maxmsm skrev:
Inte ringa, maila.
Du får tycka så.
/W

P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du får tycka så.
/W
Skrivet är alltid bäst med de kommunala clownerna.

M matbe64 skrev:
Hmmm, förstår inte vad du menar. Soptunnan blir inte tömd om den står på fel sida av vägen. Du läste inte nog inte hela mitt inlägg.
joo det gjorde jag hade jag vart din granne hade jag inte velat ha din tunna på min mark

4774
O [old rusty] skrev:
Härryda Kommun.
"Vändplan för en normal sopbil ska ha en diameter av 18 meter med en hindersfri remsa på ytterligare 1,5 meter runt om."

Nu ser jag att dom lagt till alternativet trepunktsvändning. Fanns inte från början är jag rätt säker på. Vår väg faller dock på krav på 5.5 m körbana om det finns mötande trafik.

Och enligt kommunen faller jobbet på mig att förhandla med fastighetsägaren där dom tycker det är lämpligt att min tunna ska stå.

"Om det inte är du som äger den marken så behöver du stämma av med markägaren så att det är okej att kärlen står där."

Som markägare hade jag sagt nej.
Vår sopbil kan för det första plocka upp tunnorna från vilket håll som helst men vänder genom att köra upp på vår eller efterliggande grannes uppfart och backar sedan ut för att vända. Kan de inte göra lika hos er
M matbe64 skrev:
Har en sommarstuga där jag har en soptunna som töms under sommarhalvåret. Soptunnan får inte stå på min sida av vägen då kommunens sopbil endast kan ta soptunnor på andra sidan vägen. Därför har jag ställt min soptunna på grannens tomt(för att få tunnan tömd) vilket gått bra i 1 år. Men nu har grannen börjat flytta vår soptunna till min sida av vägen och då tömmer kommunen inte soptunnan :(
Vet inte hur jag skall lösa detta smidigt, helst att kommunen accepterar att ta min tunna manuellt på min sida av vägen. Jag har pratat med grannen utan resultat då han anser att det inte är hans problem.

Snart kommer kommunen ställa ut 2 tunnor som skall tömmas i olika intervall.

Misstänker att jag har inget att hämta juridiskt. Men förslag på lösning mottages tacksamt!

Kan inte åka till sommarstugan så fort det är tömning, det är för långt...
Vår sopbil vänder genom att köra upp på vår eller efterkommande grannes uppfart och backar sedan ut för att vända. Går det inte att få till en liknande lösning? De flesta större lastbilar, skogsmaskiner, ambulanser använder sig av samma metod. Nästan så jag funderar på att ta ut någon form av nyttjandepeng 😂. Skämt åsido, det kan vara så här lätt.

H
D David__11 skrev:
Obligatoriskt att ha hämtning. Den går inte att säga upp om man inte kan visa att stugan står tom och inte används. Iaf i den kommun vi har stuga i. Vi använder inte vår soptunna men måste ändå betala.
Vår kommun så kan dom grannarna som delar tomt gräns gå ihop och ha gemensam tunna för mat och restavfall.
Man kan även anmäla uppehåll i sophämtning beroende på om man har längre semester.

P
4774 4774 skrev:
Vår sopbil kan för det första plocka upp tunnorna från vilket håll som helst men vänder genom att köra upp på vår eller efterliggande grannes uppfart och backar sedan ut för att vända. Kan de inte göra lika hos er

Vår sopbil vänder genom att köra upp på vår eller efterkommande grannes uppfart och backar sedan ut för att vända. Går det inte att få till en liknande lösning? De flesta större lastbilar, skogsmaskiner, ambulanser använder sig av samma metod. Nästan så jag funderar på att ta ut någon form av nyttjandepeng 😂. Skämt åsido, det kan vara så här lätt.
Problemet är nog till stor del att många av de som kör sopbilarna är de som inte får andra jobb som lastbilschaufförer, så verkar det vara i mitt område, sämre förare får man leta efter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Problemet är nog till stor del att många av de som kör sopbilarna är de som inte får andra jobb som lastbilschaufförer, så verkar det vara i mitt område, sämre förare får man leta efter.
Rimligtvis så måste de ju ha körkort för lastbil.Så kan de inte vända genom att backa in på en infart så antyder det att de fått körkortet på något konstigt sätt.

maxmsm skrev:
Anledningen till att chaufförer inte vill jobba som sopbilschaufförer är för att de är lata. De vill bara sitta och trycka i hytten mil efter mil istället för att arbeta fysiskt. Det rör sig sällan om kompetens. Kör du ner saker blir du inte långvarig och sopbilen ska fram överallt så risken är betydligt större än för andra chaufförer som bara håller sig till stora vägar.

Problemet är snarare att det sitter någon tjänsteman och bestämmer mått på vägar som lastbilen får köra på utan att ha erfarenhet av att ha framfört ett större fordon själv. Skulle chaufförerna själva fatta beslut om vilka vägar man kan köra in på skulle betydligt fler kärl tömmas.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:

Känner några i annan del av landet där man upphandlat nya sopbilar och liknande regler ska träda i kraft. Där är det totalförbud på att backa med sopbilen, så finns det inte vändplan på 21m (eller däromkring, minns inte exakt) så åker heller inte sopbilen in är beskedet.

Men än är det inte helt igenom. Främst för att det då blir väldigt många som måste dra sina soptunnor två kilometer till en plats som ingen markägare tillåter.

Kommunala tjänstemän… 🙄

H Hybro skrev:
Det behöver de inte veta...

Typ säg att det blir inga sopor.
Det funkar om huset står tomt, inte om det används.
O [old rusty] skrev:
Härryda Kommun.
"Vändplan för en normal sopbil ska ha en diameter av 18 meter med en hindersfri remsa på ytterligare 1,5 meter runt om."

Nu ser jag att dom lagt till alternativet trepunktsvändning. Fanns inte från början är jag rätt säker på. Vår väg faller dock på krav på 5.5 m körbana om det finns mötande trafik.

Och enligt kommunen faller jobbet på mig att förhandla med fastighetsägaren där dom tycker det är lämpligt att min tunna ska stå.

"Om det inte är du som äger den marken så behöver du stämma av med markägaren så att det är okej att kärlen står där."

Som markägare hade jag sagt nej.
Det har varit likadana krav i vår kommun sedan i alla fall 15 år tillbaka. Kravet på att de inte får backa härstammar från tiden innan bilarna fick backkamera. Nu hittar jag inte foldern med kraven längre (den var på papper). Jag hittar dock precis samma krav hos andra kommuner så det är nog något centralt bestämt:

https://www.merab.se/privat/min-sophamtning/fritt-fram-for-sopbilen-vi-varnar-om-sakerheten/

P
L lbgu skrev:
Rimligtvis så måste de ju ha körkort för lastbil.Så kan de inte vända genom att backa in på en infart så antyder det att de fått körkortet på något konstigt sätt.
Det konstiga sättet är gymnasieutbildning.

H
tensiden tensiden skrev:
Känner några i annan del av landet där man upphandlat nya sopbilar och liknande regler ska träda i kraft. Där är det totalförbud på att backa med sopbilen, så finns det inte vändplan på 21m (eller däromkring, minns inte exakt) så åker heller inte sopbilen in är beskedet.

Men än är det inte helt igenom. Främst för att det då blir väldigt många som måste dra sina soptunnor två kilometer till en plats som ingen markägare tillåter.

Kommunala tjänstemän… 🙄
Mycket med att de inte ska backa är väl att de fort kan missa ett barn som springer in bakom lastbilen.
Så det går då fort in på arbetsmiljön.

H Hallerudsbo skrev:
Mycket med att de inte ska backa är väl att de fort kan missa ett barn som springer in bakom lastbilen.
Så det går då fort in på arbetsmiljön.
Jo, och sopbilar är spännande för små barn. Numera sitter det kameror och sensorer även på lastbilar.

L lbgu skrev:
Hos mig så klarade de inte av att hålla bilen på vägen, de körde sönder dikena på bägge sidor av vägen. Konstigt nog kan de numera hålla sig i mitten av vägen efter att jag klagat till deras arbetsgivare. Att jag dessutom berömde den unga tjejen som klarar av att hålla den mycket bredare återvinningsbilen utanför dikena, kan också ha påverkat....

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Skrivet är alltid bäst med de kommunala clownerna.
Ja, det håller jag med om, men om man ringer ledarhunden/chefen/den som bestämmer, kan utfallet bli annorlunda.
Hur vet jag det här?
Jo jag har provat 2 gånger med lyckat resultat, och det bara med kommunen.
Tips på hur man får som man vill är att tala om hur man känner och skratta på rätt ställen, då kan skrivbordsriddaren lyfta sig till och bli människa.
/Workingclasshero

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.