214 läst ·
2 svar
214 läst
2 svar
Fönster som kan inte öppna
Hej!
Vi har ett fönster som vi inte kan öppna och vet inte varför. Det har varit så i minst fem år, sedan vi köpte huset. Känner ni någon som kan hjälpa oss? Vi bor i Huddinge.
Vi har ett fönster som vi inte kan öppna och vet inte varför. Det har varit så i minst fem år, sedan vi köpte huset. Känner ni någon som kan hjälpa oss? Vi bor i Huddinge.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Är det vredet som inte kan vridas eller sitter fönstret fast i karmen?T Telma Rodrigues skrev:
Vi har en äldre variant av fönster där vredet hakade upp sig så det inte gick att stänga. Man fick rycka och lirka med handtaget och plötsligt fungerade det. Efter några år tröttnade jag, tog ur fönstret och öppnade mekanismen (stänger och delar som hakar i alla fyra hörnen). En liten klick fett på rätt ställe och mekanismen blev som ny.
Men som sagt, beskriv hur felet yttrar sig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 804 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 804 inlägg
Spanjolett heter systemet ett enda handtag och intern mekanism som skjuter ut låskolvar. Där finns en hel del saker som kan kärva intern och man behöver smörja någon gång varje år annars kan allt kärva ihop. När fönstret väl är öppet så finns normalt sett små hål man kan spruta in flytande fett i.
Som det är nu har jag inte bättre förslag än att skruva loss handtaget och eventuella andra täckbrickor och spreja in olja där, vänta en stund, stoppa i handtaget igen och lirka, lirka, lirka. Bort med handtaget igen och spreja, vänta, och sedan lirka/rycka upp/ner och i sidled samt försöka vrida samtidigt. Kanske du kan spruta tunn olja utifrån längs kanterna där ingen list hindrar olja att nå själva mekanismen. Får du upp fönstret måste allt smörjas för att förhindra framtida problem.
I värsta fall har något gått sönder för att det kärvat och något tagit i med stort våld och skadat något i spanjoletten. Hur man gör då för att få upp fönstret vet jag inte.
Som det är nu har jag inte bättre förslag än att skruva loss handtaget och eventuella andra täckbrickor och spreja in olja där, vänta en stund, stoppa i handtaget igen och lirka, lirka, lirka. Bort med handtaget igen och spreja, vänta, och sedan lirka/rycka upp/ner och i sidled samt försöka vrida samtidigt. Kanske du kan spruta tunn olja utifrån längs kanterna där ingen list hindrar olja att nå själva mekanismen. Får du upp fönstret måste allt smörjas för att förhindra framtida problem.
I värsta fall har något gått sönder för att det kärvat och något tagit i med stort våld och skadat något i spanjoletten. Hur man gör då för att få upp fönstret vet jag inte.
Klicka här för att svara