Hej!
Pappa hade en toalettstol som inte var korrekt installerad (enligt VVS killen som bytte ut stolen)
Vilket tydligen var anledningen till att det bildats en hinna av grönt mögel på det nedersta röret som leder kallvatten.
Lyckas inte få bort möglet med något medel som jag provat, dum som jag var testade jag skapa bort beläggningen med sandpapper, så att kopparn syns. Se bild.
Vad är det värsta som kan hända nu? Kan jag måla över kopparn med något som skyddar?
Pappa hade en toalettstol som inte var korrekt installerad (enligt VVS killen som bytte ut stolen)
Vilket tydligen var anledningen till att det bildats en hinna av grönt mögel på det nedersta röret som leder kallvatten.
Lyckas inte få bort möglet med något medel som jag provat, dum som jag var testade jag skapa bort beläggningen med sandpapper, så att kopparn syns. Se bild.
Vad är det värsta som kan hända nu? Kan jag måla över kopparn med något som skyddar?
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Det är inte mögel utan kopparärg, dvs rost fast på koppar, det är ingen fara att kopparn syns då kromet som nu är borta bara är en estetisk detalj. Vill ni att det ska bli snyggt igen måste ni byta ut påverkade rör och kopplingar.
Tack för förklaringen! Kan det finnas risk för att röret brister tillslut eller börja läcka? Pga ärget?Rickard. skrev:
Nej. Ärgen sitter bara ytligt, där kopparen har luftkontakt. Se t ex äldre vackra koppartak eller -stuprännor vars ärgade gröna yta inte hindrar dem från att fungera i hundratals år.D Didus skrev:
Tillägg: välkommen till byggahus!
Redigerat:
Klicka här för att svara

