Vi har sedan inflytt haft problem med vårt golvvärmesystem från Uponor.
Systemet ( från 2023) ger ifrån sig ett kraftigt klickljud som hörs i hela huset. När ljudet väl börjar upprepas det ungefär var 30:e minut, tills det plötsligt upphör igen. Det handlar alltså inte om det vanliga ljudet från ställdonen (“hattarna”) när de öppnar och stänger.
Ibland kan det sedan gå 2–3 veckor utan några ljud alls, innan det plötsligt startar igen.
Är det någon som känner igen detta och också har Uponor?
Klickljudet hörs vid ca 6 sek i filen samt ca 20 sek.
Alltid två klick och sen går det ett par sekunder och avslutas med ett.
Systemet ( från 2023) ger ifrån sig ett kraftigt klickljud som hörs i hela huset. När ljudet väl börjar upprepas det ungefär var 30:e minut, tills det plötsligt upphör igen. Det handlar alltså inte om det vanliga ljudet från ställdonen (“hattarna”) när de öppnar och stänger.
Ibland kan det sedan gå 2–3 veckor utan några ljud alls, innan det plötsligt startar igen.
Här kommer lite bilder 
Alla termostat är öppna förövrigt i rummen.
Ska läggas till att jag även har en Nibe 750
Alla termostat är öppna förövrigt i rummen.
Ska läggas till att jag även har en Nibe 750
Det kan vara RELAY 1 (PUMP) eller RELAY 2 (BOILER) som växlar.
https://brandportal.uponor.com/m/7053f6c7afc5716b/original/QG-Smatrix-Wave-Pulse-INT-1094645-v5.pdf
https://brandportal.uponor.com/m/7053f6c7afc5716b/original/QG-Smatrix-Wave-Pulse-INT-1094645-v5.pdf
Samma. Bott i huset sedan det byggdes 2019. Fungerat felfritt i alla år. Men för ca 1-2 månader sedan började samma klickande ljud var 30:e min.C Copo skrev:Vi har sedan inflytt haft problem med vårt golvvärmesystem från Uponor.
[media]
Man hör att det kommer från Relay 1-2. Har du löst det?
Det visade sig vara en inställning i appen. Jag fick hjälp av Uponor och där kan man ändra relay inställningen. Hos oss var den inställd på “pump”.P -Pero- skrev:
Gå in på systeminställningar i appen, sedan till installatörsinställningar. Där ändrade jag från “pump” till “Ej konfigurerad” och därefter har det funkat.
P -Pero- skrev:Samma. Bott i huset sedan det byggdes 2019. Fungerat felfritt i alla år. Men för ca 1-2 månader sedan började samma klickande ljud var 30:e min.
Man hör att det kommer från
Ok. Det finns två appar. Vanliga Uponor och Uponor Smatrix Pulse 2. Villken använder du?C Copo skrev:Det visade sig vara en inställning i appen. Jag fick hjälp av Uponor och där kan man ändra relay inställningen. Hos oss var den inställd på “pump”.
Gå in på systeminställningar i appen, sedan till installatörsinställningar. Där ändrade jag från “pump” till “Ej konfigurerad” och därefter har det funkat.
Det svaret jag fick från kundtjänst var:
”Börja med att byta säkringen bakom luckan till vänster där det står T5.
Säkrings typ: (T5 F3, 15AL 250V)”
Har inte hunnit byta säkring ännu.
Klicka här för att svara