:
Tittar man i Elbasen Tabell 5 - Belastningsförmåga i ampere vid 30 C omgivningstemperatur ser man att en kabel med area 1.5mm2 med 3 belastade ledare med PVC-isolering klamrad på trävägg kan belastas med 17A.
Ja.. den kan belastas med 17A. Fast med en 10A säkring kan du säkert köra 17A en stund utan att den löser (vet inte exakt hur mycket man kan överbelasta säkringar och vilken tid.. finns säkert nån fin tabell som nån kan googla fram)

För att kunna säkra en 1,5 mer än 10A måste du göra fler beräkningar.. veta kabellängd, förimpedans osv..

Belastningsförmåga är inte = vad man får säkra.

En annan sak som kan vara bra att veta är om gruppen skyddas av automater eller diazed.
Om inte jag minns fel måste strömvärdet på kabeln vid diazed vara minst 18A vid en 16A säkring. Men vid automat så behöver strömvärdet för kabeln bara vara 16A.

Belastar man en 1.5mm2 med 17A kontinuerligt så blir tempen på kabeln 70 grader, vilken kanske inte alltid är önskvärt, men det är tillåtet. Därmed inte sagt att det är lämpligt eller att jag skulle göra det :) Har man istället kabel med PEX-isolering får man enligt samma tabell belasta tre ledare 1.5mm2 med 22A. Kabeltemp 90 grader. Helt tillåtet enligt tillverkaren.

Saxat från Draka:
"Som isolationsmaterial i 1 kV-kablar används nästa uteslutande PVC eller PEX (tvärbunden PE). PVC:s termiska egenskaper medför vissa begränsningar, därför tillåts en ledartemperatur av max 70°C under drift och max 160°C vid kortslutning. PEX klarar 90°C i drift och 250°C vid kortslutning."

Detta kräver dock att man har automatsäkringar.

jojo.. men jag menar om du har diazed.. då krävs det att kabeln klarar 18A ...
Det står i SS 424 14 24 tabell 1...

Stämmer bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.