En spisplatta på vår spis (Electrolux EKC60053X) "glappar" när man vrider på vredet, dvs i vissa lägen slår plattan ifrån och indikationslampan flimrar. Jag har förstått att jag behöver byta regulatorn. Plattan har en dubbelzon, dvs en inre ring och även en yttre ring som kan aktiveras genom att vrida vredet förbi högsta läget så att det klickar till.

Jag har lyckats matcha alla sladdar från den gamla regulatorn till den nya via märkningarna. Alla kablar passar förutom anslutningen 4A på den nya regulatorn som är ett hål istället för ett stift som på den gamla, och flatkabelhonan på kabeln passar inte i hålet. Hålet är ca 1mm brett och 8 mm långt.

Nya regulatorn:
Ny regulator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla regulatorn med kablar och kabelskor:
Gamla regulatorn.jpg
Skapa konto

Vilken typ av kontakt behöver jag för 4A? Jag läste någonstans att det även går att skala och tvinna kabeln och stoppa ner i hålet, men ställer mig alltid tveksam när den typen av lösningar föreslås.

All hjälp mottages tacksamt!

/Fredrik

Är det inte ett flatstift?

• IMG_20260421_125121.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
B Beachmountain skrev:
En spisplatta på vår spis (Electrolux EKC60053X) "glappar" när man vrider på vredet, dvs i vissa lägen slår plattan ifrån och indikationslampan flimrar. Jag har förstått att jag behöver byta regulatorn. Plattan har en dubbelzon, dvs en inre ring och även en yttre ring som kan aktiveras genom att vrida vredet förbi högsta läget så att det klickar till.

Jag har lyckats matcha alla sladdar från den gamla regulatorn till den nya via märkningarna. Alla kablar passar förutom anslutningen 4A på den nya regulatorn som är ett hål istället för ett stift som på den gamla, och flatkabelhonan på kabeln passar inte i hålet. Hålet är ca 1mm brett och 8 mm långt.

Nya regulatorn:
[bild]

Gamla regulatorn med kablar och kabelskor:
[bild]

Vilken typ av kontakt behöver jag för 4A? Jag läste någonstans att det även går att skala och tvinna kabeln och stoppa ner i hålet, men ställer mig alltid tveksam när den typen av lösningar föreslås.

All hjälp mottages tacksamt!

/Fredrik
Verkar helt otroligt om något skall kopplas in i det hålet. Skulle 4a vara del av funktionen på regulatorn skulle det nog ha suttit ett flatstift där.

• Gilla
Beachmountain och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle gissa att det är fel typ av regulator du har fått. Troligen har den inte stöd för den där dubbelzonen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar! Det visar sig nog stämma att jag beställt fel regulator. Jag ser nu på sidan jag beställde från (https://broendum-elektro.dk) att det finns en variant "dobbelt energiregulator" som jag helt missade när jag beställde.

Tack igen för hjälpen, jag får byta mot en ny.

/Fredrik

• Gilla
Kane
  • Laddar…
B Beachmountain skrev:
Stort tack för era svar! Det visar sig nog stämma att jag beställt fel regulator. Jag ser nu på sidan jag beställde från ([länk]) att det finns en variant "dobbelt energiregulator" som jag helt missade när jag beställde.

Tack igen för hjälpen, jag får byta mot en ny.

/Fredrik
som sagt 4A är dubbelzonen, den enda anslutningen som skiljer och några hundringar i pris
går ju att bygla på 4 om man inte vill ha dubbelzon

• Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
som sagt 4A är dubbelzonen, den enda anslutningen som skiljer och några hundringar i pris
går ju att bygla på 4 om man inte vill ha dubbelzon
@Bill Algö Använder iofs sällan funktionen för dubbelzon. Om jag byglar ihop 4 och 4A, gör det att båda zonerna alltid är aktiverade?

B Beachmountain skrev:
@Bill Algö Använder iofs sällan funktionen för dubbelzon. Om jag byglar ihop 4 och 4A, gör det att båda zonerna alltid är aktiverade?
precis så är det

• Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.