Fairlane
Hej,

Tvättmaskinen, en WD14110 FD vill inte längre öppna luckan efter att tvätten var klar. Jag har provat att starta om maskinen, tömma etc, men inget hjälper. Säkerhetslåset släpper, men det blir känns som att en fjäder hoppar loss i luckans handtag för det är helt stumt.

Nu har jag plockat bort locket och kommit halvvägs med fronten, men vet inte ens om jag är på väg åt rätt håll. Jag har inte hittat någon ritning eller liknande på nätet så jag vet inte hur man kommer vidare.

Maskinen är nog rätt gammal (hittade någon lapp med 2002) så maskinen som sådan kan åka på tippen om det är så, men det vore ju kul att komma åt kläderna i...

Jag fick använda kofot för att komma åt tvätten. Det fanns ingen nödöppning på min maskin och den hade passerat 10-årsstrecket så det blev en ny maskin.

Fairlane
Ja så får det väl kanske bli. Jag hade hoppats på att kunna öppna och se om det gick att laga, men det är kanske omöjligt att få loss luckan när den är stängd. Hade lite förhoppningar om att kunna lossa från insidan.

P
Är det handtaget i luckan kan det gå att pilla med en liten mejsel
Prova annars med att öppna locket

Fairlane
Jag fick loss det och ser att det är handtaget som gått sönder, dvs platsdelen man trycker in har gått av. Frågan är om det finns reservdelar att få tag på till ett rimligt pris för maskinen tvättade helt ok, trots att den är gammal.

Det finns en webbsida som har reservdelar till de flesta vitvaeor; www.meab.se du måste slå in "www" före.
I vänstra spalten hittar du "handla". Meckigt att lägga order men efter förskottsbetalning går leverans snabbt. Kanske de fixat med kortbetalning nu.
Du behöver något slags serie eller produkt kod/nummer.

Fairlane
Tackar.

Hittade inte där, men hittade två andra ställen. På ena stället ville de ha 375 kr för plasthandtaget och hos kohs.se kostade samma artikel 75 kronor. 125 kronor inklusive frakt gör ju att det är värt att försöka laga maskinen istället för att köpa en ny. :)

Vi får hålla tummarna att det bara är plastdelen som är trasig. Det sitter ett elmanövrerat lås innanför som skall hålla luckan låst när maskinen är igång.

Fairlane
Ja, jag hoppas att det går att laga så billigt. Jag ser att plasthantaget är trasigt. Det har gått av och trycker inte längre bort spärren. Det elektriska låset klickar så det verkar ok. Återstår att se om något annat bråkar eller om något gick sönder när jag lite brutalt tog mig in.

Återkommer när jag fått delen och testat.

Fairlane
Jag lovade att återkomma så jag får väl stå vid mitt ord.
Leverans av nytt handtag gick fort, hade det hemma drygt ett dygn efter lagd beställning.
Sen gav jag mig på jobbet och det verkade enkelt, men icke. Jag fick inte till det med fjädern etc. Sen tror jag att jag förstört något i låset också när jag öppnade så jag gav upp efter många timmar.

Beställde en ny tvättmaskin idag istället, en Siemens WM14W447DN för 5200kr. Hoppas och tror att jag blir nöjd med den (den fick toppbetyg i Råd och Röns test och många nöjda användare så den borde vara ok).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.