11 604 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
1,5 mm jord vid 3-fas 16A till Spis??
Hej!
har nu fått följande svar:
Förimpedanser är:
Jordslutningsimp. 0.336961 ohm
Rk jord 0.332580 ohm
Xk jord 0.054161 ohm
Kortslutning fas-nolla Ij 580.2 A
Plusföljdsimp. 0.146784 ohm
Ik3 1566.9 A
Rk fas 0.1429 Ohm
Xk fas 0.0335 Ohm
Vad säger detta? jag ska i alla fall spara detta snyggt och prydligt vid centralen, kan ju vara bra. (antar iof att detta kan ändras...)
någon som kan göra en beräkning?
vore grymt tacksam, så är det "säkert"... så att säga.
mvh
Boan
har nu fått följande svar:
Förimpedanser är:
Jordslutningsimp. 0.336961 ohm
Rk jord 0.332580 ohm
Xk jord 0.054161 ohm
Kortslutning fas-nolla Ij 580.2 A
Plusföljdsimp. 0.146784 ohm
Ik3 1566.9 A
Rk fas 0.1429 Ohm
Xk fas 0.0335 Ohm
Vad säger detta? jag ska i alla fall spara detta snyggt och prydligt vid centralen, kan ju vara bra. (antar iof att detta kan ändras...)
någon som kan göra en beräkning?
vore grymt tacksam, så är det "säkert"... så att säga.
mvh
Boan
betyder att din förimpoedans är 337mOhm vilket är ett rätt bra värde, jag kan inte räkna på det men det finns det flera här som kan.
ju lägre värde desto starkare nät har man, och 2-300 är vanligt i stad, 3-500 i ytterområden och 500-1000 på landsbygd, mycket grova siffror dock.
ju lägre värde desto starkare nät har man, och 2-300 är vanligt i stad, 3-500 i ytterområden och 500-1000 på landsbygd, mycket grova siffror dock.
Jag är lite för trött nu men i PDF-en så räknas det ut att vid en förimpedans på 1400mOhm så får en 16A-grupp med 1.5mm2 jordledare högst vara 56m
Lägre förimpedans är bättre, du kan alltså ha 56m från centralen till spisen utan att vara orolig (innan dess får du nog börja fundera på spänningsfallet i fasledarna).
Formler för att räkna ut exakt finns här:
http://www.vxu.se/msi/utb/exarb/2003/03037.pdf
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-raekna-pa-utloesningsvillkor.html
Lägre förimpedans är bättre, du kan alltså ha 56m från centralen till spisen utan att vara orolig (innan dess får du nog börja fundera på spänningsfallet i fasledarna).
Formler för att räkna ut exakt finns här:
http://www.vxu.se/msi/utb/exarb/2003/03037.pdf
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-raekna-pa-utloesningsvillkor.html
Uppgifterna i PDF-en är inte längre helt korrekta, enligt senaste Elinstallationsreglerna ska en spisgrupp ha utlösningstid 0.4s och inte som tidigare 5s. Räknar man detta konventionellt så att säkring ska ge skydd vid jordslutning får man i TS fall med 2.5mm² fas och 1.5mm² PE följande maxlängder:
C16A dvärgbrytare ger längd ca 40m.
16A Diazed ger längd ca 60m.
Således goda marginaler trots allt.
C16A dvärgbrytare ger längd ca 40m.
16A Diazed ger längd ca 60m.
Således goda marginaler trots allt.
han ligger väl inom marginalen även för den nya standarden, så det är helt lungt i detta fallet
Det här tycker även jag är lite spännande, mest för att kolla av om man förstått nåt. 
)
Och då är den resistiva delan av impedansen 0.333 ohm och den induktiva 0.054.
Kortslutningströmmen får dom till 580A, jag får den till 230/0.337 = 682A, är det någon faktor man ska ta med?
lk3 är väl maximal kortslutningström fas-fas?
Och största användningen är att veta att det räcker med 6kA normsäkringar, eller ?
Rk fas 0.1429 Ohm
Xk fas 0.0335 Ohm
Är detta fas-fas förimpedansen ?
Detta betyder att Zför = 0.337 ohm (föresten, va många värdesiffror dom anger, undrar om dom verkligen är säkra på att Zför är 0.336962 ohm, jag misstänker att det egentligen är närmare 0.336964 ohmBoan skrev:
Kortslutningströmmen får dom till 580A, jag får den till 230/0.337 = 682A, är det någon faktor man ska ta med?
Vad är plusföljdsimpedans?
lk3 är väl maximal kortslutningström fas-fas?
Och största användningen är att veta att det räcker med 6kA normsäkringar, eller ?
Rk fas 0.1429 Ohm
Xk fas 0.0335 Ohm
Är detta fas-fas förimpedansen ?
hej!
tack för svaren, intressant det här! Fick värdena av nätbolaget, och verkar ju i alla fall vara så att om total kabellängd (inkl 3 m 1.5, resten 2.5) hålls under 20m så ska det vara ok både med nya och gamla installationsregler.
