13 136 läst ·
114 svar
13k läst
114 svar
Skistar, stänga liftar pga vind
Du har bara låst dig och jag tror inte du kommer få ut nåt av tråden. Men jag gör ett försök till.S Erik222 skrev:
För det första är det inte säkert att någon som säger att de fått eller inte fått ersättning har samma villkor som du, de kan ha ändrats.
För det andra vet jag inte varför du tror att de villkor du har inte är tillförlitliga. Om det är tydligt formulerat i villkoren finns ingen anledning att tro att det inte gäller (vad jag vet).
Jag tycker du ska posta vilka villkor du accepterat. Du måste göra något slags jobb själv och jag kan säga att det finns ett väldigt tydligt samband mellan hur mycket TS anstränger sig och hur mycket hjälp det faktiskt blir i tråden. ...
Du har nog helt rätt, tack!Farstatjej90 skrev:
Du har bara låst dig och jag tror inte du kommer få ut nåt av tråden. Men jag gör ett försök till.
För det första är det inte säkert att någon som säger att de fått eller inte fått ersättning har samma villkor som du, de kan ha ändrats.
För det andra vet jag inte varför du tror att de villkor du har inte är tillförlitliga. Om det är tydligt formulerat i villkoren finns ingen anledning att tro att det inte gäller (vad jag vet).
Jag tycker du ska posta vilka villkor du accepterat. Du måste göra något slags jobb själv och jag kan säga att det finns ett väldigt tydligt samband mellan hur mycket TS anstränger sig och hur mycket hjälp det faktiskt blir i tråden. ...
Skistar säljer en tjänst som de sedan inte utför.[SKPG]Zamora skrev:
Om du köper en flygbiljet och flygningen blir inställd pga dåligt väder, tycker du det är okej att betala för den uteblivna flygningen ändå, med motiveringen att flygbolaget inte är ansvariga för vädret?
Bästa svaret
Här är aktuella bokningsvillkor för Sverige.
https://www.skistar.com/globalasset...allmanna-bokningsvillkor-sve-version-2512.pdf
Läs definitionen av Driftavbrott, avsnitt 7.2 "Rätt till avhjälpande, prisavdrag och
skadestånd" och 7.3 "Särskilt om SkiPass".
Lite luddigt skrivet tycker jag. 7.3 ger vid handen att om en större del av systemet är stängt under en lite längre tid kan du få ersättning för i alla fall liftkortet. Men sedan skriver de i samma stycke
"Om begränsad tillgänglighet i anläggningen, eller
Driftavbrott, uppstår innebärande att SkiPasset ej
kunnat nyttjas beroende på att liftar och nedfarter
behöver stängas tillfälligt av säkerhetsskäl har Gästen
dock inte rätt till prisavdrag. "
SLAOs "Lilla Gula" (https://www.slao.se/content/uploads/2024/12/Lilla_Gula_2024_SE.pdf) som Skistar hänvisar till har Allmänna villkor som är en omformulering av det ovanstående, och där verkar det som att du under vissa omständigheter kan få ersättning för liftkortet.
https://www.skistar.com/globalasset...allmanna-bokningsvillkor-sve-version-2512.pdf
Läs definitionen av Driftavbrott, avsnitt 7.2 "Rätt till avhjälpande, prisavdrag och
Lite luddigt skrivet tycker jag. 7.3 ger vid handen att om en större del av systemet är stängt under en lite längre tid kan du få ersättning för i alla fall liftkortet. Men sedan skriver de i samma stycke
SLAOs "Lilla Gula" (https://www.slao.se/content/uploads/2024/12/Lilla_Gula_2024_SE.pdf) som Skistar hänvisar till har Allmänna villkor som är en omformulering av det ovanstående, och där verkar det som att du under vissa omständigheter kan få ersättning för liftkortet.
Mycket bra! Tack snälla för dina spaningar, ska läsa det du länkade via SLAO också! Tack snällasvartöra skrev:
Här är aktuella bokningsvillkor för Sverige.
[länk]
SLAOs "Lilla Gula" ([länk]) som Skistar hänvisar till har Allmänna villkor som är en omformulering av det ovanstående, och där verkar det som att du under vissa omständigheter kan få ersättning för liftkortet.
Har ett antal hundra dagar utförsåkning i bagaget och suttit insnöad flertalet gånger på olika orter. Aldrig ens tänkt tanken att försöka få ersättning pga dåligt väder.
Men kan ni hitta ett sätt att vrida lite pengar ur SkiStar, för all del, gör det. Dom förtjänar det.
Men kan ni hitta ett sätt att vrida lite pengar ur SkiStar, för all del, gör det. Dom förtjänar det.
Det beror på vad biljetten kostar. Om villkoren är sådana så blir priset ett annat.Nicke Nyfiken skrev:
Som tidigare sagts framgår det av villkoren. Men begriper man inte vad som menas får man fråga den som vet.Skistar vet. Fråga deras kundtjänst.S Snickarbengan skrev:
Det är mycket vanligt att liftar stängs pga vädret. Att vädret omöjliggör skidåkning en hel vecka är inte vanligt, men det händer då och då. Orsaken att man stänger är att man inte vill riskera att skidåkare skall bli skadade eller dö.S Snickarbengan skrev:
Det är frivilligt att köpa veckokort. Man kan köpa dagskort efter att liftarna öppnat om man vill minimera denna risken.S Snickarbengan skrev:
Veckokort är billigare än dagskort varje dag. Det är fördelen. Att man inte kan få tillbaka pengarna på veckokortet pga vädret är en nackdel. Men det är det normala.
Genom att sälja liftkort vet Skistar att det kommer gäster som vill åka. Då måste Skistar se till att preparera backar och anställa personal. Om vädret inte tillåter liftåkning skall personalen ändå ha sin lön så de kan äta och bo. Så det finns egentligen inga pengar att betala tillbaka. Villkoren är skrivna med den vetskapen.
Det är det normala, ja. Kolla med Skistar (web, tfn, chat,...) exakt vad som gäller.S Snickarbengan skrev:
Det är inte samma på alla orter och anläggningar. Så vill du ha meningsfull hjälp måste du informera om exakt vilken anläggning det gäller, vilket kort det gäller och vilka villkor det kortet har. Utan den informationen får du endast gissningar som svar.
Men som sagt har du antagligen rätt att det inte blir mycket till ersättning. Troligast inget alls, om jag skulle gissa.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Nu verkar liftar/pister vara öppna igen, så problemet var inte så stort trots allt.
Någon måste ta "risken", antingen företaget med ett högre pris som följd eller kunden med en rabatt för att chansa. För liftkort är dagskort lite samma som om/avbokningsbara flygbiljetter.
Samma gäller flygbiljetter, köp billigaste och du kan varken boka om eller avboka, force major är något man då får leva med. Betala mer och gardera sig genom ha möjlighet att boka om eller av oavsett vad som sker. Det flyttar bara risken från en part till en annan och den som tar risken får/spar oftast pengar som kompensation för att ta risken.
Samma gäller flygbiljetter, köp billigaste och du kan varken boka om eller avboka, force major är något man då får leva med. Betala mer och gardera sig genom ha möjlighet att boka om eller av oavsett vad som sker. Det flyttar bara risken från en part till en annan och den som tar risken får/spar oftast pengar som kompensation för att ta risken.
Det gäller ju alla skidorter.Walle85 skrev:
Någon måste ta "risken", antingen företaget med ett högre pris som följd eller kunden med en rabatt för att chansa. För liftkort är dagskort lite samma som om/avbokningsbara flygbiljetter.
Konstigt bara att just Skistar både har de högsta priserna, samtidigt som de är absolut sämst på att kompenserar sin kunder vid driftstörningar.
Skistar gör mycket bra och rätt, men de har tyvärr blivit för stora och utnyttjar sin dominerande ställning genom att behandla sin kunder med största girighet.
Det blev väldigt tydligt i påskas när det knappt fanns någon snö kvar i pisterna och övriga skidorter kompenserade med olika rabatter, gratis liftkort eller till och med accepterade sena avbokningar.
Skistar - not so much,
det skulle störa aktieutdelningen som numera verkar vara det styrande.