Hej! Jag har en äldre LG tvättmaskin i min sommarstuga, DirectDrive F1491QD, som går som klockan. Igår gick strömmen mitt under en tvätt. Det har hänt innan. När strömmen var tillbaka satte jag på maskinen igen, den körde hela programmet och allt var frid och fröjd. Men det går inte att öppna frontluckan.

Jag har provat allt. Dra ut strömmen i några timmar, testat igen. Funkar inte. Köra ett till program - det fungerar finfint, den gör allt som den ska: tvättar, tömmer, sköljer, tömmer etc. Men luckan går inte att öppna. Handtaget känns som vanligt, dvs den fjädrar lite när man trycker. Jag är rätt trixig och fixig av mig, och brukar kunna lösa trilskande lås: trycka in och hålla emot, försöka trycka tillbaka handtaget innan jag försöker igen etc etc.

Det går inte! Jag har tömt överflödsvatten i avloppsslangen nere på frontluckan, rengjort ventil etc.

Har någon något tips innan det blir kofoten? Maskinen innehåller massa favoritkläder :-(

Vänliga hälsningar Sara

Såg detta utföras nån gång tidigare, har ej själv provat om det gäller alla maskiner

Längst ner till höger på maskinen sitter en liten lucka för filterrengöring. Öppna den, och leta efter en liten plastslang/stång (ofta grön eller vit). Dra försiktigt i denna samtidigt som du öppnar huvudluckan.

• Gilla
AppelQ
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Såg detta utföras nån gång tidigare, har ej själv provat om det gäller alla maskiner

Längst ner till höger på maskinen sitter en liten lucka för filterrengöring. Öppna den, och leta efter en liten plastslang/stång (ofta grön eller vit). Dra försiktigt i denna samtidigt som du öppnar huvudluckan.
Tack snälla, men denna modellen har dessvärre ingen sådan nödöppning. så himla korkat! Man måste öppna toppen, och mecka på något vis med fjädern till lucklåset, men jag har inte riktigt listat ut hur!!

Bryt strömmen vänta 5 minuter och slå till på lucka bredvid handtaget så borde det funka våld kan lösa många problem

Redigerat:
  • Gilla
AppelQ
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Bryt strömmen vänta 5 minuter och slå till på lucka bredvid handtaget så borde det funka våld kan lösa många problem
Hahaha! Tack för uppmuntran, men jag har testat att slå av strömmen - inget resultat. Sedan köra en maskin, dra ur kontakten i en TIMME, trycka in och rycka samtidigt, knuffa allt vad jag kan med höften etc. Funkar inte. Lyckats få loss och ta av "topplocket" samt lossa frontpanelen så att jag når in med en skruvmejsel till låset (strömmen avslagen såklart). Den verkar ha hängt sig fullständigt, gått i baklås. Tror jag får bända upp låskassetten inifrån för att få upp eländet. I bästa fall kan jag kanske sedan med ett nytt lucklås skruva ihop maskinen igen.

Nu ska man ju inte hänvisa till AI men jag kunde inte motstå att fråga "How to perform a hard reset on a LG washing machine" (har en liknande själv och alltid kul att vara förberedd):

Svar:
Hard Reset Steps (All Models)
  1. Turn Power Off: Press the POWER button to shut down the machine.
  2. Unplug Unit: Disconnect the washer from the wall outlet. If the outlet is inaccessible, trip the circuit breaker.
  3. Drain Remaining Water (If Necessary): If the tub is full, use the drain pump filter (usually on the bottom front) to drain water.
  4. Hold Start/Pause: Press and hold the START/PAUSE button for at least 5-10 seconds to drain electricity from the capacitors.
  5. Wait: Leave the machine unplugged for at least 5-10 minutes to allow the memory to clear fully.
  6. Reconnect & Test: Plug the washer back in and turn it on to check for functionality.
___
Hypotesen bakom min fråga är att programlogiken hamnat i otakt av ditt strömavbrott och en hård reset kanske kan vara rätt medicin.

