Hej!

När jag var ute och grävde/vände stenar i rabbaten hittade jag detta rör under en stor sten.
Vi bor i en villa med källare byggd 1976, gissar att det har något med dräneringen att göra.

Någon som vet vad det faktiskt är och vad man skall ha det till? Inspektion, rengörning?

Jag kan inte lämna det som det är, kommer att fylla upp med grus ganska snabbt skulle jag tro, behöver nog sätta på ett lock allternativt förlänga det så att det kommer ovan mark. Vad tror ni är bäst att göra?

All input välkommen.

Tusen tack,
Mvh,
Christer

Brunt rör i jord omringat av stenar och växter i rabatten, potentiellt del av dräneringssystemet vid en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun dräneringsrör syns delvis under jord, omgivet av grus och jord, med grön vegetation vid kanten.
Skapa konto

Vad är det för dimension, är det ett 200 rör? Går det att se hur det ser ut i botten, hur många stick finns det?

ev. kanske spolrör till dräneringen

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Påfyllnadsrör till oljetanken? Runt 2”/50 mm? 1976 och källare låter som ett hus som troligtvis hade en oljebrännare.

G
Spolrör till dagvatten? Töm en kanna vatten i stuprännan och lyssna..

Centano Centano skrev:
Vad är det för dimension, är det ett 200 rör? Går det att se hur det ser ut i botten, hur många stick finns det?
Tack Centano.
Röret är 100 invändigt, cirka. Slätt plaströr, inte ett perforerar dräneringsrör.

Bredvid 100 mm plaströret som sticke upp har vi typ en dagvatten brunn, ca 500 - 700 diameter, cement ringar. I det ser vi först två stycket släta plaströr som kommer ut, det är från stuprännorna från var sida huser. Spolade med vatten i stuprännorna och det komm vatten där.

Längre ner ser vi två rör komma ut som är perforerade, bör vara dräneringsrör.

Ytterligare 1 - 1,5 meter ner ser vi vatten.

Röret 100 mm som sticker up går djupare än rören som leder vatten från stuprören in i dagvatten brunnen, troligen lika djupt som dränerings rören eller mer. Ser ut som de går in i ett likadant rör som går horizontellt.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Påfyllnadsrör till oljetanken? Runt 2”/50 mm? 1976 och källare låter som ett hus som troligtvis hade en oljebrännare.
Tack Johan,
Huset har alldrig haft oljebrännare och och oljetank. Det är plaströr, ca 100 mm invändigt.

G Greger_08 skrev:
Spolrör till dagvatten? Töm en kanna vatten i stuprännan och lyssna..
Tack Greger_08.
När jag spolade vatten i stuprören hördes ingenting i 100 mm röret som sticket upp.

Bara i dagvattenbrunnen och där ser man vattnet komma ut med.

Kan vara spolrör för avloppet? Hur ligger det i förhållande till badrum, kök, etc i huset och eventuellt anslutning i gatan? Du kan testa att spola inomhus och lyssna i röret.

• Gilla
Christer_o_Eriksson
  • Laddar…
Her du kollat vad som händer om du spolar i wc eller i kök om du har kommunalt avlopp ?

• Gilla
Christer_o_Eriksson
  • Laddar…
J JSten skrev:
Kan vara spolrör för avloppet? Hur ligger det i förhållande till badrum, kök, etc i huset och eventuellt anslutning i gatan? Du kan testa att spola inomhus och lyssna i röret.
Bingo!
Hörde tydligt spolljud när frugan testspolade i toaletterna.

När jag grävt fram röret lite mer kunde jag även mäta ytterdiametern bättre, visade sig vara 110 mm, stämmer bra med avloppsrör om jag förstått rätt.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Her du kollat vad som händer om du spolar i wc eller i kök om du har kommunalt avlopp ?
Bingo!
Hörde tydligt spolljud när frugan testspolade i toaletterna.

Bästa svaret

C
Bra bra, helt klart ett spolrör. Se till att fixa en propp innan det ramlar ner en sten eller nåt där.
Tar du en vanlig 110-propp får du sätta dit en dubbelmuff också i och med att du har en slätände där.

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra bra, helt klart ett spolrör. Se till att fixa en propp innan det ramlar ner en sten eller nåt där.
Tar du en vanlig 110-propp får du sätta dit en dubbelmuff också i och med att du har en slätände där.
Tack cpalm.

Har just kommit hem från Bahouse och det var precis det jag köpte 😀

Röd plaströrkoppling med en etikett, placerad på ett grått underlag.
Skapa konto
Orange rör med etikett, text: "Marley Deutschland GmbH, KGU DN 110", och streckkod. Används för byggprojekt.
Skapa konto
Röd plastlock från Ostendorf KG med etikett, placerad på en grå yta.
Skapa konto
Orange rördel med märkningen "Ostendorf KG" och specifikationer, inkl. "KGM 110" och "Made in Germany", samt en etikett från Marley Deutschland GmbH.
Skapa konto

Slutresultatet blev inte så dumt.
Orange plastbehållare i en grävd grop med sten och jord, omgiven av några växter och löst grus.
Skapa konto

Passade även på att hälla i ett par, tre hinkar vatten. Givetvis for det net lite grus och skit innan jag fick allt på plats. Förhoppningsvis fick jag bort det med 3 x 10 liter vatten.

• Gilla
Jerby och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.