Hej, jag hade tänkt att skaffa en toppmatad tvättmasking till min lägenhet men har inga kunskaper kring el. Det finns flera krav på fast el installation som jag inte har någon koll på.
Kopplingsdosan ska vara hel och utrustad med dragavlastning
Kopplingsdosor placerade i badrum ska även vara utröstade med fukttätning
Dessutom så används kopplingsdosan redan så jag vet inte om det går att ha flera saker kopplad till den?
Kopplingsdosan ska vara hel och utrustad med dragavlastning
Kopplingsdosor placerade i badrum ska även vara utröstade med fukttätning
Dessutom så används kopplingsdosan redan så jag vet inte om det går att ha flera saker kopplad till den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vad jag kan se så har man nallat ström till badrumsfläkten från denna anslutningsdosa. Det var lite fult gjort.
Men det finns plats för en kabel till, så man kan ansluta din tvättmaskin där också.
Jag antar att TM då ska stå i högra hörnet på sista bilden? Då krävs en fast anslutning, inte stickpropp.
Men det finns plats för en kabel till, så man kan ansluta din tvättmaskin där också.
Jag antar att TM då ska stå i högra hörnet på sista bilden? Då krävs en fast anslutning, inte stickpropp.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Och eftersom det behövs fast anslutning så behövs en elektriker.Bo.Siltberg skrev:
Vad jag kan se så har man nallat ström till badrumsfläkten från denna anslutningsdosa. Det var lite fult gjort.
Tack för svaret, det är tanken att den ska stå i hörnet där ja. Vet du om dosan har dragavlastning, jag vet inte vad det är men det är ett av kraven om jag ska beställa TM med installation för fast elinstallastion(av specifikt elgiganten här då).Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Nej det kan man inte lita på. Du måste kontrollera deras villkor mycket noga för att inte riskera kasta pengar i sjön. Att det redan sitter en kabel där och det finns en kabelkanal som är lite i vägen kan räcka för att de vänder i dörren men du får fortfarande betala.Wille1412 skrev:
Dosan är avsedd för anslutning av t.ex TM i våta utrymmen.Wille1412 skrev:
Så dragavlastning finns - det är den svarta plastklämman på bild precis där kabeln kommer in.
Och den är tät (IP44) - man ser ett gummimembran bakom dosan mot väggen.
Så det är inga som helst problem att koppla in TM där, men som sagt, man kan inte lita på den installationstjänst som vitvarubutikerna erbjuder.
Det enda du behöver kontrollera är att finns en jordfelsbrytare i elcentralen som skyddar denna dosa. Beroende på när badrummet är byggt så finns det kanske inget formellt krav på JFB, men det är en självklarhet i ett badrum. För detta behöver du en elfirma, inte någon installationstjänst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden