Det är olika färger för hur grov kabel det är!

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Har aldrig sett dessa innan hur funkar det? Intressant har nära till kjell eller clas ohlson kanske dessa är samma sak?
[länk]
På ren svenska skulle jag säga att det du länkar till heter stiftkabelsko, i en ändhylsa går kardelerna (det du kallar trådar) hela vägen fram och ska synas framtill, de senare är inte lika känsliga för felklämning eftersom man oftast stoppar de i en skruvplint som klämmer ihop ändhylsan även om den är dåligt crimpad.

Jag tycker det är extremt olämpligt att använda en stiftkabelsko utan en viss nivå av förståelse för vad man ska vara noga med.

Tången du länkar till är avsedd för någon form av oisolerade "open barrel" terminaler, baserat på bilden kanske någon form av Molex Microfit eller Minifit eller kinareplica av de nämnda. Den är direkt olämplig och helt fel verktyg för en stiftkabelsko.

Det är säkrare att offra några kardeler i en skruvplint (även om jag skulle föredra att inte offra några alls) än att montera felklämda stiftkabelskor!

TL : DR
Undvik stiftkabelskorna!

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Allt fler billiga kinakablar använder förkopprad aluminium numera, så om det är vad som försöker skalas och skruvas i plint så förstår jag problemen.

Behöver inte vara det, men risken har ökat dramatiskt senaste åren

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ni är ju fantastiska! Tack
Och om du skalar dubbelt så långt och sedan viker kardelarna så att det blir dubbelt så mycket som du stoppar in i plinten så är risken att skruva sönder trådarna myyycket mindre.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
MultiMan
Om det verkligen är koppartråd ja, annars blir det inte bra ändå.

@SnällKyckling Skrapa med en kniv på trådarna i kabeln och se så du inte får fram någon silverfärgad yta under kopparen, då är det alu i grunden. Om det är aluminium hade jag kastat den kabeln och köpt en kvalitetskabel, av 100% koppar. Handla inte av okända/ökända butiker och/eller okända märken. Risken för att få skitkabel ökar dramatiskt om du väljer lågprisbutiker med kinesiska säljare som inte behöver ta ansvar för vad de säljer.

Jag har personligen enbart handlat datorkablar för starkström på Dustin, genom alla år. Aldrig blivit blåst även om nog risken ändå inte är noll eftersom jag tror de säljer Deltaco fortfarande, som inte har ett fläckfritt förflutet.

Detta problem har även letat sig in i små transformatorer numera, sådana som sitter i USB-laddare och man ser i tester att motståndet är så mycket högre för alu att värmeutveckligen ökar dramatiskt, med alla de problem det kan medföra för isolerande material, kondensatorer som blir kokta i närheten mm.

Även här gäller att bara köpa kända märken som tar ansvar för sina produkter, dvs undvik laddare med påhittade namn på Amazon, AliExpress, Temu osv. De kan börja brinna och även skada din anslutna utrustning, även utan brand. Samma budgetladdare brukar också lida av livsfarligt usel isolering internt i transformator som kan ge 230V på USB-kontakten, även om man har turen att den är kopparlindad.

Aluminium i grova matarkablar ute i näten har länge varit standard, men då med materialet använt på rätt sätt i tjocklek och anslutningar. Mitt hus matas t ex med 25-30 mm2 Alu-kabel sedan lång tid, inga problem om det görs på rätt sätt. Detta kan säkert elinstallatörerna i forumet berätta mer om.

Redigerat:
E elmont skrev:
Och om du skalar dubbelt så långt och sedan viker kardelarna så att det blir dubbelt så mycket som du stoppar in i plinten så är risken att skruva sönder trådarna myyycket mindre.
Jag vet inte känns som hålet är så stort så kabeln rör sig enormt mycket och inte tar kontakt med skruven, det är kinesiska produkter.

MultiMan MultiMan skrev:
Om det verkligen är koppartråd ja, annars blir det inte bra ändå.

@SnällKyckling Skrapa med en kniv på trådarna i kabeln och se så du inte får fram någon silverfärgad yta under kopparen, då är det alu i grunden. Om det är aluminium hade jag kastat den kabeln och köpt en kvalitetskabel, av 100% koppar. Handla inte av okända/ökända butiker och/eller okända märken. Risken för att få skitkabel ökar dramatiskt om du väljer lågprisbutiker med kinesiska säljare som inte behöver ta ansvar för vad de säljer.

Jag har personligen enbart handlat datorkablar för starkström på Dustin, genom alla år. Aldrig blivit blåst även om nog risken ändå inte är noll eftersom jag tror de säljer Deltaco fortfarande, som inte har ett fläckfritt förflutet.

Detta problem har även letat sig in i små transformatorer numera, sådana som sitter i USB-laddare och man ser i tester att motståndet är så mycket högre för alu att värmeutveckligen ökar dramatiskt, med alla de problem det kan medföra för isolerande material, kondensatorer som blir kokta i närheten mm.

Även här gäller att bara köpa kända märken som tar ansvar för sina produkter, dvs undvik laddare med påhittade namn på Amazon, AliExpress, Temu osv. De kan börja brinna och även skada din anslutna utrustning, även utan brand. Samma budgetladdare brukar också lida av livsfarligt usel isolering internt i transformator som kan ge 230V på USB-kontakten, även om man har turen att den är kopparlindad.

Aluminium i grova matarkablar ute i näten har länge varit standard, men då med materialet använt på rätt sätt i tjocklek och anslutningar. Mitt hus matas t ex med 25-30 mm2 Alu-kabel sedan lång tid, inga problem om det görs på rätt sätt. Detta kan säkert elinstallatörerna i forumet berätta mer om.
Tack multiman ska skrapa ikväll (inte lotter då 😉)

OM det är al baserad kabel, så skall den väl egentligen inte klämmas i en skruvad anslutning. Aluminium kallflyter så det blir glapp efter ett tag. Den behöver en fjädrande anslutning som följer med och upprätthåller kontakttrycket även när tråden krymper.

A
Olika ädla metaller ska väl aldrig sättas ihop så det låter ju konstigt om kineserna gör kablar där det blandas. Det kan väl inte bli bra.

Som jag fått lära mig har det med https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_spänningsserien att göra. Just koppar och aluminium är klassiska exempel på metaller man lär sig tidigt att inte sammanfoga.

Ja precis intern kabel förlängning mellan psu och chassibox. Jag har 900w nätagg :p Jag kortade ner kabeln och köpte ett ny kontakt så det kan vara som du säger att det är inte helt rätt kabel. Ska jag mäta spänning och se om den sitter bra eller göra om och göra rätt?
900 watt nätagg, jo, men vad har du för komponenter? 900 watt måste du ju endera ha stenålders-CPU/GPU, eller typ en 14900K och 2 st 3090TI i SLI för att dra...

Walle85
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
900 watt nätagg, jo, men vad har du för komponenter? 900 watt måste du ju endera ha stenålders-CPU/GPU, eller typ en 14900K och 2 st 3090TI i SLI för att dra...
Jo rtx 3080, ryzen 7 5800x3d och allt vattenkyllt. Gör alla kablar o rör själv 😇

Då drar du inga 900 watt, AMD är ju det strömsnåla alternativet för gaming nuförtiden... 😄

Skulle gissa på närmare hälften, om du inte kör dubbla pumpar och 8000 fläktar med RGB...

• Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då drar du inga 900 watt, AMD är ju det strömsnåla alternativet för gaming nuförtiden... 😄

Skulle gissa på närmare hälften, om du inte kör dubbla pumpar och 8000 fläktar med RGB...
Nej kanske overkill psu hehe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.