12 542 läst ·
76 svar
13k läst
76 svar
Vad gäller för soptunna på annans tomt?
Sida 1 av 6
Har en sommarstuga där jag har en soptunna som töms under sommarhalvåret. Soptunnan får inte stå på min sida av vägen då kommunens sopbil endast kan ta soptunnor på andra sidan vägen. Därför har jag ställt min soptunna på grannens tomt(för att få tunnan tömd) vilket gått bra i 1 år. Men nu har grannen börjat flytta vår soptunna till min sida av vägen och då tömmer kommunen inte soptunnan 
Vet inte hur jag skall lösa detta smidigt, helst att kommunen accepterar att ta min tunna manuellt på min sida av vägen. Jag har pratat med grannen utan resultat då han anser att det inte är hans problem.
Snart kommer kommunen ställa ut 2 tunnor som skall tömmas i olika intervall.
Misstänker att jag har inget att hämta juridiskt. Men förslag på lösning mottages tacksamt!
Kan inte åka till sommarstugan så fort det är tömning, det är för långt...
Vet inte hur jag skall lösa detta smidigt, helst att kommunen accepterar att ta min tunna manuellt på min sida av vägen. Jag har pratat med grannen utan resultat då han anser att det inte är hans problem.
Misstänker att jag har inget att hämta juridiskt. Men förslag på lösning mottages tacksamt!
Bästa svaret
Försök komma överens med grannen är det enkla svaret.
Går inte det får du försöka komma överens med kommunen om en plats där du kan få markägarens medgivande att ställa dina tunnor. I grund och botten ska kommunen hämta vid din fastighet men för fritidsfastigheter kan du bli anvisad en plats av kommunen upp till några hundra meter från fastigheten.
Läs mer här:
https://www.avfallsverige.se/fakta-statistik/kommunalt-ansvar/anvisning-av-hamtningsplats/
Går inte det får du försöka komma överens med kommunen om en plats där du kan få markägarens medgivande att ställa dina tunnor. I grund och botten ska kommunen hämta vid din fastighet men för fritidsfastigheter kan du bli anvisad en plats av kommunen upp till några hundra meter från fastigheten.
Läs mer här:
https://www.avfallsverige.se/fakta-statistik/kommunalt-ansvar/anvisning-av-hamtningsplats/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Prata med kommunen hur du skall gå tillväga då grannen inte vill ha din(a) soptunna/or på sin tomt. Kan ha en viss förståelse för det beroende på grannens tomtstorlek och förutsättningar. Tycker att är kommunens problem att lösa.M matbe64 skrev:Har en sommarstuga där jag har en soptunna som töms under sommarhalvåret. Soptunnan får inte stå på min sida av vägen då kommunens sopbil endast kan ta soptunnor på andra sidan vägen. Därför har jag ställt min soptunna på grannens tomt(för att få tunnan tömd) vilket gått bra i 1 år. Men nu har grannen börjat flytta vår soptunna till min sida av vägen och då tömmer kommunen inte soptunnan
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag håller med föregående. Prata med kommunen och försök att hitta en lösning. Jag menar att du kan ju inte vara den enda som har det här problemet.
Sopbilen vill inte köra till oss utan har ställt soptunnan vid postlådorna en knapp kilometer bort. Flyttar jag den till fastighetsgränsen flyttar de tillbaka den. Jag ringde kommunen om detta för ett antal år sedan, men de var tydliga med att det inte var deras problem att hitta en plats för soptunnan som uppfyllde deras krav på vändcirkel för lastbil m.m. Det förväntades jag lösa. Formellt står soptunnan alltså på en annan fastighetsägares tomt. Jag har aldrig fått någon lösning på hur man ska göra om de klagar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Beroende på vad kommunen svarar, vill de inte lösa det, så prata med grannen igen och berätta vad kommunen sa, erbjud grannen en slant för att flytta din soptunna den dagen som det är tömning.M matbe64 skrev:Har en sommarstuga där jag har en soptunna som töms under sommarhalvåret. Soptunnan får inte stå på min sida av vägen då kommunens sopbil endast kan ta soptunnor på andra sidan vägen. Därför har jag ställt min soptunna på grannens tomt(för att få tunnan tömd) vilket gått bra i 1 år. Men nu har grannen börjat flytta vår soptunna till min sida av vägen och då tömmer kommunen inte soptunnan
Om jag sätter mig in i grannens situation så skulle jag tycka det var okej om tunnan ställdes ut kvällen innan och togs tillbaka direkt efter tömning.
Att ha en tunna stående hela tiden är ingen höjdare med avseende på lukt och även alla flugor som kläcks i tunnorna.
Att ha en tunna stående hela tiden är ingen höjdare med avseende på lukt och även alla flugor som kläcks i tunnorna.
Varför kan de inte ta kärlen från din sida vägen? Låter märkligt. Kravet kan väl inte alltid vara att kärlen ska vara på höger eller vänster sida. Är det en väg med heldragen linje som sopbilen inte får korsa?
Har själv jobbat som sopåkare och jag har aldrig hört talas om att kärl står på fel sida vägen så det fångade mitt intresse. 😀
Har själv jobbat som sopåkare och jag har aldrig hört talas om att kärl står på fel sida vägen så det fångade mitt intresse. 😀
Bra fråga, det gick bra i nästan 20 år. Men flera året sa kommunen till att de inte längre kunde ta vår tunna manuellt. De kör med en automatisk sidlastare som bara kan lasta från en sida av vägen.Siggelito3000 skrev:
Varför kan de inte ta kärlen från din sida vägen? Låter märkligt. Kravet kan väl inte alltid vara att kärlen ska vara på höger eller vänster sida. Är det en väg med heldragen linje som sopbilen inte får korsa?
Ah! Då förstår jag. Jag är van vid att man tar kärlen manuellt. Då går rutten bara åt ett håll då. Är det bara du som har detta problemet? Eller finns det fler hus på din sida vägen som måste dra över kärlen till motsatt sida?M matbe64 skrev:
Om din granne trilskas kanske det finns någon som är lättare att handskas med längre in på vägen.