Men visst ser det skumt ut med så många värdesiffror, det ska nog tas med en nypa salt.!
dessutom är endast 3 m 1.5mm2, resten 2.5mm2,.
intressant detta!
tack för svaren, intressant det här! Fick värdena av nätbolaget, och verkar ju i alla fall vara så att om total kabellängd (inkl 3 m 1.5, resten 2.5) hålls under 20m så ska det vara ok både med nya och gamla installationsregler.
Men visst ser det skumt ut med så många värdesiffror, det ska nog tas med en nypa salt.!
dessutom är endast 3 m 1.5mm2, resten 2.5mm2,.
intressant detta!
X = reaktiv inte induktiv
Jag tror att 580A är avrundat tal. Man brukar ju avrunda Zför uppåt då blir det 230/0,4 = 575
Ik3 är till för att fastställa den elktromekaniska hållfastigheten hos komponenter i anläggningen, exempelvis säkringar. Dom måste klara en stum 3-fasig kortis
Det är mycket, mycket sällan Ik3 kommer upp i 6kA.
Rk och Xk fas är resistans och reaktans i fasledare.
OT.Impedansen kommer ju först när ledningen blir spänningsatt eftersom den är frekvensberoende, eller beroende på reaktansen som i sin tur är beroende av frekvansen. Xl = 2*pi*f*L. Därav finns ingen impedans vid likspänning. (ingen frekvans).
Vid högre frekvenser tex. vid övertoner ökar då impedansen i ledningen vilket kan medföra varmgång.
Jag tror att 580A är avrundat tal. Man brukar ju avrunda Zför uppåt då blir det 230/0,4 = 575
Ik3 är till för att fastställa den elktromekaniska hållfastigheten hos komponenter i anläggningen, exempelvis säkringar. Dom måste klara en stum 3-fasig kortis
Det är mycket, mycket sällan Ik3 kommer upp i 6kA.
Rk och Xk fas är resistans och reaktans i fasledare.
OT.Impedansen kommer ju först när ledningen blir spänningsatt eftersom den är frekvensberoende, eller beroende på reaktansen som i sin tur är beroende av frekvansen. Xl = 2*pi*f*L. Därav finns ingen impedans vid likspänning. (ingen frekvans).
Vid högre frekvenser tex. vid övertoner ökar då impedansen i ledningen vilket kan medföra varmgång.
Just det, fel av mig, inser jag nu ...spinout skrev:
Märkligt att avrunda 0,33 till 0,4
Men om/då det används till att beräkna utlösningsvillkoret så är det korrekt på så vis att man får marginalerna på sin sida.
Det är ju rimligt att de presenterar resultatet med de värdesiffror som deras beräkningsmodell ger så får man själv gå vidare och hyfsa dem till vad som är realistiskt, eller använda oavkortat för vidare beräkningar (kanske inte i de sammanhang vi rör oss med här men ändå).Mikael_L skrev:Detta betyder att Zför = 0.337 ohm (föresten, va många värdesiffror dom anger, undrar om dom verkligen är säkra på att Zför är 0.336962 ohm, jag misstänker att det egentligen är närmare 0.336964 ohm)
Jordslutningsimpedansen (Zför) som även är redovisad med komponenterna R, X använder man för att bestämma lägsta möjliga kortslutningsström i aktuell punkt Ik(min) = (c x Uf) / Zför. I det aktuella fallet har man använt c = 0.85 som är ett schablonmässigt standardvärde, helt enkelt en säkerhetsfaktor.
Zför beräknas med hjälp av plusföljd- och nollföljdsimpedans, här redovisar de bara resultatet av detta.
I nätmodellen ingår matande nät, trafo och distributionsnät, dessa delar beskrivs med hjälp av att trefassystemet beräkningsmässigt delas upp i plus-, minus- och nollföljdssystem. I de här fallen sätts plus och minusföljden lika därför redovisas endast plusföljdsimpedansen, denna ges även som komponenter Rk fas, Xk fas.Mikael_L skrev:
Denna impedans används för att beräkna största möjliga kortslutningsström Ik(max) = Uf / Zk, denna som även benämns Ik3 är som nämnts tidigare trefasiga kortslutningsströmmen.
Vill man söka ström vid ks fas-fas tar man Ik(max) x (√3/2), i dessa fall söker man ju värsta fallen så faktorn c sätts till ett.
Nästa uppgift blir att ur plus- och nollföljd söka Ik(min) kallas även Ikj eller Ik1 här kommer Zför in som ((2 x Zk) + Z0) / 3 så är vi tillbaks i första stycket igen med utlösningsvillkor mm.
Har man bara tillgång till plus- och nollföljdsimpedans eller deras R, X kan man leka med detta som man önskar och kanske tom finna att det är OK med 6kA automater eller 1.5mm² PE vid en spisgrupp om man inte bor oerhört illa till vad gäller elnätet.
Har man JFB så finns det i en anläggning inget samband mellan avståndet till spisen och PE-ledarens area.
Ett sämre läge (högre förimpedans) ÖKAR sannolikheten för att det är ok med 1.5mm² PE,
om man har JFB.
/Hasse
Ett sämre läge (högre förimpedans) ÖKAR sannolikheten för att det är ok med 1.5mm² PE,
om man har JFB.
/Hasse