6 026 läst ·
71 svar
6k läst
71 svar
Har någon av er erfarenhet av de små batteridrivna kedjesågarna?
Jag skulle behöva en mindre batteridriven kedjesåg för att kapa grenar i fruktträd. Samt att kapa lite buskar där jag inte har möjlighet till 230 v. En motorsåg finns redan men det här är till mindre jobb där det även är trångt om utrymme. Vill inte köpa något skräp men behöver inte heller någon värsting. Tacksam för att få andras förslag och erfarenheter om vad som fungerar eller inte🙂
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Japp, har en Milwaukee M12 som jag är sjukt nöjd med! Sågat lite virke, småträd och även större stockar som behövde kapas ner. Har 6A batteriet.
Rekommenderas!
Rekommenderas!
Var in och tittade på sidan och man verkar kunna få 2 batterier med. Ungefär hur länge kan man köra på 1 batteri utan att ladda? Finns inga nackdelar med denna lilla såg? Det kan ev vara ett bra köp🙂andreascarlsson skrev:
Hej
Om du redan har ett batterisystem, Ryobi, Bosch, Parkside eller annat, så är det smidigt att fortsätta med samma. För det låter knappast som att du ska såga timmar varje dag och behöver en Husqvarna eller Sthil.
Just en liknande som lämnades till ovan har Parkside för 400 utan batteri. Jag har en sådan som går bra att använda på stammar upp till 10 cm.
Drifttiden på ett 4 Ah kan vara 15-20 minuter.
Om du redan har ett batterisystem, Ryobi, Bosch, Parkside eller annat, så är det smidigt att fortsätta med samma. För det låter knappast som att du ska såga timmar varje dag och behöver en Husqvarna eller Sthil.
Just en liknande som lämnades till ovan har Parkside för 400 utan batteri. Jag har en sådan som går bra att använda på stammar upp till 10 cm.
Drifttiden på ett 4 Ah kan vara 15-20 minuter.
Den här grensågen från Ryobi har jag stor användning för i trädgården:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...JytM7CNuo0FsF5kJkhw8M0a_z0zemVYRoCcCQQAvD_BwE
Jag har många ungträd som kräver uppbyggnadsbeskärning högt upp i kronan.
Glöm inte att köpa några liter motorsågsolja och extra sågkedjor om du skaffar den.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...JytM7CNuo0FsF5kJkhw8M0a_z0zemVYRoCcCQQAvD_BwE
Jag har många ungträd som kräver uppbyggnadsbeskärning högt upp i kronan.
Glöm inte att köpa några liter motorsågsolja och extra sågkedjor om du skaffar den.
Produkter som diskuteras: "grensågen"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Bästa svaret
Jag har en Stihl GSA26 med två batterier och laddare som nu kostar ca 1995:-. När jag köpte den för tre år sedan var den något billigare. Den har fungerat utmärkt i min trädgård. Jag har dessutom kompletterat den med en förlängare som är praktisk. Jag har fler batterier och med 3 batterier har hjälpt min dotters röjning av ett vindfälle under 8:a timmar. Jag har ett antal större sågar men denna används flitigtM Mrs November skrev:Jag skulle behöva en mindre batteridriven kedjesåg för att kapa grenar i fruktträd. Samt att kapa lite buskar där jag inte har möjlighet till 230 v. En motorsåg finns redan men det här är till mindre jobb där det även är trångt om utrymme. Vill inte köpa något skräp men behöver inte heller någon värsting. Tacksam för att få andras förslag och erfarenheter om vad som fungerar eller inte🙂
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ska du såga mycket och kontinuerligt så rekommenderas två batterier, oavsett märke. Det är skönt att kunna köra på medan det andra batteriet laddas.
Och som redan sagts; Köp en flaska motorsågsolja för femtio spänn så har du det gjort också!
Och som redan sagts; Köp en flaska motorsågsolja för femtio spänn så har du det gjort också!
Finns det någon risk att sågen blir svajig med förlängningen. Var in o kollade o såg att sågen väger ca 4 kg o funderar om den blir tung med ett förlängningsskaft? Ett av äppelträden brukar jag i nuläget klättra upp i då jag behöver glesa ur kronan för att få in tillräckligt mycket ljus i trädkronorna. Då använder jag i nuläget en japansk handsåg för att få fina snitt. Skulle behöva förenkla den proceduren. Men det får inte bli för tungt🙂Claes Sörmland skrev:
Den här verkar smidig och inte tung. Enligt spec drygt 1 kg. Det är bra! Kollade också på förlängningsskaftet där jag hittade vikten men inte längden men det tror jag att du kan hjälpa mig med🙂P poba53 skrev:Jag har en Stihl GSA26 med två batterier och laddare som nu kostar ca 1995:-. När jag köpte den för tre år sedan var den något billigare. Den har fungerat utmärkt i min trädgård. Jag har dessutom kompletterat den med en förlängare som är praktisk. Jag har fler batterier och med 3 batterier har hjälpt min dotters röjning av ett vindfälle under 8:a timmar. Jag har ett antal större sågar men denna används flitigt
Den är lite klumpig naturligtvis, det är ingen japansk handsåg s a s. Tyngden behövs för att den ska ligga an mot grenarna man sågar av.M Mrs November skrev:Finns det någon risk att sågen blir svajig med förlängningen. Var in o kollade o såg att sågen väger ca 4 kg o funderar om den blir tung med ett förlängningsskaft? Ett av äppelträden brukar jag i nuläget klättra upp i då jag behöver glesa ur kronan för att få in tillräckligt mycket ljus i trädkronorna. Då använder jag i nuläget en japansk handsåg för att få fina snitt. Skulle behöva förenkla den proceduren. Men det får inte bli för tungt🙂
Tack för ett snabbt svar! Uppskattas! Den kan nog bli lite för tung för det jag ska ha den till. Fick tips på en lite mindre o lättare såg som jag ska kolla upp lite närmare. Det här forumet är bra på så sätt att man ges nya förslag och idéer på frågor. Tack🙂Claes Sörmland skrev:
Använder en sådan när jag grenrensar ridstigar, runt hagar, osv.M Mrs November skrev:Finns det någon risk att sågen blir svajig med förlängningen. Var in o kollade o såg att sågen väger ca 4 kg o funderar om den blir tung med ett förlängningsskaft? Ett av äppelträden brukar jag i nuläget klättra upp i då jag behöver glesa ur kronan för att få in tillräckligt mycket ljus i trädkronorna. Då använder jag i nuläget en japansk handsåg för att få fina snitt. Skulle behöva förenkla den proceduren. Men det får inte bli för tungt🙂
Är inte tung och vid längre pass använder jag det medföljande axelbandet. Kör väl i pass av 45-60 min, dvs ett 4Ah batteri.
Vikten delas ju av såg respektive batteri i var sin ände av teleskopskaftet.
Tack för att du tog dig tid med bilden. Uppskattas🙂 Den verkar vara det jag letar efter. För beskärning av fruktträden verkar den perfekt. Ska kolla runt lite o se om jag hittar den i butik för att kolla hur den ligger i handen. Trevlig helg!P poba53 skrev: