12 552 läst ·
76 svar
13k läst
76 svar
Vad gäller för soptunna på annans tomt?
Det här måste ju vara Kommunens problem att lösa. Sålänge du har ett helt vanligt soptömningsavtal, så måste de ju tömma tunnan vid vägkant. De kan väl enbart ha önskemål om att samla tunnorna på en sida av vägen. Men om tomtägaren vägrar, så kan det inte vara ditt problem.
Det skulle vara intressant att höra hur de menar att man ska göra i dessa situationer?
Det skulle vara intressant att höra hur de menar att man ska göra i dessa situationer?
Haha, postlådor på samma plats, jag brukar tänka på det när jag åker in till samhället. Här ute i byn har vi samlat postlådor trots att det är rätt långt mellan fastigheterna. När man kommer in mot mer tätbebyggt där fastigheterna står tätt, där är det en postlåda vid var infartGrannens Häck skrev:
Måste vara rätt stora sopbilar, vändplan på en skogsväg för timmerbil med släp skall diameter vara på minst 22mF fribygg skrev:
Det där måste dom ju ändra, eller så är det en kommun helt utan landsbygd.O [old rusty] skrev:
men det är ju bara sopor i tunnan när du är där resten av tiden vad spelar det för rollM matbe64 skrev:Har en sommarstuga där jag har en soptunna som töms under sommarhalvåret. Soptunnan får inte stå på min sida av vägen då kommunens sopbil endast kan ta soptunnor på andra sidan vägen. Därför har jag ställt min soptunna på grannens tomt(för att få tunnan tömd) vilket gått bra i 1 år. Men nu har grannen börjat flytta vår soptunna till min sida av vägen och då tömmer kommunen inte soptunnan
Vet inte hur jag skall lösa detta smidigt, helst att kommunen accepterar att ta min tunna manuellt på min sida av vägen. Jag har pratat med grannen utan resultat då han anser att det inte är hans problem.
Snart kommer kommunen ställa ut 2 tunnor som skall tömmas i olika intervall.
Misstänker att jag har inget att hämta juridiskt. Men förslag på lösning mottages tacksamt!
Kan inte åka till sommarstugan så fort det är tömning, det är för långt...
Hur kan det vara förvirrande att din granne inte vill ha din soptunna på sin tomt en vecka?M matbe64 skrev:
Vad säger grannen om att er soptunna står hos dom på tömningsdagen då? Kanske går att hitta någon som mot en liten peng kan ställa fram tunnan inför tömning och ställa tillbaka den hos er när den är tömd? Kanske till och med att grannen kan hjälpa er med detta?
Om er granne tvärvägrar att ha er tunna på sin tomt på tömningsdagen får ni väl fråga kommunen vad dom har för tankar på att lösa det?
Om er granne tvärvägrar att ha er tunna på sin tomt på tömningsdagen får ni väl fråga kommunen vad dom har för tankar på att lösa det?