Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har köpt en ny spis som skall kopplas 400V + nolla. Skall vara säkrad 3*16A.

Jag har nu kollat i dosa och central och förutom att jag måste dra nolla som saknades kunde jag konstatera att gamla spisen är säkrad med 3*10 A och till min förvåning har de dragit 2 st 2,5 kvadrat och 1 st 1,5 kvadrat till faserna :confused: Har det eller är det tillåtet att mixa tråddimensioner i en trefasgrupp? Huset är byggt 1980.

I alla fall så inventarade jag mitt trådlager. Jag har bara brun 2,5 hemma till fas. Samtliga trådar som är där idag är vita.
Är det tillåtet att jag drar om med enbart en tråd brun alt. byta samtliga till bruna eller blir det ut och handla grå tråd?

Kom just på att jag har vit eltejp :D

Brun går alldeles utmärkt till fas men nollan bör (ska) vara blå. 2 vita och en brun går bra.

Det verkar som om "man tager vad man haver" vid den installationen.

År skyddsjorden också vit??

Protte

prototypen skrev:

Protte
Nej. joden är rätt. Installationen har gjorts av behörig eletriker. Huset är ett elementhus byggt 1980.

Egen fundering är om vit 2,5 kan ha tagit slut och eletrikern tog en tråd 1,5:a då det "bara" skulle säkras med 10 A. Men undra fortfarande om det är eller har varit tillåtet med olika tråddimensioner i en trefas grupp?

Det är högst olämpligt, det är inte fel att säkra en 2,5 mm2 med 10 A men att blanda.......

Protte

Varit och pratat med lokal eletriker. Han tyckte inte jag skulle tejpa bruna tråden vit utan istället tejpa ena vita svart. Dvs tre färger.

På min fråga ang olika dimensioner på tråd i trefasgruppen så sa han att det är inte är olagligt men som Protte skrev. Olämpligt.

prototypen skrev:
Brun går alldeles utmärkt till fas men nollan bör (ska) vara blå. 2 vita och en brun går bra.

Det verkar som om "man tager vad man haver" vid den installationen.

Protte
Ifall du har missförstått. De har dragit trefas utan nolla. Vita trådar är fas.

Men förstår jag dig rätt att du skall dra i en nolla också?

Då bör du absolut se till att få tag på blå tråd till den.

Det finns spisar som går på trefas 400 V utan nolla, ger lite snällare belastning på elnätet men idag så skiter man i snällheten och belastar "enfasigt" på alla tre faserna vilket i praktiken ger större snedbelastning.

Sitter det ett Perilexuttag så bör (ska) det vara nolla med.

Protte

Nu vill ju hans spis ha 3*16 400V + nolla, så vad som ska dras är ju egentligen ingen diskussion..

Du måste dra en blå 2.5mm
Du måste ha 2.5mm till samliga faser, det spelar absolut ingen roll om du tar 1, 2 eller 3 färger men de ska vara brunt, svart eller vitt. Det BÖR vara brun, svart och vit (alltså en av varje) för sådan är svensk standard idag, vilken ordning dom kopplas i spelar ingen roll.
Jorden måste vara grön/gul.

Däremot undrar jag om jorden MÅSTE vara 2.5mm? Hade personligen aldrig i livet nöjt mig med 1.5mm självklart, undrar mest vad som gäller.

Danne031 skrev:
Nu vill ju hans spis ha 3*16 400V + nolla, så vad som ska dras är ju egentligen ingen diskussion..

Du måste dra en blå 2.5mm
Du måste ha 2.5mm till samliga faser, det spelar absolut ingen roll om du tar 1, 2 eller 3 färger men de ska vara brunt, svart eller vitt. Det BÖR vara brun, svart och vit (alltså en av varje) för sådan är svensk standard idag, vilken ordning dom kopplas i spelar ingen roll.
Jorden måste vara grön/gul.

Däremot undrar jag om jorden MÅSTE vara 2.5mm? Hade personligen aldrig i livet nöjt mig med 1.5mm självklart, undrar mest vad som gäller.
Under 16mm² fasledare ska skyddsledare ha minst samma area som fasledare.

Det är inget absolut krav, i fall som ovan skulle det många gånger vara ok med1.5mm2.
I praktiken tror jag dock att de flesta nyttjar samma area på PE som övriga ledare.

Jag vill inte leda in eventuella hempulare på dessa spår så även jag rekommenderar
inget annat än samma area vid installationer av denna typ.Bara ett svar på frågan MÅSTE.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100>Men skall inte en skyddsledare dimensioneras efter högsta möjliga ström? Dvs samma som en fasledare?
Möjligt mina föreskrifter är för gamla men starkströmsföreskrifterna $6 stycke i, ger i alla fall den tolkningen för mina ögon.
Konstruktionsnormerna är mig veterligen samma dimensioner för fas som skyddsledare.

Rätta mig gärna om jag skulle ha fel för jag måste ha missat något här.

/Kent

GK100 skrev:
Det är inget absolut krav, i fall som ovan skulle det många gånger vara ok med1.5mm2.
I praktiken tror jag dock att de flesta nyttjar samma area på PE som övriga ledare.

Jag vill inte leda in eventuella hempulare på dessa spår så även jag rekommenderar
inget annat än samma area vid installationer av denna typ.Bara ett svar på frågan MÅSTE.
Va? så du menar att det skulle vara tillåtet med en dimension klenare PE än övriga? isåfall har du fel, det är inte tillåtet då beröringsspänningen på utsatta delar blir högre vid jordslutning, är det samma area på PE som fas så blir beröringsspänningen ca 115v under 0.4 sek (5 sek i vissa fall)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.