Kan vara värt att testa innan kofot etc tillämpas. Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu ska man ju inte hänvisa till AI men jag kunde inte motstå att fråga "How to perform a hard reset on a LG washing machine" (har en liknande själv och alltid kul att vara förberedd):

Svar:
Hard Reset Steps (All Models)
  1. Turn Power Off: Press the POWER button to shut down the machine.
  2. Unplug Unit: Disconnect the washer from the wall outlet. If the outlet is inaccessible, trip the circuit breaker.
  3. Drain Remaining Water (If Necessary): If the tub is full, use the drain pump filter (usually on the bottom front) to drain water.
  4. Hold Start/Pause: Press and hold the START/PAUSE button for at least 5-10 seconds to drain electricity from the capacitors.
  5. Wait: Leave the machine unplugged for at least 5-10 minutes to allow the memory to clear fully.
  6. Reconnect & Test: Plug the washer back in and turn it on to check for functionality.
___
Hypotesen bakom min fråga är att programlogiken hamnat i otakt av ditt strömavbrott och en hård reset kanske kan vara rätt medicin.

Kan vara värt att testa innan kofot etc tillämpas. Lycka till!
Tack snälla, ska testa! Jag har också kollat med Challe (Chatgpt) men fick inte det där om att hålla inne Start/Pause. Så himla tacksam för alla tips och glada tillrop man får här jämt!

Bästa svaret

Såg en sak till i svaret nu som kanske kan vara något i ditt fall:

Child Lock (CL): If "CL" appears, hold the Temp + Options buttons simultaneously for 3 seconds to unlock.

Vi får se om det hjälper med såna här enkla grejer först.

• Gilla
AppelQ
  • Laddar…
Hur gick det ligger tvätten kvar i maskinen?

• Gilla
AppelQ
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Hur gick det ligger tvätten kvar i maskinen?
Hej, tack för att du frågar! Jag fick till slut massakrera låset för att få ut tvätten. För detta behövde jag liksom bända upp fronten vid sidan - den låsta luckan gjorde att jag inte kunde skruva av låset. Så korkat konstruerat. Har beställt nytt lås på Fixpart och ska försöka få ihop det hela igen! Värt 240 kr att testa innan jag köper ny maskin.

Men min tvätt med en stor laddning favoritplagg räddades!!

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
A AppelQ skrev:
Hej, tack för att du frågar! Jag fick till slut massakrera låset för att få ut tvätten. För detta behövde jag liksom bända upp fronten vid sidan - den låsta luckan gjorde att jag inte kunde skruva av låset. Så korkat konstruerat. Har beställt nytt lås på Fixpart och ska försöka få ihop det hela igen! Värt 240 kr att testa innan jag köper ny maskin.

Men min tvätt med en stor laddning favoritplagg räddades!!
Tja såg denna lite sent, det går att öppna nästan all tm med ett tunnare snöre, typ stek eller murarsnöre, du drar det runt luckan på låssidan som en ögla. Så hakar det i bygel och dra bestämt så öppnar sig låset👍
Finns klipp på nätet som visar det bättre än min beskrivning

• Gilla
AppelQ
  • Laddar…
R rillethedude skrev:
Tja såg denna lite sent, det går att öppna nästan all tm med ett tunnare snöre, typ stek eller murarsnöre, du drar det runt luckan på låssidan som en ögla. Så hakar det i bygel och dra bestämt så öppnar sig låset👍
Finns klipp på nätet som visar det bättre än min beskrivning
Tack Rille the dude (fint namn), vilket bra tips även om det var lite sent just denna gång. Jag ska kolla upp och vara redo nästa gång en maskin trilskas!

• Gilla
rillethedude
  • Laddar…
Yaaaaay! Jag fick ihop den!! Reservdelen var helt rätt (FixPart) och med lite MacGyver-trixande kom allt jag bänt loss, öppnat och skruvat av tillbaks på plats. Den startade direkt utan krångel. Phew så skönt, att jag slapp den kostnaden för ny maskin. Tack för tips och engagemang här i tråden. 🙏🏼

• Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.