Hej!
När jag var ute och grävde/vände stenar i rabbaten hittade jag detta rör under en stor sten.
Vi bor i en villa med källare byggd 1976, gissar att det har något med dräneringen att göra.
Någon som vet vad det faktiskt är och vad man skall ha det till? Inspektion, rengörning?
Jag kan inte lämna det som det är, kommer att fylla upp med grus ganska snabbt skulle jag tro, behöver nog sätta på ett lock allternativt förlänga det så att det kommer ovan mark. Vad tror ni är bäst att göra?
All input välkommen.
Tusen tack,
Mvh,
Christer
När jag var ute och grävde/vände stenar i rabbaten hittade jag detta rör under en stor sten.
Vi bor i en villa med källare byggd 1976, gissar att det har något med dräneringen att göra.
Någon som vet vad det faktiskt är och vad man skall ha det till? Inspektion, rengörning?
Jag kan inte lämna det som det är, kommer att fylla upp med grus ganska snabbt skulle jag tro, behöver nog sätta på ett lock allternativt förlänga det så att det kommer ovan mark. Vad tror ni är bäst att göra?
All input välkommen.
Tusen tack,
Mvh,
Christer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Påfyllnadsrör till oljetanken? Runt 2”/50 mm? 1976 och källare låter som ett hus som troligtvis hade en oljebrännare.
Tack Centano.Centano skrev:
Röret är 100 invändigt, cirka. Slätt plaströr, inte ett perforerar dräneringsrör.
Bredvid 100 mm plaströret som sticke upp har vi typ en dagvatten brunn, ca 500 - 700 diameter, cement ringar. I det ser vi först två stycket släta plaströr som kommer ut, det är från stuprännorna från var sida huser. Spolade med vatten i stuprännorna och det komm vatten där.
Längre ner ser vi två rör komma ut som är perforerade, bör vara dräneringsrör.
Ytterligare 1 - 1,5 meter ner ser vi vatten.
Röret 100 mm som sticker up går djupare än rören som leder vatten från stuprören in i dagvatten brunnen, troligen lika djupt som dränerings rören eller mer. Ser ut som de går in i ett likadant rör som går horizontellt.
Redigerat:
Bingo!J JSten skrev:
Hörde tydligt spolljud när frugan testspolade i toaletterna.
När jag grävt fram röret lite mer kunde jag även mäta ytterdiametern bättre, visade sig vara 110 mm, stämmer bra med avloppsrör om jag förstått rätt.
Tack cpalm.C cpalm skrev:
Har just kommit hem från Bahouse och det var precis det jag köpte 😀
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet blev inte så dumt.
Logga in
Skapa konto
Passade även på att hälla i ett par, tre hinkar vatten. Givetvis for det net lite grus och skit innan jag fick allt på plats. Förhoppningsvis fick jag bort det med 3 x 10 liter vatten.
Klicka här för att svara