SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Nej kanske overkill psu hehe
Nej, kör själv ett 1000w nätaggregat. Det är dock passivt kylt under 400w ( guds gåva) haha.

• Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Gissar att det är en vanlig 1 eller 1.5mm kabel. Svårt att säga utan att se den. Ofta kan det dock vara tryckt på kabeln. Om det inte står med enkelt synbar text så känn längs kabeln efter ojämnheter. Texten kan vara 'gjuten' i själva manteln. Står kanske 3G1 eller 3G1.5

Sen är det en ändhylsa du ska ha.
Ungefär denna nedan. Beroende på tjockleken på kabeln dock.
[länk]
Jag köpte från hornbach det du länka, är det korrekt som jag satt in den på bild?

Ska jag använda tången på bilden och klämma hårt och sedan sätta i kontakten med skruvarna som också är på bild. Vad är den svarta kragen till för i ändhylsan ska jag röra den?
Elektrisk installation, avskalade kablar, tång, pekande pil, mätningsunderlag, svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Skulle varmt rekommendera att löda fast trådarna i ett uttag gjort för det.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag köpte från hornbach det du länka, är det korrekt som jag satt in den på bild?

Ska jag använda tången på bilden och klämma hårt och sedan sätta i kontakten med skruvarna som också är på bild. Vad är den svarta kragen till för i ändhylsan ska jag röra den?
[bild]
Jag skulle inte använda tången på bilden, här är ett exempel på tång för ändhylsor.

https://www.hornbach.se/p/crimptang...=6094005&trackArticleCrossType=we&url=5216909

Den svarta kragen ska du inte göra något med.

L Lilak skrev:
Jag skulle inte använda tången på bilden, här är ett exempel på tång för ändhylsor.

[länk]

Den svarta kragen ska du inte göra något med.
Känns onödigt köpa tång för 3 kablar bara eller :(? Jag har en bredare vanlig tång men det kanske heller inte blir bra

Bästa svaret

Kläm ihop ändhylsan tvärs över den metalliska delen så den sitter kvar med tången du hade på bilden, se till så att kardelerna syns längst fram i ändhylsorna.

Sedan skruvar du fast den i skruvplinten.
Stoppa inte in den "på högkant" utan med klämningen "liggande"

Se till att ändhylsorna inte är onödigt långa.
Den metalliska delen ska inte sticka ut mer än någon millimeter utanför skruvplinten, klipp av ändhylsan med skarp avbitartång framtill om de är längre, ändhylsan bör dock "bottna" i plinten.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Kläm ihop ändhylsan tvärs över den metalliska delen så den sitter kvar med tången du hade på bilden, se till så att kardelerna syns längst fram i ändhylsorna.

Sedan skruvar du fast den i skruvplinten.
Stoppa inte in den "på högkant" utan med klämningen "liggande"

Se till att ändhylsorna inte är onödigt långa.
Den metalliska delen ska inte sticka ut mer än någon millimeter utanför skruvplinten, klipp av ändhylsan med skarp avbitartång framtill om de är längre, ändhylsan bör dock "bottna" i plinten.
Tack så himla bra förklarat! En dum fråga bara klarar ändhylsorna av strömmen 800w? Personalen i butik prata om att hylsorna klarar av en viss ström men när jag frågade vad de menar fick jag ett kort svar att de inte kan ge rådgivning och att jag ska anlita en elektriker.

F
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.