Vi började bygga altan/uterum i somras som inte hann bli klar. Panel, fönster och takpapp är på plats. Men insidan ska isoleras och innertaket kommer bli vanligt platt tak. Det blir dock väldigt fuktigt på altanen nu och mögel har börjat sprida sig över taket. Detta taket kommer inte synas sen, men vi blir lite oroliga och kan inget om det här. Och hoppas någon har lite svar.
Jag antar att vi hade behövt måla detta tak fast det inte ska synas?
Hur åtgärdar vi möglet?
Har möglet sabbat hela taket nu så vi måste göra om det?
Jag tror möglet ser ytligt ut, men vill inte heller riskera att det händer igen och sprider sig till isoleringen sen.

• Trätak med uppenbara mögelfläckar i ett underkonstruktion av en altan eller uterum under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak i ett ofärdigt uterum med svart mögel på insidan, del av byggprojekt med problem kring fukt och mögelförekomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Helhag skrev:
Vi började bygga altan/uterum i somras som inte hann bli klar. Panel, fönster och takpapp är på plats. Men insidan ska isoleras och innertaket kommer bli vanligt platt tak. Det blir dock väldigt fuktigt på altanen nu och mögel har börjat sprida sig över taket. Detta taket kommer inte synas sen, men vi blir lite oroliga och kan inget om det här. Och hoppas någon har lite svar.
Jag antar att vi hade behövt måla detta tak fast det inte ska synas?
Hur åtgärdar vi möglet?
Har möglet sabbat hela taket nu så vi måste göra om det?
Jag tror möglet ser ytligt ut, men vill inte heller riskera att det händer igen och sprider sig till isoleringen sen.
Det hade blivit mögel även om du hade målat men det kanske inte hade synts lika mycket. Har du ventilation i uterummet?

D D_Anders skrev:
Det hade blivit mögel även om du hade målat men det kanske inte hade synts lika mycket. Har du ventilation i uterummet?
Just nu är det helt öppet, ungefär 10 cm, mellan vägg och tak, med bara insektsnät mellan.

Då har du nog gjort vad som går.

Möjligen kan du vilja ha tilluft till uterummet också, men det finns väl många som inte har det. (Är ju sällan helt stängt när det används).

D D_Anders skrev:
Då har du nog gjort vad som går.

Möjligen kan du vilja ha tilluft till uterummet också, men det finns väl många som inte har det. (Är ju sällan helt stängt när det används).
Men möglet är inte farligt på något vis eller kommer förstöra något? Utan det är bara att fortsätta bygga invändigt utan åtgärd?

Mögel växer bara om det är rätt fuktighet och temperatur. Om isolering, ventilation eller uppvärmning ändrar fukten och temperaturen till ”rätt” sida för att mögel inte ska växa kommer det inte vara några problem.

Ni kan ju tvätta bort möglet innan ni bygger klart för bättre känsla :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.