Hej!

Tänkte byta ut blandaren i köket. Det har suttit en väggmonterad där innan och vill byta mot en liknande modell.

Har lyckas få bort blandaren men har nu fastnat på detta steg.

Väggmonterad köksarmatur med avlägsnad blandare, kvarvarande metalldelar på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur får jag bort den här sista delen?
Rostig väggmonterad blandaranslutning med synligt rör, delvis bortmonterad, i ett kök med kaklad vägg.
Skapa konto
Väggmonterad köksblandarfästning i vit kakelvägg, delvis demonterad.
Skapa konto

Krilleman
C Coolek skrev:
Hej!

Tänkte byta ut blandaren i köket. Det har suttit en väggmonterad där innan och vill byta mot en liknande modell.

Har lyckas få bort blandaren men har nu fastnat på detta steg.

Hur får jag bort den här sista delen?
Varför ska du ta bort dessa klassiska "blandarstolpar" om du bara ska byta blandare?

Du behöver en nyckel som passar invändigt, normalt använder man en nippelnyckel till detta.
Men du verkar ha en ovanlig variant med flera spår?!

Tänkvärt dock är att det är en gängad skarv i väggen, den vet man inte konditionen på när man börjar skruva bort saker.
Kan bli dyrt om dessa går sönder.

Klassisk blandarstolpe i metall med gängad bas och anslutning, används vid byte av blandare.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag kan ha fel (har också vägghängd men har inte bytt blandare än) men ska inte det som är kvar användas för att montera den nya? Jag skulle nog inte våga riva mer om inte även rören ska bytas (eller om väggen är öppen från andra hållet).

Redigering: Skrevs innan inlägget ovan

Fattar inte hur jag annars ska montera min nya blandare... Har ju köpt en liten annan modell, för den gamla fanns inte längre

Krilleman
C Coolek skrev:
Fattar inte hur jag annars ska montera min nya blandare... Har ju köpt en liten annan modell, för den gamla fanns inte längre
Vad satt där innan?

Vad har du köpt?

Så här: Två kranar i en diskho, en ny och en gammal. Den nya kranen är märkt "NYA" och är smalare, den gamla kranen är märkt "GAMLA".
Skapa konto

Två olika kranar placerade i en diskho, den nya kromade är smalare än den gamla rostiga.
Skapa konto

Den nya är ju lite smalare, men fick med sånna här för att justera det:
Metalladaptern för rörkopplingar ligger på en yta, använd för justering vid bygg- eller renoveringsprojekt.
Skapa konto

Men jag kanske inte kan fixa detta själv då?

Krilleman Krilleman skrev:
Varför ska du ta bort dessa klassiska "blandarstolpar" om du bara ska byta blandare?

Du behöver en nyckel som passar invändigt, normalt använder man en nippelnyckel till detta.
Men du verkar ha en ovanlig variant med flera spår?!

Tänkvärt dock är att det är en gängad skarv i väggen, den vet man inte konditionen på när man börjar skruva bort saker.
Kan bli dyrt om dessa går sönder.

[bild]
Tack för det! Då ska jag vara lite försiktig då.

Bästa svaret

Krilleman
C Coolek skrev:
Men jag kanske inte kan fixa detta själv då?
Du ser ut att behöva excentrar 160/150.
Alltså med gängan M26x1,5 x G20.

Det ser inte ut som det på den excentern du har fått med.

RSK: 8253308

Kan tex köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/excenterkoppling-m26x1-5utv-x-g20utv-2-pack-blyfri/
https://www.hornbach.se/p/excenterk...-utv-g20-utv-cc-5-mm-2-pack-8253308/10671722/
https://www.vvsbutiken.nu/product.h...d6SR6lV2r3lel3YKNFSZkkr1gbOE5u13qlMv_ngDo2_3f
Två metalliska excentrar med gängor, potentiellt inte överensstämmande med specifikationen M26x1,5 x G20 som nämns i diskussionen.
Skapa konto

Precis, så tänkte jag också! Så kanske räcker att köpa sånna?

Krilleman
C Coolek skrev:
Precis, så tänkte jag också! Så kanske räcker att köpa sånna?
Ja det är det normala i dessa fallen.

La till lite länkar i en sed edit ovan.

Krilleman Krilleman skrev:
Ja det är det normala i dessa fallen.

La till lite länkar i en sed edit ovan.
Tusentack! Då monterar jag tillbaka den gamla så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.