Hej,
Jag bytte tak (underlagstakduk, råspont och betongpannor) på vår del av ett parhus, inklusive nocken som delas med grannen. Det var i juli i år. Grannen hade då originaltaket från -82. Jag valde ett diffusionsöppet underlagstak och nocken är byggd under det antagandet. Nu har grannen bytt sin del av taket, och lagt över nocken med ett tätt asfalts-underlagstak, vilket betyder att hans firma stängt ventilationen på min sida av nocken. På grannens sida har de byggt till en luftspalt på något sätt, men inte på min. Grannens firma menar att de byggt korrekt, då hans sida har ventilation. Den firman verkar inte ens känna till vad ett diffusionöppet tak innebär, så jag vet inte hur de ska kunna lösa detta. Någon som har tips var jag kan vända mig för att driva på grannens firma? Och vad den bästa lösningen skulle kunna vara? Jag vill helst ha tillbaka nocken som den var, jag valde ju det dyrare alternativet på underlagsduk då jag läst på att detta skulle vara det bästa. Men om grannens firma inte vet hur man jobbar med en sådan, vet jag inte hur de ska kunna återställa nocken.
Anledningen till att vi inte använde samma firma var att grannen tyckte den jag ville ha var för dyr, ville använda sig av en kompis (det ville inte jag), ville använda en vanlig snickare (jag ville ha en takfirma), ville ha en lösning som inkluderade att firman demonterade hans trädäck på vinden, flyttade all isolering och tejpade skarvarna i vår ångspärr, vilket såklart blev väldigt dyr. Jag ville fokusera på den diffusionsöppna duken.
Mvh / Elin
Jag bytte tak (underlagstakduk, råspont och betongpannor) på vår del av ett parhus, inklusive nocken som delas med grannen. Det var i juli i år. Grannen hade då originaltaket från -82. Jag valde ett diffusionsöppet underlagstak och nocken är byggd under det antagandet. Nu har grannen bytt sin del av taket, och lagt över nocken med ett tätt asfalts-underlagstak, vilket betyder att hans firma stängt ventilationen på min sida av nocken. På grannens sida har de byggt till en luftspalt på något sätt, men inte på min. Grannens firma menar att de byggt korrekt, då hans sida har ventilation. Den firman verkar inte ens känna till vad ett diffusionöppet tak innebär, så jag vet inte hur de ska kunna lösa detta. Någon som har tips var jag kan vända mig för att driva på grannens firma? Och vad den bästa lösningen skulle kunna vara? Jag vill helst ha tillbaka nocken som den var, jag valde ju det dyrare alternativet på underlagsduk då jag läst på att detta skulle vara det bästa. Men om grannens firma inte vet hur man jobbar med en sådan, vet jag inte hur de ska kunna återställa nocken.
Anledningen till att vi inte använde samma firma var att grannen tyckte den jag ville ha var för dyr, ville använda sig av en kompis (det ville inte jag), ville använda en vanlig snickare (jag ville ha en takfirma), ville ha en lösning som inkluderade att firman demonterade hans trädäck på vinden, flyttade all isolering och tejpade skarvarna i vår ångspärr, vilket såklart blev väldigt dyr. Jag ville fokusera på den diffusionsöppna duken.
Mvh / Elin
Första bilden är mitt tak i juli, hela taket är täckt med diffusionöppen duk. Ingen luftspalt är byggd i nocken, eftersom det inte behövs med diffusionsöppen duk. Andra bilden är tagen från andra hållet. Grannens firma har klippt min duk (det fanns tillräckligt med material för hela nocken även på deras sida), byggt en luftspalt på grannens sida av nocken, och på bild 3, överlappat min sida av taket med sin duk, som inte är diffusionsöppen.
Enligt min takläggare var det grannens och hans firmas ansvar att säkerställa att min duk inte var diffusionsöppen när de la över sin duk, vilket de grovt har misskött eftersom det står takdukens namn väl synligt överallt.
Nu är problemet att grannen stängt ångcirkulationen vid min nock, då han lagt över sin duk. Skulle det kunna hjälpa att isolera insidan av yttertaket på min vind för att hindra kondens? Just nu är endast golvet på vinden isolerat.
Enligt min takläggare var det grannens och hans firmas ansvar att säkerställa att min duk inte var diffusionsöppen när de la över sin duk, vilket de grovt har misskött eftersom det står takdukens namn väl synligt överallt.
Nu är problemet att grannen stängt ångcirkulationen vid min nock, då han lagt över sin duk. Skulle det kunna hjälpa att isolera insidan av yttertaket på min vind för att hindra kondens? Just nu är endast golvet på vinden isolerat.
Jag har mätt luftfuktigheten till mellan 80-85 procent enda sen grannens tak las, i november. 60-80 procent innan (60 i september, 70 till strax under 80 i oktober). Just nu har jag lagt upp en torrboll och fått ner luftfuktigheten till precis 80 procent.
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Tack, jag ska kika på det! 🙂
Det är ju inte det smidigaste att byta en halva av taket åt gången eftersom man man lägger över nock sist av uppenbara skäl.
Är det stängt mellan era respektive halvor av vinden?
Du ska inte prata med grannens takfirma utan med grannen om denne nu har gjort åverkan på din takomläggning.
Är det stängt mellan era respektive halvor av vinden?
Du ska inte prata med grannens takfirma utan med grannen om denne nu har gjort åverkan på din takomläggning.
Ja det är stängt mellan på insidan. Jo jag förstår det, vi försökte prata med grannen först som sagt, men vi kom inte överens. Fär mig lät det helt orimligt att lägga en massa pengar på att tejpa ångspärrarna som redan har 10 cm överlapp och som ingem av grannarna har gjort och i ett FTX-ventilerat hus. Själva tejpandet är väl kansle inte orimligt, men arbetet med att riva upp helan hans vindsgolv för att göra det. Samtidigt skrev min granne, på andra sidan, på kontrakt med det företag jag ville ha, så då valde jag tillslut att lägga om taket samtidigt som denne granne. Det är alltså egentligen ett radhus, men tyckte det var krångligare att förklara. Med den här grannen delar vi ett platt tak samt balkongtak, som båda också las om. Grannen som jag delar nocken med informerade mig inte alls om att han tillslut hittat en firma och valt att lägga om i år.
Kan du hänvisa till något om varför jag ska prata med grannen och inte grannens firma?
Kan du hänvisa till något om varför jag ska prata med grannen och inte grannens firma?
För att det är grannen som anlitat firman. Firman har utfört jobbet åt grannen. Ansvaret ligger ytterst på grannen i att utförandet blir korrekt.
Du har inget avtalsmässigt förhållande med grannens firma alls, det har grannen.
Du har inget avtalsmässigt förhållande med grannens firma alls, det har grannen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är bästa tipset för att rikta och plana trä för skärbrädor
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på företag som åtgärdar sättningar
Grund & Markarbeten -
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes