B
Hej!

Har just fått syn på att vi har 1.5 mm2 Jord till en 3-fas till spisen som är 16A, nolla och faserna är 2.5 mm2.

Frågan är, ska jag kalla på elektrikern så han får byta ut jorden till 2.5 mm2 ? eller är det ok att det är såhär?

spontant känns det ju som att det borde vara 2.5 på jord också.

Någon som har något liknande?

Vi har jordfelsbrytare.

mvh
Anders

Det är med stor sannolikhet OK, strömmen vid kortis mot jord blir tillräckligt hög för att bryttiden ska bli tillräckligt kort ändå spec med jordfelsbrytare.
Detta har avhandlats ett par gånger, finns ett par trådar om saken.

Har för mig att man förr i tiden gjorde så. Numera drar man "alltid" samma area på jord som på faserna, men om man finräknar på det så är det tydligen inte alltid nödvändigt.

B
ok, tackar för svar. Alltså inte panik med att ändra det. eventuellt kommer vi göra ett 3-fas uttag av denna när vi bygger om, men då kanske det är lämpligt att ändra. annars vore det ju bra om det kunde vara så... blir väldigt mycket jobb om elektrikern ska in i centralen... ;)

Man får tydligen fortfarande dra 1,5mm jord, fast då måste man räkna på de.. och det är ingenting jag nånsin gjort.. Enda gången detta kan vara ekonomiskt värt är väl om man räknar på ett jobb där de ingår 300 spismatningar eller nåt :)

B
om vi gör om så kommer det vara ca 4 m 1.5mm2 jord mellan central och en kopplingsdosa, därifrån 5 m 2,5mm2 jord till ett CCE-uttag. Det är ju inte några långa sträckor, men vad det är för värden på inkommande matning vet jag ej...

Om vi antar "normala" förhållanden, kanske det är tillräckligt för att JFB ska lösa ut...

SS 436 40 00 kapitel 543. behandlar detta! Massa svår matte.. ;)

Tja, det är högstadiematte, och det finns ju ett bra exempel i PDFen jag länkade ;)
Enligt exemplet får man fram att:
Om förimpedansen i centralen är 1400mOhm och spisen är avsäkrad med 16A diazed får ledningen inte vara längre än 56m för att man ska få använda 1.5mm2 jordledning.

Är det inte så i dag att skyddsledaren ska ha samma area som ytterledarna upp till 16 mm2?

B
Hej

Tack för massa bra svar! men vad säger SS 436 40 00 kapitel 543?

Antar att om förimpedansen är 1400mOhm så kan total kabellängd vara 56 m, dvs om uttaget görs om til CEE-don så ska det ej användas för att mata grannen med 3-fas om det behövs ;)

Känns ju som det vore bra att be elektrikern byta till 2.5, men som sagt... vore skönt att slippa det.. Nu vet jag ju inte vad förimpendansen är, men vi bor ju inne i tätort, så det borde väl vara nåtsådär "normalt" i alla fall.... (vad det nu skulle innebära!)

hur påverkar det om det bara är 4 m av dessa 56 som har 1.5, resten 2.5, blir det samma resultat? eller blir det längre avstånd då?

1,4Ohm Zför är extremt dåligt. Så dålig finns aldrig i tätbebyggelse vill jag påstå.

Du behöver aldrig ändra din bef. installation eftersom en elanläggning är aldrig retroaktiv. De regler som gällde då installationen uppfördes är fullt godkänt idag.
Man kan ha knoppledning från "förra" sekelskiftet utan att någon kan ha något "regelmässigt" att invända.

elmont: (Edit: nu börjar den här tråden bli farligt OT ;) Ta gärna och läs trådarna jag länkade, GK100 citerar rakt ur elinstallationsreglerna och ger fler räknexempel)
mrfrenzy skrev:
Upp till 16mm2 så måste PE vara lika grov som fasledarna om man inte vill räkna på det.
Om man räknar så behöver man inte göra PE grövre än att man undviker farlig beröringsspänning och frånkopplar inom föreskriven tid, se räkneexempel nedan:
[länk]
Boan, om bara 4m är 1.5 så kan du ha 2.5 mycket längre. men har du verkligen 50m kabel till spisen? Skicka ett mail till nätleverantören och fråga om din förimpedans, jag skulle vara mycket förvånad om den är över 1Ohm

Redigerat:
B
Hej! nej, såklart har jag inte 50 m till spisen. ;) utan var mest hur det påverkade total längd. Dvs, är det tunnaste stället som avgör, eller är det längden av respektive? (det senare tycker jag borde vara mest troligt?

såhär kan det bli: central-----4m 1.5mm2--------X--------5m2,5mm2-----CEE-don

X är kopplingsdosa, och 1.5mm2 är bara jord..

lutar åt att det får sitta sålänge, men nästa gång han ska in i centralen så kommer han nog få byta kabeln, det är ju rätt snabb gjort om han ändå ska in och fixa.. men kanske inte nödvändigt att ta hit honom bara för det....

TACKAR!!!

Din elektriker räknade ju ut att 1.5mm2 räckte när han installerade kabeln för X antal år sen. Du får helt enkelt lita på att han räknade rätt och sova gott. Man kan ju inte sitta och vara sömnlös över allt i efterhand.

Om du nu är sömnlös så är det som sagt bara ta reda på förimpedansen så kan vi bekräfta för dig att det är en riktig installation. Jag ser ingen som helst anledning att byta kabeln, det är bara slöseri med tid och koppar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.