4 273 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Hydrofor klickar. Tömde den. Finns inte något uttag för luftning. (Bilder finns)
Eller också stänger du bara kranarna och startar pumpen. Då slipper man dessutom överraskningar vid strömavbrott.
Dom svarta rattarna är ventiler som stänger av så nivåröret är isolerat från tanken.V Velinga2002 skrev:OKej, tack för en bra beskrivning! 15 sekunder tog det för den att slå till.
Vattenståndsglaset är helt brunt och jag får inte loss det! Är det de svarta "rattarna" jag ska skruva i för att lossa på det? Hade verkligen behövt byta det. Bor nära jkpg så ska köps ett sånt rör och ett uttsg för luftning.
Temporärt:
Skulle jag kunna tömma systemet helt på vatten så att mätaren är nere på 0 och sedan tillföra luft till säg 1/100 - 2/200 på mätaren? Sedan tillföra vatten i systemet? Vad hade ett acceptabelt och ofarligt tryck varit då?
[bild]
Ursäktar om detta låter tokigt. Försöker bara göra det bästa av situationen.
Givetvis ska jag ha en röris hit men fick problem med bilen igår också så kmr vara en fattig grabb just nu, hahaha.
Uppskattar verkligen alll hjälp jag får av er!
Mvh
Velinga2002
Öppnar du dom ser du nivån i tanken.
Är dom stängda ser du inte vattennivån i tanken.
Nivåröret lossas genom att skruva loss de två muttrarna som sitter runt röret i över/underkant.
Innanför muttrarna sitter en gummipackning/ oring som ser till att det är tätt när muttern är dragen.
Röret är lätt flexibelt och kan böjas såpass att det går att lossa i ena änden och kan då tas bort.
Om röret är gammalt kan det ha blivit hårt/sprött och kan då gå sönder om man försöker ta i för mycket.
Tack så mycket! Drar jag åt plus hållet på både ratten där uppe och nere för att få se vattentrycket i röret?D Dilato skrev:Dom svarta rattarna är ventiler som stänger av så nivåröret är isolerat från tanken.
Öppnar du dom ser du nivån i tanken.
Är dom stängda ser du inte vattennivån i tanken.
Nivåröret lossas genom att skruva loss de två muttrarna som sitter runt röret i över/underkant.
Innanför muttrarna sitter en gummipackning/ oring som ser till att det är tätt när muttern är dragen.
Röret är lätt flexibelt och kan böjas såpass att det går att lossa i ena änden och kan då tas bort.
Om röret är gammalt kan det ha blivit hårt/sprött och kan då gå sönder om man försöker ta i för mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Är i källaren just nu och tömmer det manuellt för att göra det bästa av situationen.
Jag tror allt det är möjligt att se vattennivån isf men rattarna sitter så jäkla hårt. Vill bara veta att jag skruvar åt rätt håll! xD
Tack återigen. Snabba svar idag
Logga in
Skapa konto
(Mys nere på källare golvet i skrivande stund) hahaha
Har du kollat till- och frånslagstryck? Tanken är godkänd för 6 bar. Så länge du inte fyller mer än så är det ofarligt. För att utnyttja tanken maximalt vill du ha så stor luftvolym som möjligt. Fyller du för mycket så sjunker vattennivån under rören och du får ut luft i vattenrören. Att fylla luft med tom tank går det också. Men du bör pumpa till ett lägre tryck än tillslagstrycket.V Velinga2002 skrev:
Jag har provat en gång att ta bort vattenståndsröret, plugga i en ände och fylla det med kalkosan som fick stå i någon timme. Sedan var det klart igen. Så man kanske inte måste byta. Men ett nytt rör är billigt.
Ja. Men om det sitter hårt är det ibland inte uppenbart om den är öppen eller stängd. I röret ser du vattennivån om båda kranarna är öppna. På manometern ser du trycket om minst en av kranarna är öppen. Är båda kranarna stängda så kan du inte läsa av trycket på manometern.V Velinga2002 skrev:
Du vrider mot vänster (+) för att öppna ventilerna precis som vilken vattenkran som helst.V Velinga2002 skrev:
Det du ser är vattennivån i tanken, vattentrycket är inte riktigt samma sak, det det du på tryckmätaren högst upp på nivåröret.
Oj glömde att specificera detta! Det var mellan 200-350 som den arbetade mellan.A Avemo skrev:Har du kollat till- och frånslagstryck? Tanken är godkänd för 6 bar. Så länge du inte fyller mer än så är det ofarligt. För att utnyttja tanken maximalt vill du ha så stor luftvolym som möjligt. Fyller du för mycket så sjunker vattennivån under rören och du får ut luft i vattenrören. Att fylla luft med tom tank går det också. Men du bör pumpa till ett lägre tryck än tillslagstrycket.
Jag har provat en gång att ta bort vattenståndsröret, plugga i en ände och fylla det med kalkosan som fick stå i någon timme. Sedan var det klart igen. Så man kanske inte måste byta. Men ett nytt rör är billigt.
