RoTe
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett konstruktivt tips för att skydda tegelväggen, för det ser ut som att vattningen har skett på bladen istället för mot marken, är att trycka ned takplåtar intill er husvägg. Ser säkert fult ut med det är grannen som kommer se den sidan mest.
Detta blir ju dock svårt utan att beträda grannens mark?

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Svårare än göra det från grannens sida ja.
Kanske det går att göra uppifrån?

Eller dra en pressening med hjälp av rep, det går att göra från din tomt.

• Gilla
Aa Håå och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men givetvis måste grannen få ha häck om han så önskar. Är ditt hus felbyggt får DU åtgärda det, om det innebär rivning eller nån ekonomisk uppgörelse med grannen så du får köpa eller använda hans mark vet jag dock inte.
Tack för tipset!

• Gilla
  • Älska
Karl.oskar och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Svårare än göra det från grannens sida ja.
Kanske det går att göra uppifrån?

Eller dra en pressening med hjälp av rep, det går att göra från din tomt.
Tack snälla! Min dotter säger samma sak!

• Gilla
  • Älska
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Tack för tipset!
Har du erbjudit dig köpa mark remsan metern närmast din kåk för till exempel en halvmiljon? Jag gissar att det behövs minst den summan om grannen både satt häck och staket nära sin tomtgräns.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får ta bort de rötter som tränger in på din tomt.
Att vatten som spolas på väggen kan förstöra fattar jag, be grannen vara försiktig vid häck vattning. Det vatten som finns i jorden måste du ju hantera med dränering så det inte tränger in.

Att din fastighet är bebygd ända fram till tomtgräns är ju inget som får eller ska hindra grannen från att använda sin tomt på ett normalt sätt, odla häck osv.
Tack för din synpunkt.
Grannen går inte att prata med. Vi har försökt oändliga gånger. Problemet är hans inställning och hat. Detta kan vi inte göra något mot. Han klipper växter som växer i vår trädgård, bara olagligt ovanför staketet, förhindrar byggarbetarna att jobba. Vi hade svårigheter att anlita folk pga han. Han blev en inspektör av vårt bygge, anmäler allt och kontinuerligt till olika myndigheter, använder sina kontakter (han har många). Målet är att skada oss så mycket det går. Jag vill gärna ha hög staket att slippa honom, men lagen inte tillåter. Han tycker att han har makten att göra och säga vad han vill.
Jag kommer aldrig ge upp mina rättigheter.
Vi ville bara leva i fred utan trakasserier.

• Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 9 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Tack för din synpunkt.
Grannen går inte att prata med. Vi har försökt oändliga gånger. Problemet är hans inställning och hat. Detta kan vi inte göra något mot. Han klipper växter som växer i vår trädgård, bara olagligt ovanför staketet, förhindrar byggarbetarna att jobba. Vi hade svårigheter att anlita folk pga han. Han blev en inspektör av vårt bygge, anmäler allt och kontinuerligt till olika myndigheter, använder sina kontakter (han har många). Målet är att skada oss så mycket det går. Jag vill gärna ha hög staket att slippa honom, men lagen inte tillåter. Han tycker att han har makten att göra och säga vad han vill.
Jag kommer aldrig ge upp mina rättigheter.
Vi ville bara leva i fred utan trakasserier.
Köp då grannens fastighet

• Haha
  • Gilla
Tigers eye och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp då grannens fastighet
Är den ens till salu?

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Det ville jag inte göra för 25 år sedan, fast min man tänkte på att köpa det. Jag sa nej till honom. Huset ligger nära en stor trafikerad väg och har dålig planlösning. Tyvärr den här mannen köpte huset istället. Man skulle ha tänkt strategiskt, jag ångrar mig djupt.

• Gilla
  • Ledsen
ylven och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Är den ens till salu?
Det går väl åt ett bud grannen inte kan motstå, förslagsvis dubbla marknadsvärdet.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Solvide och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Många konstiga "råd" här..

Dokumentera!
Filma grannen när han vattnar.
Det är uppenbart att han gör det enbart för att jävlas.
Fogar och tegelsten riskerar att frostsprängas om det fryser.

Rättvisan är på er sida.
Trakasserier är vad grannen ägnar sig åt och det är viktigt att du dokumenterar allt.
För dagbok och filma så fort du får chansen så har du ett mycket bra utgångsläge i en framtida rättstvist.

• Gilla
  • Älska
Olaf3 och 74 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många konstiga "råd" här..

Dokumentera!
Filma grannen när han vattnar.
Det är uppenbart att han gör det enbart för att jävlas.
Fogar och tegelsten riskerar att frostsprängas om det fryser.

Rättvisan är på er sida.
Trakasserier är vad grannen ägnar sig åt och det är viktigt att du dokumenterar allt.
För dagbok och filma så fort du får chansen så har du ett mycket bra utgångsläge i en framtida rättstvist.
Tack så mycket för dina goda råd!🌷

• Gilla
  • Älska
Beemaster och 10 till
  • Laddar…
Fasaden och grunden måste väl tåla vatten, det är ju utomhus?

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Fasaden och grunden måste väl tåla vatten, det är ju utomhus?
Nja.
Om man medvetet står och spolar vatten på fasaden och det sen inte hinner torka innan det blir minusgrader på natten så finns det ju risk att teglet går sönder.

Skulle likställa det med skadegörelse.

Tyvärr så är det nog svårt att sätta dit honom för något brottsligt och få honom dömd.

Alternativen är nog som ovanstående redan nämnt.
1. Kom överens.
2. Flytta
3. Få grannen att flytta
4. Få grannen att sluta

Alternativ 3 eller 4 verkar ju bara vara möjligt om du köper ut honom dyrt eller om du på något sätt (här spelar ens moraliska kompass roll) lyckas övertyga honom.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Hade jag varit dig så hade jag flyttat om jag verkligen inte älskade huset/området/läget.
Hur ser ditt drömboende ut? Vill man verkligen ha grannar så nära?

Livet är för kort för att lägga energi på såna människor.

• Gilla
Robomow och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.