Okej, vilket håll drar jag rattarna för att se vattentrycket? Innan så var röret tomt på vatten nämligen.J jonaserik skrev:
Jag måste väl ha en sån ventil för tilluft innan jag kan tillföra luft? En sån 'kulle' länka
Logga in
Skapa konto
var 10 sekuns kommer det ut lite mer vatten med skräp och även luft.
Kan det ha fastnat luft i "bladdern" ? Vet inte vad den komponenten heter på svenska. Låter det fortsätta tills allt äckligt/luft pumpats ut.
Bladder översätts till blåsa på svenska. Det finns i hydropresser, men inte i din hydrofor.
Bästa svaret
Det finns ingen "bladder" i en sån här tank.V Velinga2002 skrev:Oj glömde att specificera detta! Det var mellan 200-350 som den arbetade mellan.
Okej, vilket håll drar jag rattarna för att se vattentrycket? Innan så var röret tomt på vatten nämligen.
Jag måste väl ha en sån ventil för tilluft innan jag kan tillföra luft? En sån 'kulle' länka
[bild]
var 10 sekuns kommer det ut lite mer vatten med skräp och även luft.
Kan det ha fastnat luft i "bladdern" ? Vet inte vad den komponenten heter på svenska. Låter det fortsätta tills allt äckligt/luft pumpats ut.
Öppna vattenkranar i huset så luft kan komma in, då kommer vattnet att rinna ut fortare.
Du behöver inte tillföra någon extra luft när tanken väl har tömts, då finns det en naturlig luftmängd i tanken som räcker till att skapa ett tryck när du fyller på med vatten.
Okej, öppnar kranarna i huset! Bra förslag. kom ut ännu mer när jag öppnade kranen i badrummet! så jag kmr alltså inte tillföra någon mer luft via kompressor? Läste detta i en annan tråd men blev tveksam när det började klicka efter en vecka efter ja tömt det. Tömde den nog inte ordentligtD Dilato skrev:Det finns ingen "bladder" i en sån här tank.
Öppna vattenkranar i huset så luft kan komma in, då kommer vattnet att rinna ut fortare.
Du behöver inte tillföra någon extra luft när tanken väl har tömts, då finns det en naturlig luftmängd i tanken som räcker till att skapa ett tryck när du fyller på med vatten.
Logga in
Skapa konto
Katterna inspekterar.
Tack för alla svar gubbar! Svårt att svara alla medans jag grejar och lilla katten försöker dricka av vattnet (hon är instängd i vardagsrummet nu! Uppskattar all er hjälp!! Update imorgon om jag inte svarar mer. Tack så hemskt mycket!
Logga in
Skapa konto
Tryckmätaren var på noll men såfort jag öppnade kranarna på övervåningen började det komma ordentligt mycket mer vatten ändå! Update imorgon som sagt. Men feelingen är att detta var det jag missat!.D Dilato skrev:Det finns ingen "bladder" i en sån här tank.
Tack Dilato!
Nej, det varken behövs eller går (just nu utan att bygga om med luftventil).V Velinga2002 skrev:
En hydrofor bygger på att luften som ryms i en tom tank komprimeras när vatten fylls på underifrån.
Vattenvolymen i tanken ska pendla mellan typiskt en tredjedel minimum ( den nivå när pumpen ska starta och fylla på mer vatten) och tre fjärdedelar (den nivå när pumpen ska stoppa).
Den komprimerade luften i tanken trycker ut vattnet i ledningen så pumpen inte behöver starta/stoppa hela tiden så fort vatten behövs, det sliter på pumpen.
Eftersom vattnet har direkt kontakt med luften löser sig en liten del av luften i vattnet, och luftmängden sjunker över tid så pumpen startar/stoppar oftare för luftkudden blir mindre och mindre.
Därför behöver man periodisk göra den manöver du nu gör för att återställa luftkuddens storlek.
Moderator får gärna markera tråden som (löst) så användare i framtiden kan lära sig ifrån mitt misstag. Det Dilato skriver stämmer 100%.
Felet jag gjorde var att enbart öppna kranen i källaren.
Tryckmätaren visade 0 och inget mer vatten kom ut. Då utgick jag från stt den var helt tom. Men såfort jag öppnade kranarna på övervåningen kom det ut 25-30L mer vatten.
Nu fungerar allt som det ska!
Tips: När hydroforen är tom starta pumpen och spola lite. Det kom ut en massa gegga även efter total tömning.
Nu firas det med några öl, Diablo 4 och att vakna på förmiddagen imorgon! #ZoomerLife
Mvh
Velinga2002
Felet jag gjorde var att enbart öppna kranen i källaren.
Tryckmätaren visade 0 och inget mer vatten kom ut. Då utgick jag från stt den var helt tom. Men såfort jag öppnade kranarna på övervåningen kom det ut 25-30L mer vatten.
Nu fungerar allt som det ska!
Tips: När hydroforen är tom starta pumpen och spola lite. Det kom ut en massa gegga även efter total tömning.
Nu firas det med några öl, Diablo 4 och att vakna på förmiddagen imorgon! #ZoomerLife
Mvh
Velinga2002
Klicka här för att svara